4953
Sök

Hastighetskameror

2 Inlägg
7 februari 2007
Trådstartare
Tja har hört att om man kör i 200 blås så kör man så fort att hastighetskameran inte hinner plåta en.. Kan detta vara sant?? Liksom det lär ju inte ta många millisekunder för kameran att reagera.

362 Inlägg
7 februari 2007
Me tanke på va ja hörde på radion häromdagen så tar dom ju bara 15-25% av alla i alla fall..

Dom nya kamerorna e rätt opålitliga som de verkar så de kan nog stämma de du säger... Men fan, de e ju vinter så kör inte ihjäl dej i onödan...

2 Inlägg
7 februari 2007
Trådstartare
HEHE nej da nu e det ju snö så nu e det drifting i stan som gäller.. Men blev bara så jäla fundersam när jag hörde det liksom varför sätter de upp slöa kameror när de ändå sattsar massa pengar på skiten då kan man ju liksom köpa riktig utrustning från början

607 Inlägg
8 februari 2007
850R Turbo skrev:
Tja har hört att om man kör i 200 blås så kör man så fort att hastighetskameran inte hinner plåta en.. Kan detta vara sant?? Liksom det lär ju inte ta många millisekunder för kameran att reagera.

Är det därför jag aldrig får några böter då lol

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

242 Inlägg
8 februari 2007
Vet inte hur det är med dom svenska kamerorna men Top Gear gjorde ngt test där man va tvungen å åka typ 170 mph vilket väl är typ 278 km/h...klippet finns på youtube bara sök på top gear+camera

4 571 Inlägg
8 februari 2007
Kameran knäpper inte av att du kommer fort mot den alltså som en avståndsräknare.

Den använder radar för att fastställa din fart långt innan du kommer fram till den.

Även om du kör 400kmh så knäpper kameran en bild men det blir ju så pass suddigt pga hastigheten eller så hinnen den inte sluta snabbt nog.

Det är alltså inte igenkänningen av fart som är problemet för radar kan klocka långt över hastigheter av vanliga flygplan utan det är begränsningar av vad kameran kan fånga på bild.

9 Inlägg
8 februari 2007
Så om jag kör i 300 km/h med en motorcykel, blir hela motorcykeln suddig då??

Min kompis pappa sa att det fanns några som ställde en traktor vid en hastighetskamera. Alltså så den ståg stilla och så körde en motorcykel förbi i typ 250-300 knyck. Vet ej om det är sant men det kan stämma

2 123 Inlägg
8 februari 2007
crille_92 skrev:
Så om jag kör i 300 km/h med en motorcykel, blir hela motorcykeln suddig då??

Min kompis pappa sa att det fanns några som ställde en traktor vid en hastighetskamera. Alltså så den ståg stilla och så körde en motorcykel förbi i typ 250-300 knyck. Vet ej om det är sant men det kan stämma

Haha, min kompis pappa sa : )
En motorcykel kan man iaf aldrig bötfälla med hjälp av kameror eftersom dom inte har nån skyllt fram vad jag sett under mitt liv och för det andra så är det nog svårt att komma 300 knyck förbi en kamera eftersom dom oftast är placerade på landsvägar och efter och innan svängar och ett fåtal är på raka vägar.

Nej halva motorcykeln blir suddig ? Vad tror du själv ? wink

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
8 februari 2007
De är ju inte speciellt många skåp som de verkligen sitter en kamera i precis! Sträckan Gävle-Uppsala sitter de ca 9st skåp.... varav 7st är bara tomma skåp......

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
8 februari 2007
golfarn_nr1 skrev:
De är ju inte speciellt många skåp som de verkligen sitter en kamera i precis! Sträckan Gävle-Uppsala sitter de ca 9st skåp.... varav 7st är bara tomma skåp......

När det gäller de gamla skåpen, ja.

Bekräftar det Izual skrev, att det inte är hastigheten på bilen som begränsar kameran utan hur snabb själva kameran är på att ta bilden.

Och motorcyklar kan dom inte bötfälla.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
8 februari 2007
John87 skrev:
golfarn_nr1 skrev:

Bekräftar det Izual skrev, att det inte är hastigheten på bilen som begränsar kameran utan hur snabb själva kameran är på att ta bilden.

Vadå dom gamla skåpen? Finns nya skåp där de inte heller sitter nån kamera i....

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

116 Inlägg
8 februari 2007
John87 skrev:
golfarn_nr1 skrev:

Det är precis som ni säger, dom har inte speciellt stora problem att mäta din hastighet, men sen beror det ju på kamerans slutartid om bilden blir skarp eller suddig.

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd=)

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
9 februari 2007
golfarn_nr1 skrev:
Vadå dom gamla skåpen? Finns nya skåp där de inte heller sitter nån kamera i....

"Utbyggnaden i Sverige av fartkameror har bara börjat. Innan 2007 så skall det finnas ca 700 kameror. De som nu sätts upp är av en ny typ där det skall finnas en kamera i varje skåp som är länkad till en central. Tidigare har det bara funnits ca 50 riktiga kameror och dessa har varit inställda på ett ta ett begränsat antal bilder."

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Sök