2547
Sök

V40 BTCC Bygge - Med delar från Evo 1- 6

Tanken är att till slut få till ett BTCC inspirerat stuk på bilen och bygga den till att bli en kapabel ''Nürburgring tool'' som man fortfarande kan köra på gata. Kolla in på Youtube:... Visa mer

17 254 Visningar
Uppdaterades senast 12 januari
142 Inlägg
30 maj 2023
Trådstartare
#21
Brådhis skrev:
Kul tråd, måste följas!

Dom där fälgarna är inte vanliga. Är väl, om jag minns rätt, dom enda original 17"-fälgarna till x40?

Precis! Tror man endast kunde köpa dessa i efterhand från volvo. Ingen bil rullade av bandet med dessa fälgar

Har försökt att få tag på yttligare fälgar men har ej hittat, om någon vill kränga av så slå ett pm!


142 Inlägg
31 maj 2023
Trådstartare
#22
Sista stora grejen jag köpt till bilen, krängningshämmare. Köpte 3 stycken dock var "swaybar":en beställningsvara så kommer väl om 5-7 veckor. Den som sitter längst ner bak.

Den raka hämmaren sitter i bagaget och den fyrkantiga sitter under bilen bakom motorn. Dessa skall också målas med oken och hella tutorna, håller på att lägga maskeringstejp på grejerna just nu.

Från Ultra racing gjorda specifikt för s/v40 samt carisma och några andra mitsubishi modeller, dock ej evo iom AWD

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-5d3b8682765eda9e4402f2d3024e2c1b.jpg


731 Inlägg
31 maj 2023
#23
Perfected-Pursuit skrev:
Sista stora grejen jag köpt till bilen, krängningshämmare. Köpte 3 stycken dock var "swaybar":en beställningsvara så kommer väl om 5-7 veckor. Den som sitter längst ner bak.

Den raka hämmaren sitter i bagaget och den fyrkantiga sitter under bilen bakom motorn. Dessa skall också målas med oken och hella tutorna, håller på att lägga maskeringstejp på grejerna just nu.

Från Ultra racing gjorda specifikt för s/v40 samt carisma och några andra mitsubishi modeller, dock ej evo iom AWD

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-5d3b8682765eda9e4402f2d3024e2c1b.jpg

Dom här + swaybaren kommer att göra sån skillnad på vridstyvheten! En sån där fyrkantig "krängningshämmare"/ramstöd samt grövre krängningshämmare bak köpte en polare till hans Golf R förut, vilken skillnad det blev!

Live long, and prosper.

142 Inlägg
31 maj 2023
Trådstartare
#24
MrHyde skrev:
Perfected-Pursuit skrev:
Sista stora grejen jag köpt till bilen, krängningshämmare. Köpte 3 stycken dock var "swaybar":en beställningsvara så kommer väl om 5-7 veckor. Den som sitter längst ner bak.

Den raka hämmaren sitter i bagaget och den fyrkantiga sitter under bilen bakom motorn. Dessa skall också målas med oken och hella tutorna, håller på att lägga maskeringstejp på grejerna just nu.

Från Ultra racing gjorda specifikt för s/v40 samt carisma och några andra mitsubishi modeller, dock ej evo iom AWD

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-5d3b8682765eda9e4402f2d3024e2c1b.jpg

Dom här + swaybaren kommer att göra sån skillnad på vridstyvheten! En sån där fyrkantig "krängningshämmare"/ramstöd samt grövre krängningshämmare bak köpte en polare till hans Golf R förut, vilken skillnad det blev!

Väldigt kul att höra! Har själv läst om vilken skillnad det blir, testat att montera av fjäderbenstaget fram och det gjorde skillnad när man körde nära gränsen. Dock märkes ej när man körde lungt och fint, får se hur det blir på nurgburgring!


142 Inlägg
11 juni 2023
Trådstartare
#25
Jag skjuter ut några forum inlägg nu för att ni skall få koll på allt som hänt och vad jag är i processen. Mycket som har hänt så har varit upptagen och ej prioriterat att lägga ut.

Fick i stötdämparna för några veckor sedan. Original hade jag Volvos sport chassie med nivomat bak. Dessa BC Racing BR series (7kg mm fram / 5kg mm bak) är faktiskt mjukare och bekvämare på den mjukaste inställningen än vad det var innan. Samtidigt om man ställer upp rebounden så blir coiloversen mycket hårdare och stabilare än original. Nu kör den mycket mer som en ny bil gör i svängar, båt känslan har försvunnit! Har även installerat Evo 4-6 3D Camber / Caster topplagring som ni kan se på första bilden nedan. Skall plocka av stötdämparna igen, göra rent dem samt justera höjd samt caster inför hjulinställningen. 

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-52f57b2768896ab9ffb9b11132176d4c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-f5d71ce89a16d91b73493dc93027530d.jpg

Fick plocka ner inredningen i bagaget för att komma åt de två muttrarna för att plocka av stötdämparna bak. Race som fan, tror faktiskt jag åker jag till Nürburgring såhär. Låter fruktansvärt mycket när man plockade bort mattorna och dämpmaterialet. Väger nog totalt 5-10kg och bilen gick från att ha helt ok ljudbuller nivåer inne i kupén till att låta fruktansvärt mycket. Inte värt det i en vanlig bil överhuvudtaget, nu vet vi.
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-1d336eb7bae17ff73ccd0c30fde34469.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-10ab2af65d90c84497eb312cd087de54.jpg

På sista bilden här så fick jag på Hardrace stagen från evo 1-3, Camber och Toe. Tyvärr är camber staget allt för kort. Desto längre stag ju mindre camber. I sitt kortaste format är staget 21,5cm medans original är ca 26cm. Detta betyder att jag just nu har raggar stuk på bakvagnen. Ser bedrövligt ut.

Det positiva är att jag kontaktade Hardrace och snackade med dem. De skickar två uppsättningar utav mittenpartiet utav stagen. ena uppsättningen är 4cm längre andra är 6cm längre. Detta får såklart jag betala för. Men de hjälper mig och löser problemet, mycket mailkontakt och tid från deras sida för att lösa mitt problem som inte genererar några nämnvärda pengar för dem så jag uppskattar det jätte mycket.

Detta är exakt så jag ville att mitt projekt skulle vara, allt lär inte passa 100% perfekt. Men vad passar perfekt och vad behövs modifieras? Nu vet vi lite mer, camberstaget är för kort från evo 1-3 och behöver bli ca 4-5 cm längre. Toe staget verkar fungera exakt så som det skall dock.

Vill någon köpa ett camberstag som passar så kontakta hardrace och be om att få evo 1-3 infästningar med en mittenportion som är 180mm. De har sparat min information i deras system. Iom att staget blir näst intill exakt lika långa som orginal samt att du kan förlänga staget totalt 4 cm till så får du mindre camber när du sänker bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-33e3bc5b443a6a254c1c7b385a8cf56c.jpg


142 Inlägg
11 juni 2023
Trådstartare
#26
Har maskerat samt lämnat in detta för målning. Vill slänga på klarlack på broms oken. Någon som vet klarlack som klarar höga temperaturer och man kan även använda den i en färgspruta? Finns massa på spray bruk men lack gubben blev inte jätte taggad när jag nämnde det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-56b6be037eae47ac5f6694887734611b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-a3c94137155ac26cc463afc64e43b404.jpg


142 Inlägg
11 juni 2023
Trådstartare
#27
Plockat av alla slangar till kylsystemet samt plockat ur kylaren. Självklart fick jag helt fel kylare utav KL Racing, deras kylare till S/V40 turbo modeller var kylaren som INTE är till turbomodellerna verkar det som. Beställt från Mekster, får se ifall det blir rätt nu.

Så här såg det dock ut i expansionskärlet, beställde ett nytt från KL Racing, den passar! När det nya systemet är på kommer jag att hälla i kylar rensning för att städa ut all skit från motorn. Själva kylarvätskan som jag tappade av såg väldigt fin ut i färgen dock lite dimmig, inte direkt så att man kunde se igenom den. Helt klart godkänd hade jag sagt, absolut ingen olja eller större rester.

(Obs, tror detta är efter 20 år 20 000 mil, mig veterligen är kylarvätskan aldrig bytt.)
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-3dfec84bf3ff8fb04e466e7072b76125.jpg


142 Inlägg
11 juni 2023
Trådstartare
#28
Ny Intercooler från KL Racing, god upp till 500hk enligt dem. Modellanpassad men det kanske är tolkningsfråga. Den har samma form fast tjockare än original, det går att sätta ner den i original infästning, dock att skruva på kylare samt fläkt går ej då det saknas skruvhål. Skall lämna in detta till en Aluminium svetsare. Samt att jag ej kan sätta på en tryck sensor på kylaren. Perfekt. Blir att svetsa dit slang anslutning med gummi rör mellan den och sensorn. Blir en dyr intercooler....... 
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-aaa5bc45b87cf1fd2fb3e7d505fff661.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-8d4368f5e8d983bbb4f459b1e3c510b4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-0b72d2663f6f26a752fa459b6f745c26.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-d0f71aac11c2666b0ce17bdd8d041f60.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-d1d1d750c3b14dc9dd53eba71f2223d4.jpg

Sedan vet jag inte hur jag skall få på denna temp sensorn. Slangar från Do88 också modellanpassade. Blir kanske att kapa bort lite överflödig plast från sensorn och trycka ner den. Den vill verkligen inte gå in.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-912a4117e11b94ef55970c29af88e1a2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-17a7270e30439bac2b88bc1695cbd6bd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-0716c5baeef2dbc89588554e4997d7da.jpg


9 117 Inlägg
11 juni 2023
#29
Kommer gå som ett strykjärn på vägen sen då! Har du kvar gamla fjädrarna och dämparna? Är dom i bra skick och vill du sälja dom?


142 Inlägg
11 juni 2023
Trådstartare
#30
Ny vs gammal turbo och grenrör. 14t original båda två. Fick med denna med bilköpet, bilen laddade korrekt när jag köpte den men sedan stod den stilla 2 veckor när jag var i USA och har aldrig laddat lika mycket efter det. Inte ens när jag plockat bort ena slangen till magnet ventilen och kört med skenande laddtryck så laddade den lika mycket. Problem med fjädrarna i turbon var min tanke. Kanske har något i ljuddämparen rasat? Den gick dock igenom besiktningens avgastest utan problem.

Sprickorna i turbon orsaken?

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-77fd419d1dd259660585836680649c1e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-be7bd9ea61e4470528f943637ad6f54e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-304efc2b268d966114cdf715cd92a13f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-334f3aa43b8371e7f6d9dc1c4fc93b06.jpg

Köpte även här full uppsättning Do88 slangar som ni kunnat läsa i tidigare inlägg. Original slangarna var fulla av olja, lägsta tryckslangen hade nog 1/2 dl - 1 dl i sig. Blir skönt att veta att allt blir nytt utan massa olja. Bilen har inte slurpat i sig en enda droppe när jag åkt på längre resor. Tex Svergie resan eller Nürburgring. Resorna gick på 300-600mil och oljan rörde sig inte. Alla kallstarter är definitivt orsaken.


142 Inlägg
11 juni 2023
Trådstartare
#31
Putteliten skrev:
Kommer gå som ett strykjärn på vägen sen då! Har du kvar gamla fjädrarna och dämparna? Är dom i bra skick och vill du sälja dom?

Har massa reservdelar jag jättegärna säljer. Även massa fälgar med bra och mindre bra däck. Org coiloversen är i bra skick, de främre är utbytta för ett tag sedan då ena gick sönder, har alltså 3 coilovers för framvagnen och 2 st bak med nivomat. Stag, stabilisator stag, org krängningshämmare, skicka pm!


142 Inlägg
11 juni 2023
Trådstartare
#32
Nuke Performance Catch can 0,75L.
3'' - 2x3'' utblås från KL Racing + 10hk. 
Justerbara stabilisatorstag från J-Spec
Polyuretan bussningar krängsningshämmare fram + bak, de nedre. 
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-495e8108f21dc578bdea4264ff90db80.jpg

Gammla Xenonlampan, glaset sprack, fick hem de nya.
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-b9433334fa8c97b3dcc45d77374df714.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-fbb79aaf21f037b376b1cdad334b6fad.jpg


Även beställt detta luftfilter från HKS Super Power Flow. Minst +20hk. Vart dyrt men blir race samt att luftfiltret är ett torrt sådant. Fick problem med min gamla MAF, vanligt problem på X40 men tror inte att det inoljade BSR filtret hjälpte.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-02103056d4f956b7db1782e12ff2c6cf.jpg

Har landat i Recaro R100 stolarna, vill dock få ihop bilen tillräckligt innan jag köper detta.  Någon som har erfarenhet? Bekvämlighet, sitter man spikad? 

Verkar också som att evo 1-3 skenor passar i X40. Har dock ej kontrollmätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-e59fbb7b130f4eb838c9140e1671c40a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-fab8f955f2a801d3be3ad76bd16958aa.jpg
Senast redigerat av Perfected-Pursuit (11 juni 2023)


45 Inlägg
11 juni 2023
#33
Alltid gillat s/v40! kul att någon mekar med dom big_smile följer!

142 Inlägg
16 juni 2023
Trådstartare
#34
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-568520ce9fa8f5d4d2b35e40656ea3f3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-76c6028b9dc09cc8f4cdc49f333303d4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-b3eb26d395bc49b0fb8cf11889aed422.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-58b42a558874ac6a004fdafb5e33283d.jpg

Tror inte jag behöver skriva så mycket till detta. Tryckrör är original från fabrik, oljelocket är ifrån Hova fast Vparts förpackning. Extremt besviken på finnishen utav oljelocket så blev polering på den också. Så synd att bilderna får så otroligt mycket sämre kvalité när jag laddar upp dem...
Senast redigerat av Perfected-Pursuit (16 juni 2023)


142 Inlägg
19 juli 2023
Trådstartare
#35
Har varit ''hard at work'' med bilen, näst intill färdig nu, känns sjukt bra.

Tyvärr har jag ej bilder på jobbet som utfördes på KL Racings modellanpassade intercooler, som behövde en jävla massa jobb, ca 2 000kr i arbete och typ 500kr i delar. Lyckades få tag i aluminium skruvar från en special butik som inriktade sig på cyklar. Bilen står just nu inne i garage så kommer lägga upp bilder på hur det ser ut med skiten på bilen. Mitt tips är att köpa en universal intercooler och fästa den på eget sätt eftersom du ändå kommer behöva göra det med denna icke modellanpassade Intercooler!

Här nedanför är kylaren från Skruvat, KL Racing skickade fel kylare så fick beställa på nytt från ett ställe där det blir rätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-db8d555431bbf2cfbf12b0c34321a2e6.jpg

Nya vakuumslangar från Do88, tror dessa är 4mm diameter. Ser ju snyggt ut enligt mig själv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-aeb05ef2d5c7fafd113713cf12db7e33.jpg

Nya turbon blev installerad, lång historia kort så råkade jag glömma en plugg i oljereturen på den, vet ej hur då det är en enorm röd plugg. Fick på både packning och röret hur lätt som helst. Sprutade ut enorma mängder rök från avgassystemet som ni kan se i video länken här nedan, kunde endast lägga upp Youtube short och garaget supportar ej sådan uppladdning.

Plockade av turbon, såg pluggen. Åkte till Svensk Turbo Service stigcenter i Göteborg, han blev sjukt förvånad att jag kom med en sprillans ny äkta mitsubishi 14t turbo då dessa ej finns längre och man kan ej köpa reservdelar till de. Han sade att det ej var några problem och bara att sätta tillbaka turbon, gjorde det och den gick skitbra från första sekund. Extrema mängder olja kvar i avgasystemet dock, rykte ett bra tag och luktade ännu längre efteråt. Men nu finns inga tecken på att något ens hänt.



https://www.youtube.com/shorts/mx5NEhFMtlQ


Här kan ni se när J-Specs Evo 4-6 krängningshämmar stag är installerat, fungerade kanon att installera. Även intercoolern, HKS luftfilter, alla Do88 ladd slangar, kylarslangar, samt insugslangen. De polerade oljelocket samt insugsröret är också på, sista bilden ser ni BC Racing EVO 4-6 3D caster / camber plattorna i action, ca 5,8° i castervinkel, och -2° i camber. En ordentligt fet hjulinställning så det går verkligen undan i svängarna nu, cambern gjorde enormt mycket, castern lika så. Lite tungt att svänga bara......

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-db22785e27342876c45d07fd3e063c9e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-9eb6a4cbc82620d7178fb3ee38b46151.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-20456195da18b7cf94f1cc953f8b07c8.jpg



EVO 1-3 Big brake kit passa perfect, broms sköldarna var såpass sönderrostade att jag ryckte loss dem med knapp handstyrka. Dock hade de fortfarande kunnat sitta kvar, inget som tog emot. Bromsverkan efter installation var förfärlig, knappt att bromsarna låste sig när plattan var i mattan i ca 100km/h. Har precis fått hem EVO 7 bromsservo samt Huvudbromscylinder. Tyvärr passade ej bromscylinder bolt on på min  bromsservo men verkar som att bromsservon borde gå att byta rakt av. Vi får se efter denna säsongen ifall det stämmer.

Bytte till EBC RP-X banbelägg, dessa är till för bilar med stora bromspedal slag. Nu låses bromsarna extremt hårt vid halvt pedaltryck. Sjukaste jag varit med om i jämförelse med Brembos Fast Road pads. Motul RBF 660 som bromsvätska.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-fbaccb2c898233a64a6c18de52bfee5f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-7f58ac04d060377812a683e9f8aca343.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-cdf0d13be043772e6808b7109c6c6047.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-37b3c68fdad33e5ea289118d644ff7a6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-3811eea03100bbab87351a0502459a03.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-6c8c516735bb936fecc8c4e9da6bd821.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-146e0924d28ddd7f7aed357fd17ee01b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-e874f781dd7b4451a6e2f1ccc97933b3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-bc3274ebeaf1507dcdf1f0e484cef76f.jpg


Ruter Knekt
720 Inlägg
142 Inlägg
19 juli 2023
Trådstartare
#38
Reso skrev:
Blev det mycket karaktärsförändring med det bakre staget?

Vissa har skrivit att det nästan blir som en bakhjulsdriven bil när man installerar dessa i tex Honda civcs, i mitt fall så har den slutat understyra, men inte börjat överstyra. Skillnad blev det, och det märks så fort man kör lite mer aktivt utan att köra race. Kör du snabbare i rondeller så märker du definitivt skillnad.

Har fortfarande kvar att installera det fyrkantiga staget, samt på att få hem swaybaren som sitter längst bak längst ner. Tror efter den så blir bilen nog ytterst lite överstyrd. Ca 3mm tjockare än orginal och då med polyruetan bussningar.
Senast redigerat av Perfected-Pursuit (19 juli 2023)


272 Inlägg
20 juli 2023
#39
Perfected-Pursuit skrev:
Vissa har skrivit att det nästan blir som en bakhjulsdriven bil när man installerar dessa - ....

Intressant! smile Du får gärna berätta hur fyrpunktsstaget ändrar bilens karaktären när du monterat det big_smile


142 Inlägg
1 september 2023
Trådstartare
#40
Kör ut några inlägg här nu vad som har hänt, installerat några grejer, varit på Nürburgring och hade faktiskt att Misha körde bilen! Stötte på några problem under Ringens gång men allt gick ändå bra, kom dit och hem i ett helt skick! I övrigt så har jag skrivit på papper för garageplats här i göteborg, hade varit kul om man till nästa vinter säsong kunde varit i ett garage med likasinnade motorgubbar. Har dock ej träffat människorna där än så kan ju inte säga något.

Vi börjar lite lätt, här är de grejer jag säljer från min bil, Komplett avgasystem med katt, endast 2 000 - 3 000 mil, sportstötdämpare och broms system, allt är såklart Volvo OEM.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-07d0fac2579f032573f0517427e6d71a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-cdbdd0fc072c555a5f9aa48f8f30f22e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233918/233918-fd78f17b19ee4cc3621584dace48f7e1.jpg



Sök