3834
Sök

Volvo s80 2.4t ABS/antisladd problem

42 Inlägg
21 juni 2023
Trådstartare
Hej!
Jag har hållt på nu sedan jag köpte bilen typ med att försöka få ABS och Antisladd systemet att fungera korrekt. Jag har bytt givare på båda sidor fram ett flertal gånger och precis bytt kransen fram på båda sidor. Jag får det verkligen inte att fungera. Felkoden som kommer upp säger att det är vänster fram som strular. ABS koden säger felaktig signal från vänster fram, motorkoden säger bara hjulhastighetssensor felaktig signal.

Vad ska Ohm vara på sensorerna?
Någon som vet vad problemet annars kan vara med tanke på att jag gått igenom 3 givare per sida nu?

Hjälp hade uppskattats väldigt mycket.

Diagnostekniker
2 883 Inlägg
21 juni 2023
Passiva givare?
Induktiva givare?
Korrekt luftspalt?
Vad visar livedata på hjulhastigheter?
Spänning vid givare?
Kortslutning?
Ärgad/trasig kontakt vid hjulhuset?
Dragit luftledning mellan höger och vänster för att se om felkoden flyttas till höger?
Ger styrdonet ut en referensspänning (mäts instiftad i bakkant av kontaktstycke)?

Har du gått igenom en näve givare så är motståndet irrelevant.
Senast redigerat av Jesper328 (21 juni 2023)

Up the RA

42 Inlägg
21 juni 2023
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Passiva givare?
Induktiva givare?
Korrekt luftspalt?
Vad visar livedata på hjulhastigheter?
Spänning vid givare?
Kortslutning?
Ärgad/trasig kontakt vid hjulhuset?
Dragit luftledning mellan höger och vänster för att se om felkoden flyttas till höger?
Ger styrdonet ut en referensspänning (mäts instiftad i bakkant av kontaktstycke)?

Har du gått igenom en näve givare så är motståndet irrelevant.

Ingen aning om det är passiva eller induktiva tyvärr, det är en (biltema) 65-616 givare tillsammans med en (biltema) 65-620 abs krans. Om det säger något kanske? Jag mätte ohm på givaren som fungerar och det var ungefär 545 ohm på höger sida, testade att mäta på vänster sida och fick ingen mätning (förmodligen död?).
Förstår tyvärr inte vad du menar med luftspalt och hittar inget på Google.
Livedatan visar vad jag förstår som korrekta värden oftast men ibland hoppar vänster till och visar ett värde som är ungefär 20km/h lägre än höger sida.
Spänningen har jag inte lätt för att jag får ändå ut livedatan.
Kontakten är inte farligt ärgad / rostig vid punkten där sensorn sitter. Kontaktstycket har inget glapp vad jag kunnat hitta i alla fall.
Förstår inte heller vad du menar med att dra luftledning mellan höger och vänster.
Vet inte om styrdonet ger ut någon referensspänning tyvärr.

Hoppas det var svar på de flesta av dina frågor i alla fall så hoppas jag du kanske kan komma på något som jag inte kan.

4 517 Inlägg
21 juni 2023
Mätte du direkt på givaren eller på kablaget? Drivknuten sitter inte löst?,skruven kan lossa,men du har ju bytt krans ,så nog inte det felet!
Senast redigerat av zzr94092 (21 juni 2023)

Diagnostekniker
2 883 Inlägg
22 juni 2023
Luftspalt - avståndet mellan givare och krans.
Kan bli fel om det är rostigt/skitigt i hålet abs-givaren går igenom, likaså ytan man drar fästörat emot.

Vad jag menar med att dra luftledningar är att du ha ett gäng kablar - kopplar vänster varvtalsgivare mot kontaktstycke i höger hjulhus - göra likadant för höger varvtalsgivare - sedan så snurrar du på hjulen/kör med fronten upplyft och kontrollerar om felet flyttar sig till andra sidan.
Flyttar sig felet till andra sidan så har du fel på varvtalsgivaren.
Flyttar sig inte felet så ligger felet mellan ABS-styrdon och vänster hjulhus (kontakten), alternativt styrdonet i sig men du bör vara helt 100 på det innan man ens funderar på att byta.

Du säger att vänster hjulhastighet hoppar till lite då och då.
Logga hjulhastigheter medans du jucklar runt med kablaget ändå ifrån givaren upp till ABS-styrdonet.
Var även lite halvnoga med att rengöra i och kring hålet som givaren ska sitta i.

Up the RA

Sök