3517
Sök

Betongfyllt block

1 060 Inlägg
7 februari 2007
Trådstartare
#1
Snälla killar/Tjejer, Slå mig inte nu men vad menas me betongfyllt block???? Tacksam för svar..

uʍop ǝpısdn ǝdʎʇ uɐɔ ʎןןɐǝɹ noʎ ˙ǝnɹʇ sʇı ˙ןoן

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
7 februari 2007
#2
Ja, jag tänker i alla fall inte slå dig. Hade jag haft ett svar hade du fått det. Ska bli intressant att se vad det är... smile
Har inte ens en aning om sammanhanget?

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 februari 2007
#3
vid vissa varvtal  så uppstår egensvängningar i materialet ...har kanske sett hängbroar och dyligt som börjat gunga som fan ?de är när de blåser på den i tex en viss intervall ..som när man gungar en gunga... likandant vid vissa varvtal så uppstår svängningar /rörelser i blocket och dessa kan vara skadliga för mycke tongue Annars kan de vara för att man har klena foder /väldigt högt cylindertryck som man bara "förstärker" blocket ... rätta mig om jag e helt ute och cyklar ? smile


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
7 februari 2007
#4
Hej, jag ska inte slå nån av er (ni är säkert större med)...

Det är som det låter, man fyller helt eller delvis vattenkanalerna med betong (inte byggbetong) för att me mer styrka... Ganska dåligt enligt mig då kylningen blir dålig och oftast håller ett block med modifierad kylning bättre än ett betongfyllt men fylla är billigare....

Nu lär jag få skit för mina åsikter om dess funktion men detta är min starka övertygelse!


Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
7 februari 2007
#5
Humm. Det lät lite opraktiskt att fylla kanalerna med betong. På gamla V8 hade vi aldrig det där problemet... smile
// Ellen
*ENORMA Ellen, 50 kilo i matchvikt, vi skippar det där med att slåss... wink*

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

10 287 Inlägg
7 februari 2007
#6
Betong är väl så där. Det finns bättre material att fylla med. Expanderande material är lömska eftersom man trycker cylindrarna ovala. Dock så måste man alltid kontrollera ovalitet efter en fyllning. Ett annat problem med betong är att det är sprött så för att undvika att täppa igen alla kvarvarande kylkanaler med betong så måste man täcka med typ tvåkomponent gjutharts.

Dock så är detta med att fylla en sniklösning. Det finns två andra sätt som är betydligt bättre. Det en är givetvis att borra in riktiga foder av tex Nicasil eller att staga med nerpressade stänger. Hur förstår man när man tex lyfter toppen på en nyare Volvomotor och funderar ett tag.

Allt detta gör man därför att höga effektuttag innebär våldsamma cylindertryck och kombinerar man det med långa slag så får man dessutom rejäla sidokrafter i loppen.

Notera att man pratar om höga effektuttag per liter här. Måhända typ 250Hkr/liter eller nåt sånt. Även på jänkeåttor så får man problem vid typ 2000Hkr i åtta liter. I tex sådant block som jag har i min Volvo, ett B234 block, så klarar man åtminstone 600Hkr innan man börjar få problem med sviktande cylinderväggar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 februari 2007
#7
Sharky skrev:
Betong är väl så där. Det finns bättre material att fylla med. Expanderande material är lömska eftersom man trycker cylindrarna ovala. Dock så måste man alltid kontrollera ovalitet efter en fyllning. Ett annat problem med betong är att det är sprött så för att undvika att täppa igen alla kvarvarande kylkanaler med betong så måste man täcka med typ tvåkomponent gjutharts.

Dock så är detta med att fylla en sniklösning. Det finns två andra sätt som är betydligt bättre. Det en är givetvis att borra in riktiga foder av tex Nicasil eller att staga med nerpressade stänger. Hur förstår man när man tex lyfter toppen på en nyare Volvomotor och funderar ett tag.

Allt detta gör man därför att höga effektuttag innebär våldsamma cylindertryck och kombinerar man det med långa slag så får man dessutom rejäla sidokrafter i loppen.

Notera att man pratar om höga effektuttag per liter här. Måhända typ 250Hkr/liter eller nåt sånt. Även på jänkeåttor så får man problem vid typ 2000Hkr i åtta liter. I tex sådant block som jag har i min Volvo, ett B234 block, så klarar man åtminstone 600Hkr innan man börjar få problem med sviktande cylinderväggar.

/Göran

Håller med dig de där med volvos vitmotorer ...sjukt att så tunna och långa "rör" kan hålla för krafterna ..  gör ju iofs inte de vid trimning av en del av vitmaskinerna men ändå


1 785 Inlägg
8 februari 2007
#8
Xuri skrev:
Sharky skrev:
Betong är väl så där. Det finns bättre material att fylla med. Expanderande material är lömska eftersom man trycker cylindrarna ovala. Dock så måste man alltid kontrollera ovalitet efter en fyllning. Ett annat problem med betong är att det är sprött så för att undvika att täppa igen alla kvarvarande kylkanaler med betong så måste man täcka med typ tvåkomponent gjutharts.

Dock så är detta med att fylla en sniklösning. Det finns två andra sätt som är betydligt bättre. Det en är givetvis att borra in riktiga foder av tex Nicasil eller att staga med nerpressade stänger. Hur förstår man när man tex lyfter toppen på en nyare Volvomotor och funderar ett tag.

Allt detta gör man därför att höga effektuttag innebär våldsamma cylindertryck och kombinerar man det med långa slag så får man dessutom rejäla sidokrafter i loppen.

Notera att man pratar om höga effektuttag per liter här. Måhända typ 250Hkr/liter eller nåt sånt. Även på jänkeåttor så får man problem vid typ 2000Hkr i åtta liter. I tex sådant block som jag har i min Volvo, ett B234 block, så klarar man åtminstone 600Hkr innan man börjar få problem med sviktande cylinderväggar.

/Göran

Håller med dig de där med volvos vitmotorer ...sjukt att så tunna och långa "rör" kan hålla för krafterna ..  gör ju iofs inte de vid trimning av en del av vitmaskinerna men ändå

Det borde vara varvtalet som knäcker väggarna!

Så lätta material som möjligt i kolv och vevstake som möjligt, ju lägre vikt ju mindre tryck från vevstaken mot cylinder vägg. Stakar med I profil ska vara de bästa för högvarviga motorer.

B234 blocket är inte det mest stabila, B23 blocket är bäst!!!!
Senast redigerat av dbjanoz (8 februari 2007)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

240 Inlägg
8 februari 2007
#9
B230 block är bättre än b23 då de är siames gjutna.

10 287 Inlägg
8 februari 2007
#11
Ehhh...nej. Du kan få en bunt B23 block av oss med spräckta cylinderväggar. Dock har vi inga B234 block att ge bort eftersom inga har gått åt skogen än.

/Göran

dbjanoz skrev:
B234 blocket är inte det mest stabila, B23 blocket är bäst!!!!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 123 Inlägg
8 februari 2007
#12
dbjanoz skrev:
Xuri skrev:
Sharky skrev:
Betong är väl så där. Det finns bättre material att fylla med. Expanderande material är lömska eftersom man trycker cylindrarna ovala. Dock så måste man alltid kontrollera ovalitet efter en fyllning. Ett annat problem med betong är att det är sprött så för att undvika att täppa igen alla kvarvarande kylkanaler med betong så måste man täcka med typ tvåkomponent gjutharts.

Dock så är detta med att fylla en sniklösning. Det finns två andra sätt som är betydligt bättre. Det en är givetvis att borra in riktiga foder av tex Nicasil eller att staga med nerpressade stänger. Hur förstår man när man tex lyfter toppen på en nyare Volvomotor och funderar ett tag.

Allt detta gör man därför att höga effektuttag innebär våldsamma cylindertryck och kombinerar man det med långa slag så får man dessutom rejäla sidokrafter i loppen.

Notera att man pratar om höga effektuttag per liter här. Måhända typ 250Hkr/liter eller nåt sånt. Även på jänkeåttor så får man problem vid typ 2000Hkr i åtta liter. I tex sådant block som jag har i min Volvo, ett B234 block, så klarar man åtminstone 600Hkr innan man börjar få problem med sviktande cylinderväggar.

/Göran

Håller med dig de där med volvos vitmotorer ...sjukt att så tunna och långa "rör" kan hålla för krafterna ..  gör ju iofs inte de vid trimning av en del av vitmaskinerna men ändå

Det borde vara varvtalet som knäcker väggarna!

Så lätta material som möjligt i kolv och vevstake som möjligt, ju lägre vikt ju mindre tryck från vevstaken mot cylinder vägg. Stakar med I profil ska vara de bästa för högvarviga motorer.

B234 blocket är inte det mest stabila, B23 blocket är bäst!!!!

Och har man mindre tryck så får man mindre hästar också ?
Fast det kanske du inte tänkte på ?

10 287 Inlägg
8 februari 2007
#13
Vikten är intressant pga max acceleration, inte  för att få ner trycket mot cylinderväggarna. Max acceleration har du vid TDC.

Om R = vevradien
n = varvtal (r/s)
L = vevstakens längd

Så blir max acceleration:

a(max) = R * [( Pi * n / 30) ^2 ] * [(1+R)/L)

Och eftersom påfrestningarna bestäms av F = massa * a så lönar det sig att ha lätta grejor för att minska påkänningar på lager och vevaxel.

Och för just väldigt högvarviga motorer så kan normaltrycket vinkelrätt kolvens plan p g a accelerationspåkänningarna bli större än påkänningarna pga själva förbränningen.

/Göran


dbjanoz skrev:
Så lätta material som möjligt i kolv och vevstake som möjligt, ju lägre vikt ju mindre tryck från vevstaken mot cylinder vägg.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
8 februari 2007
#14
Hmmm...

Jag tappade tråden här Fredrik.

/Göran

Fredrik.Gustavsson skrev:
Och har man mindre tryck så får man mindre hästar också ?
Fast det kanske du inte tänkte på ?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
8 februari 2007
#15
Åh. Okej! Trimning och ökat effektuttag rör sig i min värld INTE kring 2000 hk på en V8. En fjärdedel räcker fint, och då är det inte så konstigt att jag inte hört talas om den här problematiken innan... smile Tack för förklaring som var begriplig! smile
// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

1 060 Inlägg
8 februari 2007
Trådstartare
#16
Tackar för alla svar nu har jag ialla fall ett humm om hur det funkar.. MVH // Patrik

uʍop ǝpısdn ǝdʎʇ uɐɔ ʎןןɐǝɹ noʎ ˙ǝnɹʇ sʇı ˙ןoן

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 februari 2007
#17
Fredrik.Gustavsson skrev:
dbjanoz skrev:
Xuri skrev:
Håller med dig de där med volvos vitmotorer ...sjukt att så tunna och långa "rör" kan hålla för krafterna ..  gör ju iofs inte de vid trimning av en del av vitmaskinerna men ändå

Det borde vara varvtalet som knäcker väggarna!

Så lätta material som möjligt i kolv och vevstake som möjligt, ju lägre vikt ju mindre tryck från vevstaken mot cylinder vägg. Stakar med I profil ska vara de bästa för högvarviga motorer.

B234 blocket är inte det mest stabila, B23 blocket är bäst!!!!

Och har man mindre tryck så får man mindre hästar också ?
Fast det kanske du inte tänkte på ?

Vid lite högre varvtal så kan man väl typ säga att kolven accelererar ifrån förbränningen och då blir topptrycket lägre (eller begränsas i alla fall)
Senast redigerat av Xuri (8 februari 2007)


One Man Clan
4 287 Inlägg
8 februari 2007
#18
dbjanoz skrev:
Xuri skrev:
Sharky skrev:
Betong är väl så där. Det finns bättre material att fylla med. Expanderande material är lömska eftersom man trycker cylindrarna ovala. Dock så måste man alltid kontrollera ovalitet efter en fyllning. Ett annat problem med betong är att det är sprött så för att undvika att täppa igen alla kvarvarande kylkanaler med betong så måste man täcka med typ tvåkomponent gjutharts.

Dock så är detta med att fylla en sniklösning. Det finns två andra sätt som är betydligt bättre. Det en är givetvis att borra in riktiga foder av tex Nicasil eller att staga med nerpressade stänger. Hur förstår man när man tex lyfter toppen på en nyare Volvomotor och funderar ett tag.

Allt detta gör man därför att höga effektuttag innebär våldsamma cylindertryck och kombinerar man det med långa slag så får man dessutom rejäla sidokrafter i loppen.

Notera att man pratar om höga effektuttag per liter här. Måhända typ 250Hkr/liter eller nåt sånt. Även på jänkeåttor så får man problem vid typ 2000Hkr i åtta liter. I tex sådant block som jag har i min Volvo, ett B234 block, så klarar man åtminstone 600Hkr innan man börjar få problem med sviktande cylinderväggar.

/Göran

Håller med dig de där med volvos vitmotorer ...sjukt att så tunna och långa "rör" kan hålla för krafterna ..  gör ju iofs inte de vid trimning av en del av vitmaskinerna men ändå

Det borde vara varvtalet som knäcker väggarna!

Så lätta material som möjligt i kolv och vevstake som möjligt, ju lägre vikt ju mindre tryck från vevstaken mot cylinder vägg. Stakar med I profil ska vara de bästa för högvarviga motorer.

B234 blocket är inte det mest stabila, B23 blocket är bäst!!!!

Nä så vitt jag vet så är de inte varvtalet utan trycken som spräcker fodrena ...


bonntrimmare
655 Inlägg
25 mars 2009
#19
Xuri skrev:
dbjanoz skrev:
Xuri skrev:

Håller med dig de där med volvos vitmotorer ...sjukt att så tunna och långa "rör" kan hålla för krafterna ..  gör ju iofs inte de vid trimning av en del av vitmaskinerna men ändå

Det borde vara varvtalet som knäcker väggarna!

Så lätta material som möjligt i kolv och vevstake som möjligt, ju lägre vikt ju mindre tryck från vevstaken mot cylinder vägg. Stakar med I profil ska vara de bästa för högvarviga motorer.

B234 blocket är inte det mest stabila, B23 blocket är bäst!!!!

Nä så vitt jag vet så är de inte varvtalet utan trycken som spräcker fodrena ...

de e la visst  varvtalet som gör att cylindrarna "flexar" så dom spricker till slut? har säkert fel big_smile

10 287 Inlägg
25 mars 2009
#20
Rekord i lyftning? Två år....tongue

Nåja. Cylinderloppen "flexar" inte. Dom spricker pga trycket. Vevaxlar flexar.

(Såvida man inter kallar tryckpulsationerna över förbränningscykeln som "flexning")


/Göran

BOLUND skrev:
de e la visst  varvtalet som gör att cylindrarna "flexar" så dom spricker till slut? har säkert fel big_smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök