4549
Sök

Gör de mycke me grövre tryckrör?

357 Inlägg
8 februari 2007
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder eller har man de bara när man har satt på större turbo som leverar mer luft? tacksam för svar smile

Heter de Lövena eller Löven??

1 827 Inlägg
8 februari 2007
#2
Om du har orginal laddtryck och allt annat orginal så borde det inte ge någon effekt alls.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

5 710 Inlägg
8 februari 2007
#3
I ditt läge finns det ingen större mening med att "gå på" med ett större tryckrör.
Finns bilar med ~400 hästar som åker med original tryckrör.

I mitt läge bytte jag "bara för att" wink

MVH Jonas
..............

357 Inlägg
8 februari 2007
Trådstartare
#4
Laddar ungnefär 1-1,1 bar..ok för mycke pengar liggandes? tongue tack för svaren

Heter de Lövena eller Löven??

5 710 Inlägg
8 februari 2007
#5
Det är inte laddtrycket som avgör om man skall ha grovt eller smalt rör utan det är luftflödet.
Skall man upp i RIKTIGT höga luftflöden är ett grövre rör nödvändigt.

Jag byggde mitt rör för att ett laddluftkyl med 75mm anslutningar hamnade i fronten.
Dyra silikonreduceringar från LLK:s 75 mm till original tryckrör på 55mm var det inte tal om utan det blev bättre/billigare att bygga nytt rör.
Sedan blev det ju rätt trevligt att titta på oxo wink

MVH Jonas
..............

2 117 Inlägg
8 februari 2007
#6
jonTe skrev:
Det är inte laddtrycket som avgör om man skall ha grovt eller smalt rör utan det är luftflödet.
Skall man upp i RIKTIGT höga luftflöden är ett grövre rör nödvändigt.

Jag byggde mitt rör för att ett laddluftkyl med 75mm anslutningar hamnade i fronten.
Dyra silikonreduceringar från LLK:s 75 mm till original tryckrör på 55mm var det inte tal om utan det blev bättre/billigare att bygga nytt rör.
Sedan blev det ju rätt trevligt att titta på oxo wink

Absolut rätt val. Har man en tillräckligt stor turbo så är det bara dumt att bromsa luftflödet med trånga rör. Låt motorn andas så fritt som möjligt och fisa ut avgaserna utan motstånd så kommer hästarna som ett brev på posten....OK...det går att överdriva också men håller man sig till samma dimension som anslutningarna på IC:n så blir det bra. Då undviker man pendlande flödeshastigheter mellan trånga och grova rör. Den venturiverkan gör sig bäst inuti toppen och inte på väg dit.

Bra val JonTe.


5 710 Inlägg
8 februari 2007
#7
Vill inte påstå att min turbo är speciellt stor men tillräckligt för att fylla upp ett större rör utan någon kännbar förlust på responsen iaf.
-Hellre liten o rapp än stor o slapp....som det så vackert heter...wink

MVH Jonas
..............

357 Inlägg
8 februari 2007
Trådstartare
#8
jonTe skrev:
Vill inte påstå att min turbo är speciellt stor men tillräckligt för att fylla upp ett större rör utan någon kännbar förlust på responsen iaf.
-Hellre liten o rapp än stor o slapp....som det så vackert heter...wink

Låter vääldit logiskt för mig de där smile Men ja kan stryka de där röret från listan me andra ord o gå på rejälare bromsar istället tongue

Heter de Lövena eller Löven??

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
9 februari 2007
#9
__JoCCe__ skrev:
Men ja kan stryka de där röret från listan me andra ord o gå på rejälare bromsar istället tongue

det är helt rätt. hur kul är det å kunna gasa men inte kunna stanna?
det händer tillräkligt med dödsolykor i trafiken

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

12 086 Inlägg
9 februari 2007
#10
Just tryckrören på 9000 ser ju fkt ganska töntiga ut =P Ett 3tum, ser ju om inte annat jävligt fränt! smile men de behöver väl inte bli så dyrt? 2 nya siliconslangar och lite alurör, fördel om man kan svetsa alu oxå iofs!

Annars va din ide om bromsar vettigt, har själv köpt nya bromsar runt om! smile

357 Inlägg
9 februari 2007
Trådstartare
#11
mm..blir ett par zinkbehandlade brembo 280mm borrade o slitsade skivor fram o "nästan" dammfria belägg på de så fälgarna inte blir så skititga me big_smile

Heter de Lövena eller Löven??

12 086 Inlägg
10 februari 2007
#12
__JoCCe__ skrev:
mm..blir ett par zinkbehandlade brembo 280mm borrade o slitsade skivor fram o "nästan" dammfria belägg på de så fälgarna inte blir så skititga me big_smile

Inte mer än 280? yikes
Det är ju mina orginal..

357 Inlägg
10 februari 2007
Trådstartare
#13
JapMax skrev:
__JoCCe__ skrev:
mm..blir ett par zinkbehandlade brembo 280mm borrade o slitsade skivor fram o "nästan" dammfria belägg på de så fälgarna inte blir så skititga me big_smile

Inte mer än 280? yikes
Det är ju mina orginal..

jajaja tongue Har Greenstuff-belägg bara o orginalskivor o de e en stor skillnad bara de!

Heter de Lövena eller Löven??

kung
10 Inlägg
14 februari 2007
#14
det är både på gott och ont man kan byta dimention fördelen med ett mindre rör att du får tryck snabbare i det ioch med att det är ett större mått som ska fyllas.
fast sedan när ett störrre rör väl är tryck fyllt så kan det ju trycka längre med. sedan när du ska bygga tryck rören så såg jag att nån skrev att du skulle använda alu vilket är dum t i den bemärkelsen att alu blir varmare än plåt och suger åt sig värmen mkt snabbare och ju kallare luften är desto bättre går ju motorn därav du har din ic tex. mvh//alex


1 004 Inlägg
14 februari 2007
#15
är väll ingen ide att ha större tryckrör än vad spjällhuset är... borde ju vara där det bromsar mest..... eller?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
15 februari 2007
#16
Tjena! asså ja tror inte på att ha större rör, jag menar har ni tittat på rören till lastbil eller liknande t.e.x en volvo D16 på 660hk  dom är grova okej, men med tanke på att motorn där är ca 10 gånger större än en bil då blir dom inte så stora. sen hur funkar det om man har rör på säg 3" och insug på ynka 60cm ??? blir inte det en stor luft broms?
men men....

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

588 Inlägg
29 december 2012
#17
hej, har en fråga när tråden är uppe, jag ska smacka på en alu intercooler med 3 tums anslutningar, ska jag bygga om hela tryckröret till 2,5, eller ska jag ha orginal tryckrör och endast trycka på 3tum i slutet av röret?
har ju orginal t25 turbon på


7 274 Inlägg
29 december 2012
#18
Det blir ingen som helst förbättring med större än det du har.


588 Inlägg
29 december 2012
#19
Brains skrev:
Det blir ingen som helst förbättring med större än det du har.

så det är bättre att jag bara har 3 tum i slutet så att det passar intercoolern??


7 274 Inlägg
29 december 2012
#20
Hamster skrev:
Brains skrev:
Det blir ingen som helst förbättring med större än det du har.

så det är bättre att jag bara har 3 tum i slutet så att det passar intercoolern??

Du märker nog ingen skillnad så ta det som är enklast/billigast.



Sök