Tilläggsavgifter på internetdäck hos däckfirmor

Koster
4 maj 2023 · 108 Inlägg

Hallå boys!

Var nyss hos lokala däckfirman och fick sommardäck jag köpt på nätet pålagda på fälgarna, visste om att de tar ut en extra avgift på det då jag bytte vinterdäck för 3 år sedan men den här gången la dom på 700kr i tillägg för "däck köpta ifrån annan leverantör "!!!

Nog för att jag förstår att dom behöver ha lön också men det tycker jag är åt helvete för mkt, är det likadant på andra ställen i landet eller är det dags för mig att byta däckverkstad?

torsen
4 maj 2023 · 7 285 Inlägg

Köp från dackonline.se och utnyttja deras kontrakterade gummigubbar så får du, förutom lågt pris på däcken, även lågt pris på "omläggningen".

Koster
4 maj 2023 · 108 Inlägg

Ja nu dröjer det ju iofs 5 år till nästa gång jag behöver byta, men då kommer jag höra mig för på renodlade bilverkstäder och se om dom är bättre att ha och göra med. Däckonlines samarbetspartners var bara rena bilverkstäder där jag bor också.
Hutlösa priser hos Euromaster.

torsen
4 maj 2023 · 7 285 Inlägg

Koster skrev:
Ja nu dröjer det ju iofs 5 år till nästa gång jag behöver byta, men då kommer jag höra mig för på renodlade bilverkstäder och se om dom är bättre att ha och göra med. Däckonlines samarbetspartners var bara rena bilverkstäder där jag bor också.
Hutlösa priser hos Euromaster.

Hos mig, med omnejd = södra Mälardalen - endast "mindre" gummiverkstäder - de stora kedjorna håller sig för goda för att "nedlåta sig" till att montera "internetdäck".
Jag har utnyttjat olika "kontraktsverkstäder till däckonline.se" och aldrig blivit missnöjd.
Däremot har jag vid flera tillfällen blivit "blåst" av de stora gummiverkstäderna.

krambriw
5 maj 2023 · 435 Inlägg

Jag har också köpt via däckonline flertal gånger genom åren, både till mina bilar och till hustrun och dottern. Vid prisjämförelse så tyckte jag att man fick mycket bättre pris på gummit än vad "riktiga" gummiverkstäder ville ha. Dessutom fungerade det utmärkt med deras kontraktsverkstäder och det var mycket rimligt pris för skiftet o balansering, aldrig något knorr om internetdäck eller så

Koster
5 maj 2023 · 108 Inlägg

Oh ja, det skiljer ju ngt ofantligt mycket på priserna på själva däcken online mot för hos tex en Euromaster däckverkstad, men om alla verkstäder skall börja lägga till avgifter på 700kr och uppåt bara för att man köpt däcken någon annanstans är hos dem så äter det ju upp mycket av förtjänsten att handla däcken på nätet.

Jag tycker det är åt helvete för det blir nästan som en kartellbildning där däckverkstäderna själva går in och bestämmer var konsumenterna skall tvingas köpa däck.

Tänk om bilverkstäder skulle börja neka jobb om inte de fick sälja delarna själva som är 3ggr så dyra som samma delar köpta ifrån Tyskland, alternativt att dom lade till den extra kostnaden på jobbet bara för att du köpt delarna själv, det vore ju helt oacceptabelt!

torsen
5 maj 2023 · 7 285 Inlägg

Koster skrev:
Oh ja, det skiljer ju ngt ofantligt mycket på priserna på själva däcken online mot för hos tex en Euromaster däckverkstad, men om alla verkstäder skall börja lägga till avgifter på 700kr och uppåt bara för att man köpt däcken någon annanstans är hos dem så äter det ju upp mycket av förtjänsten att handla däcken på nätet.

Jag tycker det är åt helvete för det blir nästan som en kartellbildning där däckverkstäderna själva går in och bestämmer var konsumenterna skall tvingas köpa däck.

Tänk om bilverkstäder skulle börja neka jobb om inte de fick sälja delarna själva som är 3ggr så dyra som samma delar köpta ifrån Tyskland, alternativt att dom lade till den extra kostnaden på jobbet bara för att du köpt delarna själv, det vore ju helt oacceptabelt!

Det förekommer redan  dag - under vilken sten har du levt sista decennierna?
En del bilverkstäder befattar sig över huvud taget inte med kunder som kommer egna delar.
Vare sig det gäller nya "nätdelar" eller begagnade delar från bildemontering.
Beror till största delen på att de inte kan lämna garanti på arbetet.
Men även på att allbilsverkstäderna tjänar en del på reservdelarna - 30 % hos Menonomen - enligt uppgift.
Om du frågar på en märkesverkstad blir du utskrattad om du kommer med egna nätdelar.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 maj 2023 · 13 777 Inlägg

torsen skrev:

Koster skrev:
Oh ja, det skiljer ju ngt ofantligt mycket på priserna på själva däcken online mot för hos tex en Euromaster däckverkstad, men om alla verkstäder skall börja lägga till avgifter på 700kr och uppåt bara för att man köpt däcken någon annanstans är hos dem så äter det ju upp mycket av förtjänsten att handla däcken på nätet.

Jag tycker det är åt helvete för det blir nästan som en kartellbildning där däckverkstäderna själva går in och bestämmer var konsumenterna skall tvingas köpa däck.

Tänk om bilverkstäder skulle börja neka jobb om inte de fick sälja delarna själva som är 3ggr så dyra som samma delar köpta ifrån Tyskland, alternativt att dom lade till den extra kostnaden på jobbet bara för att du köpt delarna själv, det vore ju helt oacceptabelt!

Det förekommer redan  dag - under vilken sten har du levt sista decennierna?
En del bilverkstäder befattar sig över huvud taget inte med kunder som kommer egna delar.
Vare sig det gäller nya "nätdelar" eller begagnade delar från bildemontering.
Beror till största delen på att de inte kan lämna garanti på arbetet.
Men även på att allbilsverkstäderna tjänar en del på reservdelarna - 30 % hos Menonomen - enligt uppgift.
Om du frågar på en märkesverkstad blir du utskrattad om du kommer med egna nätdelar.

så jäkla skönt att slippa alla ockrar verkstäder..    kan jag inte själv så kan garanterat någon av polarna.. då får vi lite häng i garaget och flumma runt och göra dumma saker samtidigt som bilen blir lagad..   

det finns inget som slår en bra hög med polare...   körde punka för ett par år sen påvägen till jobbet ringde en polare som plockade upp mig körde mig till jobbet.. när jag jobbat klart stog bilen på jobbet med ett nytt däck monterat och klart så bara att köra hem... 

tror inte det finns en enda grej vi inte skulle klara av att göra...   möjligen att laga en saab eller nått sånt äkligt skrot.. men det är mer en moralisk fråga smile
det bästa är att vi i regel har jävligt roligt även om vi håll 20timmar i garaget  det spårar liksom alltid ut och vi har noll spärrar.. vi kan ställa oss och byta 2motorer på bilar på en dag bara för att vi inte haft något bättre för oss smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
granadadr
5 maj 2023 · 7 300 Inlägg

Koster skrev:
Oh ja, det skiljer ju ngt ofantligt mycket på priserna på själva däcken online mot för hos tex en Euromaster däckverkstad, men om alla verkstäder skall börja lägga till avgifter på 700kr och uppåt bara för att man köpt däcken någon annanstans är hos dem så äter det ju upp mycket av förtjänsten att handla däcken på nätet.

Jag tycker det är åt helvete för det blir nästan som en kartellbildning där däckverkstäderna själva går in och bestämmer var konsumenterna skall tvingas köpa däck.

Tänk om bilverkstäder skulle börja neka jobb om inte de fick sälja delarna själva som är 3ggr så dyra som samma delar köpta ifrån Tyskland, alternativt att dom lade till den extra kostnaden på jobbet bara för att du köpt delarna själv, det vore ju helt oacceptabelt!

det sista sker mer än du tror,, men det beror mer på att folk som köper delar på nätet ofta beställer/får fel delar och detta medför mkt mer arbete för verkstaden, för ofta måste själva delen lös för att kunna jämföras med den nya å då måste man antingen låta bilen stå,, eller montera tillbaka med vad det medför wink  så därför så brukar verkstäder ej montera inköpta delar

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Utmarks-Loke
5 maj 2023 · 5 882 Inlägg

Samma sak händer ibland för mig som är elektriker. Folk köper de billigaste uttagen, strömbrytarna osv. de kan hitta på internet och vill ha det monterat. Grejerna kan vara så dåliga att de inte ens går att montera på ett bra sätt. Och får man ändå dit dom, efter att monteringen tagit längre tid än för riktiga grejer, så skall man sätta sitt namn på något som man inte vet om det kommer hålla. Nej tack, gå till nästa elektriker. Köper man internetdäck av samma märke borde de ju dock vara likadana, eller kan de vara andrasorteringen? Tänk om de inte är perfekt runda och kräver mera jobb och bly för att balansera?

Hamilton
5 maj 2023 · 8 868 Inlägg

Köpa billigt kan ibland bli dyrt, jag köper mina däck från min lokala däcknasare och har även förvaring där på det viset gynnar jag min lokala verkstad. Att ta med sig egna delar till en verkstad är ju som att be om problem, vid evt fel så får man betala dubbla arbetskostnader.
Har en husbil som jag plöjt ner kopiösa mängder pengar på sedan April och chansar inte en sekund på att köpa egna delar. Nya däck för 1 vecka sedan kosta 2-300:- st mer än från internetwebben och det är helt ok.

Senast redigerat av Hamilton (5 maj 2023)

Fotograf på tierpidag.se
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 maj 2023 · 13 777 Inlägg

Hamilton skrev:
Köpa billigt kan ibland bli dyrt, jag köper mina däck från min lokala däcknasare och har även förvaring där på det viset gynnar jag min lokala verkstad. Att ta med sig egna delar till en verkstad är ju som att be om problem, vid evt fel så får man betala dubbla arbetskostnader.
Har en husbil som jag plöjt ner kopiösa mängder pengar på sedan April och chansar inte en sekund på att köpa egna delar. Nya däck för 1 vecka sedan kosta 2-300:- st mer än från internetwebben och det är helt ok.

Kolla på delkostnaden på din lagade husbilar ta sen bort 50% av den kostnaden så är du på det priset som du betalar i tex Tyskland för samma delar av samma märke som sämst.     Du betalar helt enkelt för en massa luft derför det blir dyrt.      Derför jag köper allt online och nekar själv det lönar sig 200gp ger av 100  dessutom slipper man bli upplurad på en massa onödiga reparationer dom hittar på.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hamilton
6 maj 2023 · 8 868 Inlägg

Growe skrev:

Hamilton skrev:
Köpa billigt kan ibland bli dyrt, jag köper mina däck från min lokala däcknasare och har även förvaring där på det viset gynnar jag min lokala verkstad. Att ta med sig egna delar till en verkstad är ju som att be om problem, vid evt fel så får man betala dubbla arbetskostnader.
Har en husbil som jag plöjt ner kopiösa mängder pengar på sedan April och chansar inte en sekund på att köpa egna delar. Nya däck för 1 vecka sedan kosta 2-300:- st mer än från internetwebben och det är helt ok.

Kolla på delkostnaden på din lagade husbilar ta sen bort 50% av den kostnaden så är du på det priset som du betalar i tex Tyskland för samma delar av samma märke som sämst.     Du betalar helt enkelt för en massa luft derför det blir dyrt.      Derför jag köper allt online och nekar själv det lönar sig 200gp ger av 100  dessutom slipper man bli upplurad på en massa onödiga reparationer dom hittar på.

Här har du helt fel. Jag tog in offerter och kollade även upp verkstäderna vad gäller tidigare jobb. Nu föll det sig att den som gav högst pris fick jobbet och det pga alla rekomendationer från bla tillverkare som anlitar dom. När dom haft inne bilen och gått igenom det som skulle göras så kontakta dom mig och sa att jag inte behövde byta brommsarna (skivor+klossar och backar bak) utan dom skickar tillbaka dom, här spara jag en slant på att dom var ärliga.
Delarna jag valt och väljer är alltid premium och där skillde deras priser mot vad man kan hitta på internetwebben marginelt.

Fotograf på tierpidag.se
Brådhis * Voff voff *
6 maj 2023 · 10 304 Inlägg

Koster skrev:
Tänk om bilverkstäder skulle börja neka jobb om inte de fick sälja delarna själva som är 3ggr så dyra som samma delar köpta ifrån Tyskland, alternativt att dom lade till den extra kostnaden på jobbet bara för att du köpt delarna själv, det vore ju helt oacceptabelt!

Brukar du ta med egna råvaror från Lidl till restaurangen och be dom tillaga dom...?

Senast redigerat av Brådhis (6 maj 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Koster
6 maj 2023 · 108 Inlägg

Det är tydligt att många gillar att få sitt liv dikterat åt sig av företag och att betala 3ggr så mycket för samma delar som övriga EU, jag accepterar inte det iaf.
Att verkstäder sedan inte lämnar garanti på delen köper jag, men den chansen är jag villig att ta för att betala 1/3 av priset i inköp av delarna.
Jag gör alla jobb jag kan själv och utnyttjar endast verkstäder för däckjobb alternativt något som kräver att motor/växellåda skall tas ut, och det skall jag fortsätta med märker jag på hur den allmänna inställningen hos verkstäder tycks vara idag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang