3901
Sök

Vibrationer i ratten – Volvo V70 D3 2010

4 Inlägg
21 juni 2023
Trådstartare
Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010.

Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter värre ju snabbare man kör. De kommer dock inte direkt och förekommer inte konstant. Vissa sträckor är det inget alls och vissa sträckor riktigt kraftigt. Det gör det ju svårare att felsöka då det visar sig slumpmässigt.

Det är samma med både sommar och vinterdäcken. Den har precis varit på framvagnsinställning utan att det blev bättre. Nybesiktigad där de kollade extra noga på leder utan att hitta något fel. När den var på service kollade verkstaden också men kunde inte se något.

Innan den lämnas in för felsökning tänkte jag kolla här om någon har en idé vad det kan vara, eller om någon haft liknande symptom på sin bil, eller om det är något vanligt förekommande för bilmodellen?

Tack på förhand!

* Voff voff *
10 781 Inlägg
21 juni 2023
Eftersom det följer hastigheten är det ju sannolikt något som snurrar...

Däck, fälg, bromsar, drivaxlar är det som är värt att titta på.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

4 Inlägg
21 juni 2023
Trådstartare
Brådhis skrev:

Ja det är väl där man får börja. Däck och fälg har jag svårt att tro då den som sagt betedde sig likadant med vinterdäcken på. Bromsarna ska vara ganska nya men kanske kan va något som spökar där eller drivaxlarna.

Har även upplevt att vid lägre hastigheter och ojämnheter i vägen så kan ratten väldigt lätt dra åt olika håll, något jag inte upplevt med flera andra bilar på samma väg. Vet inte om det är relaterat till det andra men tänkte att det kan vara värt att nämna.

* Voff voff *
10 781 Inlägg
22 juni 2023
Martlin skrev:
Brådhis skrev:

Ja det är väl där man får börja. Däck och fälg har jag svårt att tro då den som sagt betedde sig likadant med vinterdäcken på. Bromsarna ska vara ganska nya men kanske kan va något som spökar där eller drivaxlarna.

Har även upplevt att vid lägre hastigheter och ojämnheter i vägen så kan ratten väldigt lätt dra åt olika håll, något jag inte upplevt med flera andra bilar på samma väg. Vet inte om det är relaterat till det andra men tänkte att det kan vara värt att nämna.

Länge sedan det gjordes en hjulinställning?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

4 Inlägg
22 juni 2023
Trådstartare
Brådhis skrev:
Martlin skrev:
Brådhis skrev:

Länge sedan det gjordes en hjulinställning?

Nej inte alls. Det gjordes för cirka en vecka sedan för att försöka avhjälpa felet men blev ingen skillnad.

42 Inlägg
23 juni 2023
Några spacers eller liknande som sitter på bilen?
Mina gjorde så bilen skakade ganska liknande till din men hela tiden istället för ibland.

4 Inlägg
24 juni 2023
Trådstartare
EmulFFS skrev:
Några spacers eller liknande som sitter på bilen?
Mina gjorde så bilen skakade ganska liknande till din men hela tiden istället för ibland.

Nej, sitter inget sånt på bilen

Sök