2935
Sök

Volvo 740 seg styrning

49 Inlägg
25 mars 2023
Trådstartare
#1
Hej. Har en 744 92 som har en väldigt seg styrning eller snarare motstånd när man rattar åt något håll. Lika jobbigt att ratta båda hållena. När den är kall måste man verkligen ta i med två händer för att svänga, den är bara väldigt seg helt enkelt. Ratten går svänger tillbaka av sig själv men inte när det är kallt ute. Har testat byta styrservo olja, kollat remmen som är på styrservon och den är fin. Och det är tillräckligt med olja i behållaren. Spindelleder är fina och även styrlederna. Någon som har nån aning om vad det kan vara? Fråga gärna saker om ni har funderingar!
Senast redigerat av Edlunds (2 april 2023)

5 686 Inlägg
25 mars 2023
#2
Säkert knutkorset på rattaxeln.
Väldigt vanligt fel vid trög styrning på 740/940.


2 403 Inlägg
26 mars 2023
#3
Min V70 var liknande, fast 13 gånger värre, när jag köpte den. Lite WD-40 på rattaxelknuten så gick den som smör sen, och gör ännu 11år senare smile


4 467 Inlägg
26 mars 2023
#4
Vad har du för "olja" i servon?

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
26 mars 2023
#5
som sagt rattaxelknuten är ju standard fel.. börja där..

Kör fort så hinner inget hända...

49 Inlägg
26 mars 2023
Trådstartare
#6
Growe skrev:
som sagt rattaxelknuten är ju standard fel.. börja där..

Hur kan man komma åt den på lättaste sätt då?

49 Inlägg
26 mars 2023
Trådstartare
#7
Lucif3r skrev:
Min V70 var liknande, fast 13 gånger värre, när jag köpte den. Lite WD-40 på rattaxelknuten så gick den som smör sen, och gör ännu 11år senare smile

vet du möjligtvis hur man kommer åt rattaxelknuten på en Volvo 740 -92?
Senast redigerat av Edlunds (2 april 2023)

49 Inlägg
26 mars 2023
Trådstartare
#8
zzr94092 skrev:
Vad har du för "olja" i servon?

Red Lines power steering fluid.

49 Inlägg
26 mars 2023
Trådstartare
#9
simlar skrev:
Säkert knutkorset på rattaxeln.
Väldigt vanligt fel vid trög styrning på 740/940.

Hur tror du man kan komma åt det på smidigaste sättet

5 686 Inlägg
26 mars 2023
#10
Du skruvar lös det, minns inte om man behövde göra något speciellt.
Aluminiumpinnen i motorrummet mellan styrväxel och rattstång är den del som innehåller det mest troligt kärvande knutkorset.


49 Inlägg
28 mars 2023
Trådstartare
#11
simlar skrev:
Du skruvar lös det, minns inte om man behövde göra något speciellt.
Aluminiumpinnen i motorrummet mellan styrväxel och rattstång är den del som innehåller det mest troligt kärvande knutkorset.

Jajämen men hur kommer jag åt det. Vart ifrån? under bilden? I kupen? vad tar jag bort för att komma åt den för å antingen smörja eller skruva lös
?
Senast redigerat av Edlunds (28 mars 2023)

5 686 Inlägg
28 mars 2023
#12
Öppna huven och kolla på framvagnsbalken på förarsidan så lär du se den.
Mest troligt enklast komma åt uppifrån.

Man skruvar lös skruvarna så rattaxeln går att skjuta antingen uppåt eller nedåt i splinesen så bör den sen gå att lirka ut.
I värsta fall måste du släppa ner antingen styrväxel eller framvagnsbalk lite grann, osäker om det är nödvändigt var flera år sedan jag pillade på en rattaxel på 740/940.


49 Inlägg
28 mars 2023
Trådstartare
#13
simlar skrev:
Öppna huven och kolla på framvagnsbalken på förarsidan så lär du se den.
Mest troligt enklast komma åt uppifrån.

Man skruvar lös skruvarna så rattaxeln går att skjuta antingen uppåt eller nedåt i splinesen så bör den sen gå att lirka ut.
I värsta fall måste du släppa ner antingen styrväxel eller framvagnsbalk lite grann, osäker om det är nödvändigt var flera år sedan jag pillade på en rattaxel på 740/940.

Men du tror det inte räcker och spruta på lite wd-40 eller smörja in den med något?

5 686 Inlägg
28 mars 2023
#14
Du kan alltid prova, men ska ha otrolig tur om det hjälper.

Har själv aldrig nått önskat resultat oavsett vilket smörj jag sprutat på.


49 Inlägg
28 mars 2023
Trådstartare
#15
simlar skrev:
Du kan alltid prova, men ska ha otrolig tur om det hjälper.

Har själv aldrig nått önskat resultat oavsett vilket smörj jag sprutat på.

Och tanken annars är väll att köpa nytt knutkors beroende på hur den ser ut?hmm
Senast redigerat av Edlunds (28 mars 2023)

5 686 Inlägg
28 mars 2023
#16
Man brukar inte se att dom är dåliga.
Skruva lös och vrida på det, ska gå lätt att vrida knuten åt alla håll.

Japp bara köpa nytt om det är den som går trögt.


4 467 Inlägg
29 mars 2023
#17
Det är väl en "stång" med två knutar? Eller blandar jag ihop det med nån annan bil?

2 403 Inlägg
29 mars 2023
#18
Nej då, det är 2 knutar på rattaxelstången på 7/900-serien. En ungefär vid ingången till kupén, och en vid styrväxeln.
Inga större problem att få ner handen med en sprayflaska och spraya på knutarna ovanifrån. Man lär så klart successivt vrida på ratten så man kommer åt hela knutarna runtom, och sen ratta "som en galning" ett tag så smörjat får jobba in sig.


49 Inlägg
29 mars 2023
Trådstartare
#19
Lucif3r skrev:
Nej då, det är 2 knutar på rattaxelstången på 7/900-serien. En ungefär vid ingången till kupén, och en vid styrväxeln.
Inga större problem att få ner handen med en sprayflaska och spraya på knutarna ovanifrån. Man lär så klart successivt vrida på ratten så man kommer åt hela knutarna runtom, och sen ratta "som en galning" ett tag så smörjat får jobba in sig.

Testat med och spraya på knutarna med lite wd-40 men märker faktiskt ingen större skillnad.. Tyvvär fortfarande lika segt att vrida ratten:/
Senast redigerat av Edlunds (29 mars 2023)

2 403 Inlägg
30 mars 2023
#20
Kan mycket väl vara så att knuten eller knutarna är så långt bortgågna att dom måste bytas.

Här har du t ex nedre knuten, vilket *troligen* är den som går trögt; https://vparts.se/se/rattaxelknut-till- … nedre.html
Den övre knuten är ju en del av stången mellan knutarna, som inte verkar finnas att få tag på ny (vad min 5-sekunders-googling kunde se iaf tongue)



Sök