4409
Sök

Förlorar olja

5 Inlägg
10 maj 2023
Trådstartare
#1
Hej!

Har en Citroën c4 2014 1,6 vti. Den förlorar olja och vet inte riktigt varför. Trodde de var Toppackning eftersom de var gegga på oljelocket, men ringde verkstaden och han sa att de bara nog är kondens eftersom de inte är någon gegga på stickan, kan de stämma? Kör tyvärr mer eller mindre bara korta sträckor. Sen tändes motorlampan med felkod P0343 vilket var kamaxelgivaren. Kan de ha påverkat? Läste att de kan bli fel om de är oljeläckage.

4 196 Inlägg
10 maj 2023
#2
Har du gegga på locket och bara kör korta sträckor och inget på stickan så är det nog precis som verkstaden säger.

Och skulle verkstaden ha fel så tyder det ju på att du får kylvatten in i oljan. Nivån borde då istället öka och du borde märka att det fattas kylvätska istället.

Försvinner oljan så skulle jag gissa på att du har dåliga kolvringar och att oljan helt enkelt följer med avgaserna ut. Det behöver inte vara ett katastrofalt fel, en del bilar dricker en del olja.

Hur  mycket olja förvinner på hur lång körsträcka?

Du har inte märkt av olja på backen under bilen som tyder på lekage?


5 Inlägg
10 maj 2023
Trådstartare
#3
Tack för svar!

Säg mellan varje gång jag servar den vilket är 1 gång om året så blir de ungefär att fylla på 2-4 gånger! Ungefär! Beror på hur mycket jag kört!

Nej inget läckage under bilen kollat under för läckage och så inte sett något!

Forummoderator
26 400 Inlägg
10 maj 2023
#4
Johan14 skrev:
Tack för svar!

Säg mellan varje gång jag servar den vilket är 1 gång om året så blir de ungefär att fylla på 2-4 gånger! Ungefär! Beror på hur mycket jag kört!

Nej inget läckage under bilen kollat under för läckage och så inte sett något!

Det tycker inte jag lät så farligt ändå..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 Inlägg
10 maj 2023
Trådstartare
#5
Inte? Kanske inte är så farligt då!

Forummoderator
26 400 Inlägg
10 maj 2023
#6
Johan14 skrev:
Inte? Kanske inte är så farligt då!

Vissa bilar drar mer än andra.
Det finns också de som i stort sett inte drar någonting alls.

Min första bil, en Honda Civic, drog ingenting mellan service-tillfällena.
Och jag är glad att min nuvarande V60 inte heller gör det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 Inlägg
10 maj 2023
Trådstartare
#7
Ahh okej! Tack!

1 141 Inlägg
10 maj 2023
#8
Hur långt kör du per år/mellan varje service då?
Är det 500 mil eller 5000, det blir ju rätt stor skillnad...
Sen hur mycket behöver du slå på varje gång?


5 Inlägg
10 maj 2023
Trådstartare
#9
Mellan 1500-2000 mil om året! Och ca en liter per gång!

1 736 Inlägg
10 maj 2023
#10
Mack skrev:
Johan14 skrev:
Inte? Kanske inte är så farligt då!

Vissa bilar drar mer än andra.
Det finns också de som i stort sett inte drar någonting alls.

Min första bil, en Honda Civic, drog ingenting mellan service-tillfällena.
Och jag är glad att min nuvarande V60 inte heller gör det.

Hmm, detta kan ju bero på att Volvos D motorer är jävligt duktiga på att späda oljan med sitt drivmedel..- så att säga att bilen drar ingen olja, kan vara "lite" missvisande.

mvh/Husse

3 372 Inlägg
11 maj 2023
#11
Att en motor drar olja med idel kortkörningar är inget konstigt alls.
Döden för alla motorer utom elmotorer för övrigt.

Sen, hur mycket är en "påfyllning" som sker 2-3ggr på dessa 2000mil?
1dl, 1lit, 1.5lit?

Kondensen i påfyllningslocket är också en konsekvens av att oljan aldrig/för sällan når drifttemperatur och bryts därför ner i förtid. 
Kräver tätare oljebyten för att funka i längden, om man nu promt ska ha bil trots så korta sträckor = stadsboende.
Så 2000milaintervaller med sådant körmönster får du snart koksproblem med oljan. Tyvärr, men så är det!

Katalysator/partikelfilter tar också storstryk av för mycket kortkörningar.

Allt för få vet om detta.
Senast redigerat av Mossan1 (11 maj 2023)

4 196 Inlägg
11 maj 2023
#12
Helt korrekt vad Mossan säger.

Försök köra en lite längre tur med bilen då och då.

Det kommer göra gott för ditt batteri som hinner laddas fullt, avgas rening som får en chans att komma upp i temp oh bränna bort sot samt motorolja mm som får en chans att koka bort vätska.



Sök