Tack till alla som har svarat!
Sen jag gjorde denna tråd så har bilen bara stått då jag prioriterade att bli klar med min renovering av kök o vardagsrum här hemma
Men nu har jag tagit tag i bilen o kollat lite noggrannare på den
Jag börjar med att tömma ur oljan, ser helt normalt ut inga konstigheter tycker jag.
Sedan plockar jag ner tråget o kollar, ser inget konstigt där oljesilen är ren och fin.
Tycker dock vevlagren är lite väl mycket glappiga, det ska väl gå o glappa lite grann i sidled va? Upplever även att det finns ett litet ”sne-glapp” som jag tror inte alls ska finnas?
Jag fortsätter o plockar bort oljepumpen o skruvar isär den, ser inget konstigt i den.
Innan oljepumpen åkte bort så demonterades kamremen, märkte då att remen krypet av drevet något ca 2mm. Varför? Såg detta för första gången för ca 1 år sedan, tryckte då bara tillbaka den något så den hamnade i mitten o brydde mig inte mer om det.
Sedan så lyfter jag ventilkåpan o ser följande:
Hmm, det ser konstigt ut mellan kamaxeln och överfallet
Skruvar loss det ena överfallet till kamaxeln och ser detta:
Tror jag hittat varför lampan tändes
Jag fortsätter och kollar dem övriga överfallen.
Bättre än den första men inte bra
Toppen på bilen är ju skrot så den plockas bort.
Ett par dagar senare bestämmer jag mig för att även plocka ur bottendelen av motorn.
Men vad fan har hänt? Har detta hänt pang på en gång eller något som vart på g en längre tid?
Har inte hört några missljud från motorn. Olja bytt en gång om året o vid varje byte så har motorn gått med såndär invändig motortvätt innan den gamla oljan tappats ur.
Har dock funnits ett litet lätt vinande ljud från motorn som följt varvtalen dom 5 åren jag haft bilen. Har inte brytt mig om detta då man hört andra lika dana bilar låta exakt lika dant.
Mer än såhär har jag inte gjort i nuläget.
Planen är nu att plocka isär underdelen av motorn och se om den också är skrot eller om den ser ok ut.
Ser den ok ut så kommer jag skaffa en ny topp o renovera hela motorn
Är motorn kass så vet jag inte.. ny motor eller ny bil? Vet ej känns rätt tråkigt har lagt mycket arbete o energi på denna bil.
Ex svetsat upp all rost, plockat ner fram o bakvagn som lämnats på blästring o sedan varmgalvanisering, renoverat hela bromssystemet, nya hjullager runt om, nytt avgassystem, ny framruta mm.
Verkar ju även väldigt dåligt med dessa bilar på skrotarna. Har iaf hittat en topp på bildelsbasen som jag kanske köper beroende på hur underdelen ser ut.
Fortsättning följer
Mvh