Kan mycket väl vara så att knuten eller knutarna är så långt bortgågna att dom måste bytas.
Här har du t ex nedre knuten, vilket *troligen* är den som går trögt; https://vparts.se/se/rattaxelknut-till- … nedre.html Den övre knuten är ju en del av stången mellan knutarna, som inte verkar finnas att få tag på ny (vad min 5-sekunders-googling kunde se iaf )
Kollade på rattaxelknuten igår och testade skruva bort bultarna som satt där på men hade ingen ide på hur jag skulle få bort knuten ifrån stången. Då insåg jag att rattaxelknuten inte är likadan som den som du tagit fram. Orginal ska det vara den men den jag har ser mer ut som en -88 https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo … -51346963/ Exempelvis en såndär. Är det då möjligt att det är en -88 rattaxelknut på en 740 gl med årsmodell -92?
man tar ur skruvarna helt knackar den åt ett håll så man får loss själva stången från styrväxeln sen knackar man bort den från andra änden.. men redan där känner du om den går trögt eller ej
man tar ur skruvarna helt knackar den åt ett håll så man får loss själva stången från styrväxeln sen knackar man bort den från andra änden.. men redan där känner du om den går trögt eller ej
Okej ska göra mig på det en gång till nån gång framöver
Jag kanske måste putsa glasögonen, men den du tog fram på bildelsbasen ser ju exakt likadan ut?
Nej jag hoppades på det jag också, men gemför man det en ganska så stor skillnad och kom på varför. Det är för den du tog fram var 91. Jag måste få tag på en med -92
man tar ur skruvarna helt knackar den åt ett håll så man får loss själva stången från styrväxeln sen knackar man bort den från andra änden.. men redan där känner du om den går trögt eller ej
Okej ska göra mig på det en gång till nån gång framöver
glöm bara inte att plocka ur skruvarna för skruvarna låser allt även om dom sitter löst..
man tar ur skruvarna helt knackar den åt ett håll så man får loss själva stången från styrväxeln sen knackar man bort den från andra änden.. men redan där känner du om den går trögt eller ej
Okej ska göra mig på det en gång till nån gång framöver
glöm bara inte att plocka ur skruvarna för skruvarna låser allt även om dom sitter löst..
Hej igen! Bytt rattaxelknut nu till en i ett väldigt bra skick men det verkar fortfarande vara så att det går tungt att styra
Kände du på knutarna innan du bytte? Dom jag haft problem med har det alltid varit den övre närmast karossen som kärvat.
kände på den som jag tog bort och den var jätte lätt och vrida runt. Kände även när rattaxelknuten var borta så kunde jag jätte lätt vrida på ''stången'' eller staget eller vad man nu vill kalla det så då antar jag att det var lungt med knutarna uppemot karossen!
Blev den tungstyrd helt plötsligt eller har den "alltid" varit så? Tänker om du råkat ut för ett haveri i servopumpen, eller du lyckats kröka styrväxeln på något vis...
Blev den tungstyrd helt plötsligt eller har den "alltid" varit så? Tänker om du råkat ut för ett haveri i servopumpen, eller du lyckats kröka styrväxeln på något vis...
Ända sen jag köpt den har den varit så, köpte den för nog 1 och ett halvt år sedan och alltid varit lika tungstyrd. Sen vet jag inte vad ägaren innan gjorde eller om han gjort något men ingenting jag vet eller fick veta isf.
Hur stor skillnad är det med motorn igång och med motorn avstängd?
Tänker också om din servopump helt enkelt slutat leverera...
Det är en helt okej skillnad. Kanske inte när jag står still eller när det är kallt ute men när man kört ett litet tag så är den lätt men inte riktigt så lätt som dom andra 740. Om jag ska exempelvis svänga in på en väg kan jag inte använda en hand utan måste ta i med båda.