it_mutt skrev:
Rev92 skrev:
Ursäkta för sent svar igen har haft fullt upp dom senaste dagarna, så det är alltså bättre att konvertera till xenon ljus än LED? Istället för att köpa lite starkare helljus i halogen? Eller ska jag bara smacka såfall dit en LED ramp istället som är EU godkänd? Och jag som kan typ inget om sånt här är det lätt fixat? Kan ju standard praktiska sakerna så att säga som inte är rocket science så att säga typ byta hjul, lampa osv.
En emärkt LED-ramp löser givetvis problemet utan minsta risk för inblandning av ordningsmakten.
Finns inget krav på E-märke på extraljus i Sverige, bara i vissa europeiska länder.
Däremot kan det vara som du säger att om bilens strålkastare är E-märkta/typgodkända ihop med bilen så får man igentligen inte ändra något på dom, men som sagt att konvertera helljuset om det är förbjudet så är det nå jäv-- påhitt från politiker som inte kan något om bilar för det bländar inte och skadar inte strålkastarn (med ett bra kit),
risken att bli bötfälld finns nog bara om man har lampor som lyser extremt blått (mer än 6000k) annars är det ingen risk då helljuset kommer att se ut som att det kommer från vilken modern bil (eller gammal bil med dold/infälld led ramp) som helst.
Men till LED ramper och E-märke, Valostore säger så här om Purelux Unlimited LEDramp
"UNLIMITED - De flesta extraljus som finns på marknaden idag har en så kallad E-märkning. Det betyder att man som tillverkare av extraljus har ett krav på sig att produkten måste effektbegränsas för att vara trafikgodkänd för vissa länder i Europa. I Sverige saknar vi detta kravet, men många extraljus som säljs här har denna märkningen ändå eftersom de är tillverkade för att passa hela Europeiska marknaden. Detta gör att effekten blir begränsad i nästan alla extraljus (och det väldigt mycket)."
En välkänd butik som Valostore borde veta vad dom håller på med, men om dom mot förmodan skulle ha fel så krävs det nog en oerhört nitiskt och grinig polis för att bli bötfälld för något så tramsigt som en för stark LED ramp. Mer troligare att du får som mig "beröm" av både polis och besiktningsman för det lyser riktigt bra:)
Kan tillägga att jag har kört många mil i min V70 med konverterat halv o helljus i splitt nya strålkastare, starka extralysen i fronten å på taket i ca 2-3 år nu och ingen blinkar på mig och har inte fått böter eller tillsagelse än dom (många) gångerna jag har blivit stoppad, så det är toklugnt att montera dom starkaste extralysena som går att få tag på och konvertera hur mycket du vill.
Desto mer det lyser ju mindre risk att man krockar med älg och att undvika det är värt risken att kanske få någon enstaka böter på säg 5-10 år.