1 september 2023
Trådstartare
Problem jag hade på Nürburgring:
När Misha körde bilen så körde han verkligen skiten ur den, jag har inga personliga problem med det, förväntade mig inget annat. Men jag trodde verkligen att den skulle klara att hålla rätt temperatur på Oljan. Nu var det 30+ grader strålande sol när han körde, så den blev ju stekhet skitsnabbt. Speciellt när man ligger på varvstopp var och varannan kurva....
Oljan Kom upp till 120 grader halvvägs genom banan. Vid 130grader så var den på minsta oljetryck (3.5bar enligt Haynes) vid 4 000 RPM. Hörde hur den lät så som Volvomotorer låter när motorn är kall och toppen knackar och har sig.
Olje kyl står högt upp på listan till modifikationer.
Det väller ut vätska från styrservobehållaren när man kör på ringen, vet ej varför? Luft kommer in i systemet vid hård körning? Vätskan kokar? Händer endast när man kör hårt på ringen, kanske kommer upp 0,2dl ish. Funderar på att svetsa min egna större styrservobehållare med en overflow behållare om problemet är att vätskan kokar.
Olja sprutar fortfarande ut ur oljestickan, händer endast när man ligger på varvstopp, tror inte det var en enda kurva Misha inte låg på varvstopp. Kom dock ej ut så mycket olja men är en jävla brandrisk. (Förmodligen PCV system som är igentäppt, dålig o-ring på stickan.)
Blå rök kommer ut från avgassystemet när man tar kurvorna hårt på ringen. Så fort man kör rakt efteråt kommer ingen rök ut. Den drog ingen olja på Autobahn tex, låg konstant på 3 000 - 4 000 rpm i timmar men drog ej olja.
För breda spacers bak på bilen när jag körde på ringen, skrapade varenda kurva faktiskt under första varvet. Åkte till Theo och Frank, de hade domkraft och gjorde faktiskt allt jobb för att ta bort spacers:en, skit snälla människor, måste träffa dem nästa år. Behövde endast spacers fram pga stora bromsar. Trodde den skulle köra konstigt med endast spacers fram men gick väldigt bra. Så detta är ju redan löst. 18mm spacers.