3547
Sök

12500kr för fjäderbyte?

594 Inlägg
28 mars 2023
Trådstartare
#1
Frågar åt en inom familjen.

Helt enkelt, två framfjädrar ska bytas ut hos rejsmejs i södra sverige.
Utöver detta kräver rejsmejs att dom ska få göra även en hjul- och ljusinställningen i samband med fjäderbytet. 

Personligen tycker jag att det låter helt vansinnigt dyrt, och behövs verkligen en hjulinställning? Kanske på framvagnen men verkar som att det är både fram och bak.

Och ljusinställningen? Varför ska det här göras?
Senast redigerat av Blanke (28 mars 2023)

Professionell hatare

2 849 Inlägg
28 mars 2023
#2
Handlar det om en Lamborghini eller Renault 4?

594 Inlägg
28 mars 2023
Trådstartare
#3
uhlin skrev:
Handlar det om en Lamborghini eller Renault 4?

Ja det är ju en renault megane grandtour från 2010.

Professionell hatare

66 Inlägg
28 mars 2023
#4
Det låter onekligen som väldigt mycket pengar för det arbetet.
Jag hade i din situation sökt prisförslag från andra verkstäder, arbetet i sig är inget stort ingrepp om än lite tidskrävande.

594 Inlägg
28 mars 2023
Trådstartare
#5
Kvantfysik skrev:
Det låter onekligen som väldigt mycket pengar för det arbetet.
Jag hade i din situation sökt prisförslag från andra verkstäder, arbetet i sig är inget stort ingrepp om än lite tidskrävande.

Det är det som är problemet. Om jag hade pratat med dom som tog den till verkstaden och fått en offert så hade jag nekat direkt, men dom har redan tackat ja och enligt dom är det "bindande".

Professionell hatare

2 849 Inlägg
28 mars 2023
#6
Tycker det låter lite väl saftigt med 12.500 men allt kostar.  Skulle tro de byter fjäderbenslager med när de har det nere.

Hjulinställning görs alltid vid fjäderbyte och fyrhjulsinställning är inte dyrare än och ställa bara fram.

Ang ljusinställning vill de nog göra det då höjden på bilen inte blir densamma med nya fjädrar. Den kommer bli högre och då bländar du mötande trafik om inte ljusinställning görs.

Annars kan du ju byta fjädrar själv kanske. Men då blir däcken och slitas om nu inte hjulinställning görs.

Men byte av fjädrar måste man veta vad man gör, med fjäderspännare.

2 849 Inlägg
28 mars 2023
#7
Blanke skrev:
Kvantfysik skrev:
Det låter onekligen som väldigt mycket pengar för det arbetet.
Jag hade i din situation sökt prisförslag från andra verkstäder, arbetet i sig är inget stort ingrepp om än lite tidskrävande.

Det är det som är problemet. Om jag hade pratat med dom som tog den till verkstaden och fått en offert så hade jag nekat direkt, men dom har redan tackat ja och enligt dom är det "bindande".

En offert är aldrig bindande.

Verkstaden måste kontakta dig om vad det kostar. Och vad är det för verkstad som inte klarar byta fjädrar utan lämnar bort det som jag förstår
Senast redigerat av uhlin (28 mars 2023)

594 Inlägg
28 mars 2023
Trådstartare
#8
uhlin skrev:
Blanke skrev:
Kvantfysik skrev:
Det låter onekligen som väldigt mycket pengar för det arbetet.
Jag hade i din situation sökt prisförslag från andra verkstäder, arbetet i sig är inget stort ingrepp om än lite tidskrävande.

Det är det som är problemet. Om jag hade pratat med dom som tog den till verkstaden och fått en offert så hade jag nekat direkt, men dom har redan tackat ja och enligt dom är det "bindande".

En offert är aldrig bindande.

Verkstaden måste kontakta dig om vad det kostar. Och vad är det för verkstad som inte klarar byta fjädrar utan lämnar bort det som jag förstår

Jag är en privatperson, och en annan privatperson inom min familj äger denna bil. Denna person vet ingenting om bilar och hörde av sig i efterhand att offerten accepterades och att det skulle kosta 12500kr.

Professionell hatare

2 849 Inlägg
28 mars 2023
#9
Blanke skrev:
uhlin skrev:
Blanke skrev:

Det är det som är problemet. Om jag hade pratat med dom som tog den till verkstaden och fått en offert så hade jag nekat direkt, men dom har redan tackat ja och enligt dom är det "bindande".

En offert är aldrig bindande.

Verkstaden måste kontakta dig om vad det kostar. Och vad är det för verkstad som inte klarar byta fjädrar utan lämnar bort det som jag förstår

Jag är en privatperson, och en annan privatperson inom min familj äger denna bil. Denna person vet ingenting om bilar och hörde av sig i efterhand att offerten accepterades och att det skulle kosta 12500kr.

Ok... Ja, har han accepterat offerten och godkänt de får fixa bilen så ställer sig allt i en annan dager. Då är det bindande....såvida de inte börjat med jobbet, då kan man alltid ångra sig.

594 Inlägg
28 mars 2023
Trådstartare
#10
uhlin skrev:
Blanke skrev:
uhlin skrev:

En offert är aldrig bindande.

Verkstaden måste kontakta dig om vad det kostar. Och vad är det för verkstad som inte klarar byta fjädrar utan lämnar bort det som jag förstår

Jag är en privatperson, och en annan privatperson inom min familj äger denna bil. Denna person vet ingenting om bilar och hörde av sig i efterhand att offerten accepterades och att det skulle kosta 12500kr.

Ok... Ja, har han accepterat offerten och godkänt de får fixa bilen så ställer sig allt i en annan dager. Då är det bindande....såvida de inte börjat med jobbet, då kan man alltid ångra sig.

Det är så? Jag uppmanade dom att åka dit imorgon och kolla om dom hunnit börja på bilen, och om inte så tar dom och antingen avbryter eller diskuterar priset. Är så mycket man inte vet med dagens offerter när det enbart står:

"Fjäderbyte fram + hjulinställning + ljusinställning: 12500kr".

12500kr är ju sinnessjuka priser enligt mig. Det är billigare att jag tar tur och retur flyg, köper nya fjädrar och installerar det åt dom. Så finns det många tusenlappar över för hjulinställning.

Professionell hatare

Ruter Knekt
723 Inlägg
29 mars 2023
#11
Blanke skrev:
Kvantfysik skrev:
Det låter onekligen som väldigt mycket pengar för det arbetet.
Jag hade i din situation sökt prisförslag från andra verkstäder, arbetet i sig är inget stort ingrepp om än lite tidskrävande.

Det är det som är problemet. Om jag hade pratat med dom som tog den till verkstaden och fått en offert så hade jag nekat direkt, men dom har redan tackat ja och enligt dom är det "bindande".

Muntliga kontrakt där du inte har kännedom om ocker är inte bindande. Men du verkar tillåta jobbet?
Två nya fjädrar och fyra timmars jobb inkl. hjulinställning, man kommer nästa 10 men 12500 känns saftigt...

Ljusinställning också, haha. Jo nog mjölkar dem er på pengar.

Något sen på bollen

3 367 Inlägg
29 mars 2023
#12
Ljusinställning är endast nödvändig om ljuset justerats med trasiga fjädrar.  Annars åtetställs det när bilens höjd återställs.  Låter absolut som jobb i överkant.

Även hjulinställning är en liten smula överkurs, men inte helt ute och cyklar.
Är det tex delat fjäderben brukar det synas väl var skruven varit om det är lite avlånga hål för camberjustering.

Men kan köpa att verkstad vill kolla.
Men skulle räcka med fram. Inte alla fyra.  Såvida inte fjädrar byts på alla 4 hjulen, för då kan jag köpa priset och alla jobb.  Men det står "två framfjädrar".

Timkostnad i storstad är avsevärt högre än utanför eftersom lokaler, Mark, osv har så mycket högre pris.
Så det kan också vara en anledning till priset.

Så varför så många bolag som tex Vattenfall väljer att ha sitt huvudkontor i Stockholm där det säkert är 6ggr så dyrt har jag aldrig fattat....
Senast redigerat av Mossan1 (29 mars 2023)

594 Inlägg
29 mars 2023
Trådstartare
#13
Mossan1 skrev:
Ljusinställning är endast nödvändig om ljuset justerats med trasiga fjädrar.  Annars åtetställs det när bilens höjd återställs.  Låter absolut som jobb i överkant.

Även hjulinställning är en liten smula överkurs, men inte helt ute och cyklar.
Är det tex delat fjäderben brukar det synas väl var skruven varit om det är lite avlånga hål för camberjustering.

Men kan köpa att verkstad vill kolla.
Men skulle räcka med fram. Inte alla fyra.  Såvida inte fjädrar byts på alla 4 hjulen, för då kan jag köpa priset och alla jobb.  Men det står "två framfjädrar".

Timkostnad i storstad är avsevärt högre än utanför eftersom lokaler, Mark, osv har så mycket högre pris.
Så det kan också vara en anledning till priset.

Så varför så många bolag som tex Vattenfall väljer att ha sitt huvudkontor i Stockholm där det säkert är 6ggr så dyrt har jag aldrig fattat....

Historian blir bara bättre och bättre. Nu har dom med bilen ringt upp den verkstaden och argumenterat och har fått följande:

priset är inte 12500kr, utan det är 11200kr.

Arbetet: 5500kr, och
material: 5700kr

5700kr för TVÅ FRAMFJÄDRAR på en jävla renault?! Vad i helvete är det här för något skit? Ursäkta mitt språk men det här är inte två stycken nivomatdämpare vi pratar om.

Dom har även ringt upp överallt och bett om offert och billigaste var 11000kr. Tydligen var en kommentar att "det skulle ta tid". Av ren nyfikenhet kollade jag upp i manualen för hur man böt fjädrarna och det är exakt likadant som på andra bilar.

Professionell hatare

7 435 Inlägg
29 mars 2023
#14
Blanke skrev:
Mossan1 skrev:
Ljusinställning är endast nödvändig om ljuset justerats med trasiga fjädrar.  Annars åtetställs det när bilens höjd återställs.  Låter absolut som jobb i överkant.

Även hjulinställning är en liten smula överkurs, men inte helt ute och cyklar.
Är det tex delat fjäderben brukar det synas väl var skruven varit om det är lite avlånga hål för camberjustering.

Men kan köpa att verkstad vill kolla.
Men skulle räcka med fram. Inte alla fyra.  Såvida inte fjädrar byts på alla 4 hjulen, för då kan jag köpa priset och alla jobb.  Men det står "två framfjädrar".

Timkostnad i storstad är avsevärt högre än utanför eftersom lokaler, Mark, osv har så mycket högre pris.
Så det kan också vara en anledning till priset.

Så varför så många bolag som tex Vattenfall väljer att ha sitt huvudkontor i Stockholm där det säkert är 6ggr så dyrt har jag aldrig fattat....

Historian blir bara bättre och bättre. Nu har dom med bilen ringt upp den verkstaden och argumenterat och har fått följande:

priset är inte 12500kr, utan det är 11200kr.

Arbetet: 5500kr, och
material: 5700kr

5700kr för TVÅ FRAMFJÄDRAR på en jävla renault?! Vad i helvete är det här för något skit? Ursäkta mitt språk men det här är inte två stycken nivomatdämpare vi pratar om.

Dom har även ringt upp överallt och bett om offert och billigaste var 11000kr. Tydligen var en kommentar att "det skulle ta tid". Av ren nyfikenhet kollade jag upp i manualen för hur man böt fjädrarna och det är exakt likadant som på andra bilar.

hoppas det är 2 kompletta fjäderben, för annars tar dem i så dem skiter ner sig


356 Inlägg
29 mars 2023
#15
Blanke skrev:
Mossan1 skrev:
Ljusinställning är endast nödvändig om ljuset justerats med trasiga fjädrar.  Annars åtetställs det när bilens höjd återställs.  Låter absolut som jobb i överkant.

Även hjulinställning är en liten smula överkurs, men inte helt ute och cyklar.
Är det tex delat fjäderben brukar det synas väl var skruven varit om det är lite avlånga hål för camberjustering.

Men kan köpa att verkstad vill kolla.
Men skulle räcka med fram. Inte alla fyra.  Såvida inte fjädrar byts på alla 4 hjulen, för då kan jag köpa priset och alla jobb.  Men det står "två framfjädrar".

Timkostnad i storstad är avsevärt högre än utanför eftersom lokaler, Mark, osv har så mycket högre pris.
Så det kan också vara en anledning till priset.

Så varför så många bolag som tex Vattenfall väljer att ha sitt huvudkontor i Stockholm där det säkert är 6ggr så dyrt har jag aldrig fattat....

Historian blir bara bättre och bättre. Nu har dom med bilen ringt upp den verkstaden och argumenterat och har fått följande:

priset är inte 12500kr, utan det är 11200kr.

Arbetet: 5500kr, och
material: 5700kr

5700kr för TVÅ FRAMFJÄDRAR på en jävla renault?! Vad i helvete är det här för något skit? Ursäkta mitt språk men det här är inte två stycken nivomatdämpare vi pratar om.

Dom har även ringt upp överallt och bett om offert och billigaste var 11000kr. Tydligen var en kommentar att "det skulle ta tid". Av ren nyfikenhet kollade jag upp i manualen för hur man böt fjädrarna och det är exakt likadant som på andra bilar.

Mitt tips:
Köp och beställ egna fjädrar och fjäderbens lagring
Hitta någon  billigare mek verkstad med bra betyg utanför stan.
Det lär ju iaf halvera priset på 12500 kr smile
Mvh

2 849 Inlägg
29 mars 2023
#16
Eleeb90 skrev:
Blanke skrev:
Mossan1 skrev:
Ljusinställning är endast nödvändig om ljuset justerats med trasiga fjädrar.  Annars åtetställs det när bilens höjd återställs.  Låter absolut som jobb i överkant.

Även hjulinställning är en liten smula överkurs, men inte helt ute och cyklar.
Är det tex delat fjäderben brukar det synas väl var skruven varit om det är lite avlånga hål för camberjustering.

Men kan köpa att verkstad vill kolla.
Men skulle räcka med fram. Inte alla fyra.  Såvida inte fjädrar byts på alla 4 hjulen, för då kan jag köpa priset och alla jobb.  Men det står "två framfjädrar".

Timkostnad i storstad är avsevärt högre än utanför eftersom lokaler, Mark, osv har så mycket högre pris.
Så det kan också vara en anledning till priset.

Så varför så många bolag som tex Vattenfall väljer att ha sitt huvudkontor i Stockholm där det säkert är 6ggr så dyrt har jag aldrig fattat....

Historian blir bara bättre och bättre. Nu har dom med bilen ringt upp den verkstaden och argumenterat och har fått följande:

priset är inte 12500kr, utan det är 11200kr.

Arbetet: 5500kr, och
material: 5700kr

5700kr för TVÅ FRAMFJÄDRAR på en jävla renault?! Vad i helvete är det här för något skit? Ursäkta mitt språk men det här är inte två stycken nivomatdämpare vi pratar om.

Dom har även ringt upp överallt och bett om offert och billigaste var 11000kr. Tydligen var en kommentar att "det skulle ta tid". Av ren nyfikenhet kollade jag upp i manualen för hur man böt fjädrarna och det är exakt likadant som på andra bilar.

Mitt tips:
Köp och beställ egna fjädrar och fjäderbens lagring
Hitta någon  billigare mek verkstad med bra betyg utanför stan.
Det lär ju iaf halvera priset på 12500 kr smile
Mvh

Verkstäder brukar inte vara så pigga på och göra jobbet om de inte får sälja delarna, ungefär som att gå på kondis och har med sig fika.

Men visst kan man köpa delarna och kontakta nån som skruvar hemma, absolut....

356 Inlägg
29 mars 2023
#17
uhlin skrev:
Eleeb90 skrev:
Blanke skrev:

Historian blir bara bättre och bättre. Nu har dom med bilen ringt upp den verkstaden och argumenterat och har fått följande:

priset är inte 12500kr, utan det är 11200kr.

Arbetet: 5500kr, och
material: 5700kr

5700kr för TVÅ FRAMFJÄDRAR på en jävla renault?! Vad i helvete är det här för något skit? Ursäkta mitt språk men det här är inte två stycken nivomatdämpare vi pratar om.

Dom har även ringt upp överallt och bett om offert och billigaste var 11000kr. Tydligen var en kommentar att "det skulle ta tid". Av ren nyfikenhet kollade jag upp i manualen för hur man böt fjädrarna och det är exakt likadant som på andra bilar.

Mitt tips:
Köp och beställ egna fjädrar och fjäderbens lagring
Hitta någon  billigare mek verkstad med bra betyg utanför stan.
Det lär ju iaf halvera priset på 12500 kr smile
Mvh

Verkstäder brukar inte vara så pigga på och göra jobbet om de inte får sälja delarna, ungefär som att gå på kondis och har med sig fika.

Men visst kan man köpa delarna och kontakta nån som skruvar hemma, absolut....

Ja det har du nog rätt i smile
Men tänkte nån lokalmek typ egenföretagare eller nån garagemek smile

594 Inlägg
29 mars 2023
Trådstartare
#18
granadadr skrev:
Blanke skrev:
Mossan1 skrev:
Ljusinställning är endast nödvändig om ljuset justerats med trasiga fjädrar.  Annars åtetställs det när bilens höjd återställs.  Låter absolut som jobb i överkant.

Även hjulinställning är en liten smula överkurs, men inte helt ute och cyklar.
Är det tex delat fjäderben brukar det synas väl var skruven varit om det är lite avlånga hål för camberjustering.

Men kan köpa att verkstad vill kolla.
Men skulle räcka med fram. Inte alla fyra.  Såvida inte fjädrar byts på alla 4 hjulen, för då kan jag köpa priset och alla jobb.  Men det står "två framfjädrar".

Timkostnad i storstad är avsevärt högre än utanför eftersom lokaler, Mark, osv har så mycket högre pris.
Så det kan också vara en anledning till priset.

Så varför så många bolag som tex Vattenfall väljer att ha sitt huvudkontor i Stockholm där det säkert är 6ggr så dyrt har jag aldrig fattat....

Historian blir bara bättre och bättre. Nu har dom med bilen ringt upp den verkstaden och argumenterat och har fått följande:

priset är inte 12500kr, utan det är 11200kr.

Arbetet: 5500kr, och
material: 5700kr

5700kr för TVÅ FRAMFJÄDRAR på en jävla renault?! Vad i helvete är det här för något skit? Ursäkta mitt språk men det här är inte två stycken nivomatdämpare vi pratar om.

Dom har även ringt upp överallt och bett om offert och billigaste var 11000kr. Tydligen var en kommentar att "det skulle ta tid". Av ren nyfikenhet kollade jag upp i manualen för hur man böt fjädrarna och det är exakt likadant som på andra bilar.

hoppas det är 2 kompletta fjäderben, för annars tar dem i så dem skiter ner sig

Det är en fjäder. Inget fjäderben, ingen fjäderbenslagring. En fjäder. O juste, det var också några "skruvar" som dom själva sa det tydligen.

Professionell hatare

594 Inlägg
30 mars 2023
Trådstartare
#19
En uppdatering:

Dom gjorde en helhjulsinställning för 1500kr.
Böt ut stabilisatorsstagen och säger att dessa kostade 1000kr styck (kollade upp ordernum och dessa kostade 130kr styck).
Böt ut båda fjädrarna 700kr styck
Böt ut båda dämparna fram för 1000kr styck
och dom köpte in nya bultar för allt: 500kr.

Nu blev priset mer logiskt. Men frågan är varför säger dom själva vid flera tillfällen att det bara är fjädrarna som ska bytas ut, och sedan byter man ut dämpare, stag, lager, fjäder osv? Även det som stod i offerten:

"Fjäder fram trasig, åtgärd: byta fjäder höger och vänster".

Professionell hatare

Ruter Knekt
723 Inlägg
30 mars 2023
#20
Blanke skrev:
En uppdatering:

Dom gjorde en helhjulsinställning för 1500kr.
Böt ut stabilisatorsstagen och säger att dessa kostade 1000kr styck (kollade upp ordernum och dessa kostade 130kr styck).
Böt ut båda fjädrarna 700kr styck
Böt ut båda dämparna fram för 1000kr styck
och dom köpte in nya bultar för allt: 500kr.

Nu blev priset mer logiskt. Men frågan är varför säger dom själva vid flera tillfällen att det bara är fjädrarna som ska bytas ut, och sedan byter man ut dämpare, stag, lager, fjäder osv? Även det som stod i offerten:

"Fjäder fram trasig, åtgärd: byta fjäder höger och vänster".

Är väl som på sjukhus, du kommer in med magont och du vaknar upp med en stomi i på magen innan du vet ordet av.
Du valde väl att lämna in den utan vidare krav på att de bara bytte fjädrar? Det kanske skiljde i storlek mellan fjädrarna varpå stag och dämpare behövde bytas (låter otroligt men...). Oproffsigt att inte höra sig för om det var lugnt att byta allesammans dock.
Senast redigerat av Duvetdet (30 mars 2023)

Något sen på bollen


Sök