2473
Sök

Volvo S60 2.4 170 felkoder

Of World
3 369 Inlägg
10 april 2023
Trådstartare
#1
S60 19 000 mil automat 2.4 sugis

Motorlampa lyser felkoder;
100A intern styrmodul arbetsminne (RAM) fel (intermittent)

990F vridmomentskontroll felaktig insignal (intermittent)

140A MAP-sensor orimligt värde (intermittent) BYTT blev bättre vid start ögonblicket där varvet inte hoppar och automatlådan slänger inte i växlarna

400A evapventil (intermittent)

Inga övriga symptom

Raderat felkoder som kommer tillbaka efter ca 3-4 mil.

Provat startgas runt slangar för läcktest men inga uppenbara läckor där heller.

Bilen har DENSO (-04)
Senast redigerat av Presidento (10 april 2023)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

540 Inlägg
10 april 2023
#2
Vet inte så mycket om felkoder men rent spontant, om det står att styrmodulens ram är trasigt måste det väl skapa tusentals möjliga problem? Om det nu är samma koncept som i annan elektronik med ram.

Professionell hatare

Of World
3 369 Inlägg
10 april 2023
Trådstartare
#3
Blanke skrev:
Vet inte så mycket om felkoder men rent spontant, om det står att styrmodulens ram är trasigt måste det väl skapa tusentals möjliga problem? Om det nu är samma koncept som i annan elektronik med ram.

Ingen aning låter inget bra iallafall.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

1 484 Inlägg
11 april 2023
#4
fräscht bilbatteri?

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

Of World
3 369 Inlägg
11 april 2023
Trådstartare
#5
Berglund_89 skrev:
fräscht bilbatteri?

Japp.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

3 Inlägg
11 april 2023
#6
Jag har också felkod.
990F vridmomentskontroll felaktig insignal (intermittent)

Någon som vet vad de är?

Of World
3 369 Inlägg
11 april 2023
Trådstartare
#7
En liten update: farthållaren försvann helt idag. Händer inget när man trycker på knappen alls. Lyser inte ens Cruise i displayen.

Det verkar ha en koppling till övriga felkoder om man googlar iallafall.
Senast redigerat av Presidento (11 april 2023)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

6 632 Inlägg
11 april 2023
#8
Kontakta någon med VIDA och prova uppdatera ECM, skulle RAM fel återkomma så är styrenheten defekt

De/Dem

Of World
3 369 Inlägg
11 april 2023
Trådstartare
#9
xXSammy skrev:
Kontakta någon med VIDA och prova uppdatera ECM, skulle RAM fel återkomma så är styrenheten defekt

Du tror att det är så illa? Har provat att radera felkoderna där alla återkommer förutom ram.

Kan det ha något med gasspjäll att göra ändå?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

6 632 Inlägg
11 april 2023
#10
Mja, är mer om felkoden gällande RAM återkommer som ECM ligger illa till men kan vara viktig att ha i bakhuvudet.

Snart 10 år sen jag skruvade Volvo senast men överlag så brukar vridmomentskontroll/signal uppkomma som en följdkod när en felkod/symptom stör och växellådan får felaktig information ifrån motorstyrningen.
Gasspjället kan säkert störa ut MAP om inte LMM ljuger, men den kanske borde sätta en felkod på spjällhuset?

EVAP är nog också en följdkod

De/Dem

Of World
3 369 Inlägg
11 april 2023
Trådstartare
#11
xXSammy skrev:
Mja, är mer om felkoden gällande RAM återkommer som ECM ligger illa till men kan vara viktig att ha i bakhuvudet.

Snart 10 år sen jag skruvade Volvo senast men överlag så brukar vridmomentskontroll/signal uppkomma som en följdkod när en felkod/symptom stör och växellådan får felaktig information ifrån motorstyrningen.
Gasspjället kan säkert störa ut MAP om inte LMM ljuger, men den kanske borde sätta en felkod på spjällhuset?

EVAP är nog också en följdkod

Okej, får köra ett tag och läsa igen och hoppas det var en spök kod.

Det blev ju bättre när jag bytte lmm, te.x så slänger inte lådan i växlarna som när felet började.

Första gången var egentligen bara evap som den varnade för men störde inte mig förän det blev värre nu, skall nog prova att rengöra spjället och se om man har tur..

Inga övriga symptom på bilen alls. Går normalt bränsle förbrukning under 0.9 (0.85 enligt färddator 0.87 vid pump) det torde vara okej för en gammal volvo med automat.

Tack för svar &#128578;

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

540 Inlägg
11 april 2023
#12
Presidento skrev:
xXSammy skrev:
Mja, är mer om felkoden gällande RAM återkommer som ECM ligger illa till men kan vara viktig att ha i bakhuvudet.

Snart 10 år sen jag skruvade Volvo senast men överlag så brukar vridmomentskontroll/signal uppkomma som en följdkod när en felkod/symptom stör och växellådan får felaktig information ifrån motorstyrningen.
Gasspjället kan säkert störa ut MAP om inte LMM ljuger, men den kanske borde sätta en felkod på spjällhuset?

EVAP är nog också en följdkod

Okej, får köra ett tag och läsa igen och hoppas det var en spök kod.

Det blev ju bättre när jag bytte lmm, te.x så slänger inte lådan i växlarna som när felet började.

Första gången var egentligen bara evap som den varnade för men störde inte mig förän det blev värre nu, skall nog prova att rengöra spjället och se om man har tur..

Inga övriga symptom på bilen alls. Går normalt bränsle förbrukning under 0.9 (0.85 enligt färddator 0.87 vid pump) det torde vara okej för en gammal volvo med automat.

Tack för svar &#128578;

Ja om man är okej med det så är det väl bara att tuta och köra tills den inte startar. Jag hade personligen börjat plocka isär allting och försöka hitta lösningen på problemet.
Om det är gasspjället så bör du få en kod som direkt relaterar till ETM, har för mig att den ska nämna någonting om positionen på spjället.

Professionell hatare

6 632 Inlägg
12 april 2023
#13
Är både MAP och LMM bytt?
Står kamremmen rätt? Eller hur länge sen var bytet

Edit: Helt annan motor men PSA 1.5 dieseln sätter felkod på LMM "Luftflöde lågt men inom gräns" när kamremmen är sträckt, därav frågan
Senast redigerat av xXSammy (12 april 2023)

De/Dem

Of World
3 369 Inlägg
12 april 2023
Trådstartare
#14
xXSammy skrev:
Är både MAP och LMM bytt?
Står kamremmen rätt? Eller hur länge sen var bytet

Edit: Helt annan motor men PSA 1.5 dieseln sätter felkod på LMM "Luftflöde lågt men inom gräns" när kamremmen är sträckt, därav frågan

MAP inre bytt endast LMM

Kamrem bytt vid 12 000 har gått 19 000 nu så är väl dags snart iallafall.

Men jag får kika på hur det ser ut där med, kanske lika bra att byta den ändå.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Of World
3 369 Inlägg
12 april 2023
Trådstartare
#15
Blanke skrev:
Presidento skrev:
xXSammy skrev:
Mja, är mer om felkoden gällande RAM återkommer som ECM ligger illa till men kan vara viktig att ha i bakhuvudet.

Snart 10 år sen jag skruvade Volvo senast men överlag så brukar vridmomentskontroll/signal uppkomma som en följdkod när en felkod/symptom stör och växellådan får felaktig information ifrån motorstyrningen.
Gasspjället kan säkert störa ut MAP om inte LMM ljuger, men den kanske borde sätta en felkod på spjällhuset?

EVAP är nog också en följdkod

Okej, får köra ett tag och läsa igen och hoppas det var en spök kod.

Det blev ju bättre när jag bytte lmm, te.x så slänger inte lådan i växlarna som när felet började.

Första gången var egentligen bara evap som den varnade för men störde inte mig förän det blev värre nu, skall nog prova att rengöra spjället och se om man har tur..

Inga övriga symptom på bilen alls. Går normalt bränsle förbrukning under 0.9 (0.85 enligt färddator 0.87 vid pump) det torde vara okej för en gammal volvo med automat.

Tack för svar &#128578;

Ja om man är okej med det så är det väl bara att tuta och köra tills den inte startar. Jag hade personligen börjat plocka isär allting och försöka hitta lösningen på problemet.
Om det är gasspjället så bör du få en kod som direkt relaterar till ETM, har för mig att den ska nämna någonting om positionen på spjället.

Nej jag vill ju fixa den innan den börjar balla ur helt &#129322; använder dagligen till allt möjligt så helst ska den funka!&#128077;

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Of World
3 369 Inlägg
13 april 2023
Trådstartare
#16
Någon som vet om det skiljer något på mapsensor från olika Volvos med likadan motor?

Tänker om man måste köpa en med samma nummer eller om det inte spelar någon roll?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

540 Inlägg
13 april 2023
#17
Presidento skrev:
Någon som vet om det skiljer något på mapsensor från olika Volvos med likadan motor?

Tänker om man måste köpa en med samma nummer eller om det inte spelar någon roll?

Osäker men bör stå någonstans om dom är kompatibla, pröva sök reda på delen på Vparts. Det brukar stå där om en och samma del passar till flera modeller. Sökte snabbt och ser att många modeller är kompatibla, kolla där.

Professionell hatare

Of World
3 369 Inlägg
14 april 2023
Trådstartare
#18
Bytte mapsensor gick ca 2 mil sen kom motorlampan.. ochså i samband med att man satte på farthållaren igen. Samma felkoder som innan dock ej RAM.

Vad återstår att kolla? Alla slangar verkar hela vad vi kunnat se.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

6 632 Inlägg
14 april 2023
#19
Hur gick de med kamremmen? Inte så att spännaren börjar slaka när den blir varm?

De/Dem

Of World
3 369 Inlägg
14 april 2023
Trådstartare
#20
xXSammy skrev:
Hur gick de med kamremmen? Inte så att spännaren börjar slaka när den blir varm?

Har faktiskt inte hunnit kolla den än, skall ta och göra det imorgon då jag har slut på idéer!

Får även prova att rengöra spjället bara för att.. även om jag misstänker att det inte kommer hjälpa &#128077;

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13


Sök