Betong är väl så där. Det finns bättre material att fylla med. Expanderande material är lömska eftersom man trycker cylindrarna ovala. Dock så måste man alltid kontrollera ovalitet efter en fyllning. Ett annat problem med betong är att det är sprött så för att undvika att täppa igen alla kvarvarande kylkanaler med betong så måste man täcka med typ tvåkomponent gjutharts.
Dock så är detta med att fylla en sniklösning. Det finns två andra sätt som är betydligt bättre. Det en är givetvis att borra in riktiga foder av tex Nicasil eller att staga med nerpressade stänger. Hur förstår man när man tex lyfter toppen på en nyare Volvomotor och funderar ett tag.
Allt detta gör man därför att höga effektuttag innebär våldsamma cylindertryck och kombinerar man det med långa slag så får man dessutom rejäla sidokrafter i loppen.
Notera att man pratar om höga effektuttag per liter här. Måhända typ 250Hkr/liter eller nåt sånt. Även på jänkeåttor så får man problem vid typ 2000Hkr i åtta liter. I tex sådant block som jag har i min Volvo, ett B234 block, så klarar man åtminstone 600Hkr innan man börjar få problem med sviktande cylinderväggar.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI