2747
Sök

Volvo 740 -1990 tomgångsproblem (låg tomgång)

62 Inlägg
18 juni 2023
Trådstartare
#1
Hej Garaget,

Har under en tid haft ett irriterande problem på min Volvo 740. Där jag läst otaligt många trådar både här och på andra forum. Ville först identifiera problemet under en annan tråd, så jag slapp skapa en ny tråd. Men sådan tur har vi inte!

I alla fall problemet som yttrar sig är att min Volvo kan plötsligt vandra ner på 3-500 rpm och vara väldigt nära att stanna. Det var betydligt värre tidigare, men har under tiden försökt lokalisera felen och åtgärdat dessa.
Bland annat har jag bytt:
-Bränslepumpsrelä
-Allmän service (olja, oljefilter, luftfilter, tändstift och bränslefilter)
-Insugspackning
-Rengjort tomgångsventilen
-Rotor
-Rengjort fördelare
-Vevhusventilationsslang

När dessa grejer byttes fortsatte han att kärva, så testade med en helt ny LMM, problemet där vara att det stod att det var rätt referensnummer, men när jag fick varan slutade den på 008 istället för 016 som det var till min bil. Köpte den på Skruvat (1075 kr), så om någon funderar på att skaffa den kommer den ej att passa för 016.
Bilen gick som sagt sämre med den nya (008). Testade ta ut gamla LMM och bilen gick likadant, trots att den höll på att dö direkt när jag kopplade ifrån den.
Så lutar mot att denna kan vara ett problem också.
Hade då felkod: 1-2-1, nånting om en avsaknad av signal från LMM.

Lämnade därefter in den på rejäl felsökning. Där konstaterades det att tomgångsventilen var boven i de hela.
Efter att ha införskaffat denna och nollat felkoderna, fungerade han till 90% perfekt. Ingen tomgång som riskerar att dö vid rödljus eller rondeller.
Kan stänga av och direkt starta den utan att tomgången är katastrof.
- Men så igår efter att jag kört den felfritt och sedan ställt den utan att ha den igång på 5 timmar ungefär, kom problemet tillbaka men ytterst tillfälligt.
Startade upp den efter 5 timmar och tomgången la sig på 700 istället för 8-900. På vägen hem testade jag frikoppla flera gånger och såg den dyka ner på 3-400 rpm återigen. Efter att ha stängt av och startat den, låg han på 8-900 utan risk för att dö vid frikoppling.

Så om det var ett tillfälligt problem gå grund av att de regnade så kraftigt eller ej, vet jag inte. Men är i alla fall inte säker med att köra den längre sträckor och så vill jag inte leva.
Har ni någon aning om vad tusan detta kan vara (hållit på med det, samt varit en huvudvärk i 2 månader nu).
"Finns inget vackumläckage ifall någon undrar, har eliminerat alla tänkbara bristningar i slangar eller annat, den varvar inte till oavsett var vid insuget eller annanstans jag sprutar startgas på"

Tack för framtida hjälp!



Sök