Köpråd : min första Volvo

nela04
12 maj 2023 · 48 Inlägg

Hej, ska kanske snart köpa min första Volvo och tänkte kolla med er som kan bilar bäst
Bilen i frågan är

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... /108667130

Det jag undrar över är om 19000 mil är mycket och om det är nåt jag borde speciellt titta efter när jag väl ska titta på den. Vi behöver en familjebil med bra med utrymme och denna ser helt ok ut, enda jag tänker på är just milen, är det nåt o vara orolig över? Tackar på förhand

Mack Forum- och sitemoderator
12 maj 2023 · 26 175 Inlägg

Nu verkar annonsen vara borta, men rent generellt är 19 000 mil inte mycket för en Volvo.
Inte för något av de större märkena heller, så länge fordonet i fråga är omhändertaget med årlig service och så vidare.

Edit: Den var inte alls borta..det var jag som inte nyttjade hela länken..

Ah, en XC60. En sån har min bror haft som familjebil. Funkade bra!
Den där skulle jag se som precis inkörd.

Kolla upp när eller om kamremmen ska bytas bara.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
nela04
12 maj 2023 · 48 Inlägg

Såg att kamrem ska bytas vid 15 000 (enligt car.info) så jag antar det är bytt då

Mack Forum- och sitemoderator
12 maj 2023 · 26 175 Inlägg

nela04 skrev:
Såg att kamrem ska bytas vid 15 000 (enligt car.info) så jag antar det är bytt då

Ändå värt att kolla upp att det faktiskt är gjort.
Man vill inte anta det och sedan uppleva att den går av några tusen mil senare..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Brådhis * Voff voff *
12 maj 2023 · 10 303 Inlägg

Länken funkar inte, men är det denna?

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ … /108667130

19000 mil är ingen fara på en så´n om den är servad och skött.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 maj 2023 · 17 559 Inlägg

Brådhis skrev:
Länken funkar inte, men är det denna?

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ … /108667130

19000 mil är ingen fara på en så´n om den är servad och skött.

Ja, det är den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
husseman
12 maj 2023 · 1 605 Inlägg

Hmm, 30-50k för dyr va?? - ingen jagar Dieselbrännare numer.- borde gå att få ner priset på. Lycka till.

mvh/husse

nela04
13 maj 2023 · 48 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, 30-50k för dyr va?? - ingen jagar Dieselbrännare numer.- borde gå att få ner priset på. Lycka till.

mvh/husse

Menar du att, bilen är 20 - 50 tusen för dyr? Hur kan man ta så fel i prissättningen då 😂

Utmarks-Loke
13 maj 2023 · 5 880 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, 30-50k för dyr va?? - ingen jagar Dieselbrännare numer.- borde gå att få ner priset på. Lycka till.

mvh/husse

Du har sagt så om dieselmotorer länge nu, men priserna är fortfarande höga och har stigit. Du kanske hatar diesel men de flesta andra älskar det. Och nu finns det ju vissa förhoppningar om att dieselpriserna skall sjunka vid årsskiftet och då kommer dieselbilarna att bli ännu mera eftertraktade. Så du skall nog satsa på att bli dieselmek snarare än spåkärring.

Brådhis * Voff voff *
13 maj 2023 · 10 303 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, 30-50k för dyr va?? - ingen jagar Dieselbrännare numer.- borde gå att få ner priset på. Lycka till.

mvh/husse

Jag tror inte riktigt du har koll där, eller så är det ditt generella Volvo-hat som önskar att det vore så. Men verkligheten är att många köper diesel, i synnerhet på stora bilar som XC60, och priserna för en 2016 XC60 som gått max 20000 mil börjar runt 160...

Senast redigerat av Brådhis (13 maj 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
spillolja
13 maj 2023 · 4 043 Inlägg

Läge att sälja men inte att köpa helt enkelt

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Brådhis * Voff voff *
13 maj 2023 · 10 303 Inlägg

spillolja skrev:
Läge att sälja men inte att köpa helt enkelt

smile

Helt klart! Den V70 D3 -11 jag hade 2015-2018 gav jag ungefär samma pengar för då som jag nu gav för min nuvarande V70 D3 -12 för en vecka sedan... big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
13 maj 2023 · 5 880 Inlägg

Ja, jag är själv ute efter en halvny dieselbil och det är verkligen inte köpläge just nu. Man får mycket mindre för pengarna än jag fick när jag köpte senast 2017. Vill man ha dieselbil nu får man vara beredd att betala. Inflationen på bilar har nog varit värre än matinflationen som media tjatat så mycket om

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 maj 2023 · 17 559 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Ja, jag är själv ute efter en halvny dieselbil och det är verkligen inte köpläge just nu. Man får mycket mindre för pengarna än jag fick när jag köpte senast 2017. Vill man ha dieselbil nu får man vara beredd att betala. Inflationen på bilar har nog varit värre än matinflationen som media tjatat så mycket om

Ja. Se bara på den Prius vi köpte 2020. Fick bra mycket bättre betalt för den när den såldes för 4v sedan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
13 maj 2023 · 5 880 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Ja, jag är själv ute efter en halvny dieselbil och det är verkligen inte köpläge just nu. Man får mycket mindre för pengarna än jag fick när jag köpte senast 2017. Vill man ha dieselbil nu får man vara beredd att betala. Inflationen på bilar har nog varit värre än matinflationen som media tjatat så mycket om

Ja. Se bara på den Prius vi köpte 2020. Fick bra mycket bättre betalt för den när den såldes för 4v sedan.

Och ni kanske hade fått ännu mer om ni behållit den ett år till big_smile
 
Men vänta bara till man inte får sälja bilar med förbränningsmotor längre om några år, då kommer priserna på begagnade bilar att verkligen skena

Mossan1
13 maj 2023 · 2 879 Inlägg

19.000mil är inte mycket på någon bil längre.

Offtopic, men har diskuterats:
Om det är något fossilbränsle som blir kvar länge så är det nog dieseln. Innan tunga flottan är elektrifierad/alternativbränsle komner dröja längre än personbilarna.

Dessutom har dieselmotorn så mycket större potensial att köras på andra bränslen relativt omodifierad än en bensinmotor har.
Vegetabiliska oljor, tallolja, spillolja, osv....  Mjukvaran som ställer till det.
(Samt lagar, mm)
Gammal oelektronisk diesel går på det mesta flytande som brinner.....nästan.

Frågan är snarare:
Vågar man köpa en ny bensinbil 2029 typ?
Jag tror än på "Ja"!

Senast redigerat av Mossan1 (13 maj 2023)

torsen
13 maj 2023 · 7 285 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Ja, jag är själv ute efter en halvny dieselbil och det är verkligen inte köpläge just nu. Man får mycket mindre för pengarna än jag fick när jag köpte senast 2017. Vill man ha dieselbil nu får man vara beredd att betala. Inflationen på bilar har nog varit värre än matinflationen som media tjatat så mycket om

Ja. Se bara på den Prius vi köpte 2020. Fick bra mycket bättre betalt för den när den såldes för 4v sedan.

Mera o t!
Se prisutvecklingen på Suzuki Jimny.
För något år sedan begärde flera annonsör runt 350.000:- för bilar som samma år, eller året innan, nysålts för 214.900:-.
Min egen Jimny av 2006 års modell, som jag köpte för 7 år sedan för 58.000:-, betingar enligt Blocket ett värde på som mest 95.000:-.
Min Citroen 2CV 1990(sista årsmodellen) gav jag 35.000:- för 1994. I dag värd långt över 100.000:-. Enligt Blocket.
Men dessa priser "kompenseras" väl av nuvarande värde på CR-V:n efter 8 år?

nela04
13 maj 2023 · 48 Inlägg

Den såldes igår, skulle precis kolla på den och så var den borta. Kanske fortsätter på denna tråd eftersom vi har tittat på en bil till, en opel insignia 2018. Undrar vad ni tycker om denna, om det är nåt man ska tänka på? Är det kamrem eller kedja? Läser mycket positivt men har aldrig ägt en modernare opel men just denna får mN mycket på pengarna, på papper iaf. Så vad tror ni om Denna :

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI 4x4 Automatisk. 210hk https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ … k/99528415

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 maj 2023 · 17 559 Inlägg

Svensksåld men hittade en annons från Polen daterad 2022-07? Va fan?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
13 maj 2023 · 2 879 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Svensksåld men hittade en annons från Polen daterad 2022-07? Va fan?

Hur fann du det?
"Biluppgifter.se" brukar redovisa mycket bra info, men där fanns inget konstigt på det regnummret.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang