Är sugen på att köpa en saab och ska iväg och provköra en imorgon. Det är en 9-3 2.0t 175hk Vector från 2007 som har gått runt 24000 mil. Tror jag kan få den för ungefär 24000 kr. Servad regelbunden. Den har lite rost fram vid stänkskärmen och jag fått bild på hur det ser ut.
Vet att Saab har problem med rost och jag inte kan förvänta mig att hitta en helt rostfri för det priset. Men skulle behöva lite råd! Är den där rosten ett stort problem? Har tänkt försöka fixa det själv. Och något annat jag ska kolla efter när jag provkör den?
De brukar inte se så illa ut. Bubbliga skärmar bak är väl mer regel än undantag. Den där rosten fixar du enkelt själv. Låter någon annan svara på hur du bäst gör det då jag avskyr rostlagningar.
Annars är det stabila maskiner. Brukar trycka ur sig motorolja in i servoburken. Kostar knappt 100kr och 15 minuter att åtgärda (om man struntar i att skölja styrservon). Tändspolar är vanligt, det känner du när du provkör. Lyssna även så att den inte rasslar om kamkedjan.
Har en exakt likadan, exakt samma färg. Gått precis 15.000. Har kört drygt 6000mil och inga större fel.
De rostar tyvärr rätt duktigt. Kolla på bakskärmen mot kofångarna. Gillar bubbla där. Jag löste allt på ett smidigt sätt, men jag delar inte med mig😂
De brukar inte se så illa ut. Bubbliga skärmar bak är väl mer regel än undantag. Den där rosten fixar du enkelt själv. Låter någon annan svara på hur du bäst gör det då jag avskyr rostlagningar.
Annars är det stabila maskiner. Brukar trycka ur sig motorolja in i servoburken. Kostar knappt 100kr och 15 minuter att åtgärda (om man struntar i att skölja styrservon). Tändspolar är vanligt, det känner du när du provkör. Lyssna även så att den inte rasslar om kamkedjan.
Har tidigare lagat sån rost på min gamla passat och det blev helt ok men kanske inte topnotch. Men så länge man får bort rosten så är det väl bra! 😃 Är det vanligt att kamkedjan rasar på dessa? Tänker om bilen är välskött och bra servad så borde den iallafall hålla några tusen mil till.
De brukar inte se så illa ut. Bubbliga skärmar bak är väl mer regel än undantag. Den där rosten fixar du enkelt själv. Låter någon annan svara på hur du bäst gör det då jag avskyr rostlagningar.
Annars är det stabila maskiner. Brukar trycka ur sig motorolja in i servoburken. Kostar knappt 100kr och 15 minuter att åtgärda (om man struntar i att skölja styrservon). Tändspolar är vanligt, det känner du när du provkör. Lyssna även så att den inte rasslar om kamkedjan.
Har tidigare lagat sån rost på min gamla passat och det blev helt ok men kanske inte topnotch. Men så länge man får bort rosten så är det väl bra! 😃 Är det vanligt att kamkedjan rasar på dessa? Tänker om bilen är välskött och bra servad så borde den iallafall hålla några tusen mil till.
Det är inte ”vanligt” på så sätt, men det händer. Kanske 25% chans när de rullat runt 25.000 mil. Det är alltid den främre glidskenan som går av.
Är du händig så kan du byta kedjeriet i förebyggande syfte. Drygt 2500-3000kr och 4 till 6 timmars arbete. För att underlätta så finns det låsningsverktyg som du monterar istället för ett par kamöverfall.. jag är däremot snål och har alltid ställt kammarna på känsla.
Blev att jag kollade på en 9-5 sportcombi 2.0t biopower istället. Väldigt fint invändigt och invändigt. Bara gått runt 18000 mil. Fanns ingen rost och några små lagningar av stenskott.
Men när jag provkörde så kändes den lite trögstyrd. Den har stått stilla i drygt två år, kan det bero på detta? Elle servon? Tycker också att den kändes så enorm att köra. Men det är väl en vanesak antar jag, då jag tidigare kört passat.
Sommardäcken var inte i så jättebra skick. Torrsprickor och lite halvdåligt mönster så måste byta detta + att vinterdäck inte ingick. Säljaren ville ha 29 för den men det känns lite mycket om jag måste köpa nya däck osv.
Listen runt det bakre sidofönstret saknade en del av listen. Har läst runt lite på olika forum och det verkar som att man måste byta hela fönstret pga svårt att få tag i listen??? Känns ju lite jobbigt 😬
Jadu, 29k för en gammal 9-5 utan däck är väl att ta i.
Är du i behov av en bil i den storleken? De är inte de billigaste pjäserna att hålla i drift direkt... drar rätt så mycket sås och skatten ligger väl på 3300kr. Hade jag varit tvungen att köpa en nyare Saab så hade jag valt en 9-3 2005-2010.