V70 D4 2013 orkeslös & misständer

Knapprulle
29 juni 2023 · 11 Inlägg

V70 D4 2013 skakar i motor/växellåda, går ojämnt, saknas effekt och helt orkeslös på Driven.

Enligt felkod misständer den på Cylinder 4, problem med Turbo kontrollenhet/motor eller givare, och har problem med luftintag.

Jag har försökt att byta LMM, beg. spridare på Cylinder 4. Knackat och tryckt på turbostag. Utan resultat annat att det pös någonstans i motorrummet.

Misstänker sj. utifrån felkoder ev. Kabelbrott, Turboregulator eller Temperaturgivare bank 2.

Händer inget när man drar ut LMM eller spridare på Cyl. 4.

Uppdatering

Volvo V70 D4 Geartronic, 163hk, 2013

Felkoder:

P00BC
P00BC00
P030400
P093112

Senast redigerat av Knapprulle (9 juli 2023)

Putteliten
29 juni 2023 · 9 083 Inlägg

Har du bytt dieselfilter på sistone?

Knapprulle
29 juni 2023 · 11 Inlägg

Putteliten skrev:
Har du bytt dieselfilter på sistone?

Tidigare ägare kanske men inte vad jag vet om. Kan det orsaka dem symptomen?

Den går på jämnt varvtal på tomgången förutom att motorn är påväg att hoppa ur. Kanske helt beror på trasigt övre motorfäste men ska bytas.

Uppdatering

Byte av dieselfilter löste inte felkoderna eller annat än att motorn låter lite renare och går finare på tomgång.

Senast redigerat av Knapprulle (9 juli 2023)

Putteliten
29 juni 2023 · 9 083 Inlägg

Knapprulle skrev:

Putteliten skrev:
Har du bytt dieselfilter på sistone?

Tidigare ägare kanske men inte vad jag vet om. Kan det orsaka dem symptomen?

Den går på jämnt varvtal på tomgången förutom att motorn är påväg att hoppa ur. Kanske helt beror på trasigt övre motorfäste men ska bytas.

Övre motorfästet gör inte att motorn rystar på tomgång. Du skriver själv att det är misständning på 4 cylinder, DET gör att motorn rystar. Om du inte bytt dieselfilter på länge så gör det, det är bra att byta då man kan ha en del skit i tanken på en diesel. Funkar inte det, kolla spridare och glödstift.

Knapprulle
30 juni 2023 · 11 Inlägg

Verkstaden tror att det kan vara för låg kompression i cylinder 4. Dom ansåg också att spridaren till denna sprutar ut för mycket diesel. Den går ström fram till spridarn dvs. Dock så har dom inget kompressionsverktyg att mäta dieselcylindrar med och hänvisade mig till närmaste märkesverkstad.

Vad tror ni?

Senast redigerat av Knapprulle (30 juni 2023)

Utmarks-Loke
30 juni 2023 · 5 862 Inlägg

Dieselmotorer är mycket beroende av bra kompression så det är helt klart läge att göra ett komptest.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 juni 2023 · 17 534 Inlägg

Putteliten skrev:

Knapprulle skrev:

Putteliten skrev:
Har du bytt dieselfilter på sistone?

Tidigare ägare kanske men inte vad jag vet om. Kan det orsaka dem symptomen?

Den går på jämnt varvtal på tomgången förutom att motorn är påväg att hoppa ur. Kanske helt beror på trasigt övre motorfäste men ska bytas.

Övre motorfästet gör inte att motorn rystar på tomgång. Du skriver själv att det är misständning på 4 cylinder, DET gör att motorn rystar. Om du inte bytt dieselfilter på länge så gör det, det är bra att byta då man kan ha en del skit i tanken på en diesel. Funkar inte det, kolla spridare och glödstift.

Glödstift? Har motorn startat så fyller de ingen funktion alls...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
30 juni 2023 · 5 862 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Glödstift? Har motorn startat så fyller de ingen funktion alls...

Nja, om ett glödstift är kass kan motorn starta på de andra tre cylindrarna och då går den inte bra. Så småningom kommer sista cylindern förmodligen igång dock. Det är också så att glödstiften skall fortsätta glöda en stund efter att motorn startat för att den skall gå bättre och ge renare avgaser innan den blir varm.

Knapprulle
1 juli 2023 · 11 Inlägg

Tror inte det är glödstift då den går att köra i mil utan att den cylindern hoppar igång. Ska kolla kompressionen när jag kommer över ett sådant verktyg. Vad tror ni om kabelbrott?

xXSammy
1 juli 2023 · 6 580 Inlägg

Enklaste sättet att kolla kabelbrott är att koppla ur spridaren, om ingenting händer så är det bevisligen fel där. Annars är det mätning och spänningsbelastning av kablage som gäller.

Vet ej vilken cylinder som kompenserar för 4an på en femcylindrig motor men hade det varit en fyra så skulle 1an kompensera för 4ans cylinder.

Om spridaren var bytt, till ny eller begagnad?

De/Dem
Knapprulle
1 juli 2023 · 11 Inlägg

xXSammy skrev:
Enklaste sättet att kolla kabelbrott är att koppla ur spridaren, om ingenting händer så är det bevisligen fel där. Annars är det mätning och spänningsbelastning av kablage som gäller.

Vet ej vilken cylinder som kompenserar för 4an på en femcylindrig motor men hade det varit en fyra så skulle 1an kompensera för 4ans cylinder.

Om spridaren var bytt, till ny eller begagnad?

Ingenting händer när jag kopplar ur spridaren på 4ans cylinder. Jag bytte till en begagnad spridare. Verkstaden testade med två andra spridare de hade liggande och det blev ingen skillnad. Enligt dom så kollade de strömmen till spridarn och det såg bra ut.

xXSammy
1 juli 2023 · 6 580 Inlägg

Om det stämmer att spänning finns till spridaren och ingenting händer när den kopplas ur så måste det vara absolut noll i kompression i den cylindern

Begagnade spridare är rent lotteri, de kan vara dåliga trots att doseringsbilden är bra. Kan även hålla tätt men problemen visar sig först när de monteras i bilen då de inte öppnar som de ska, sitter magnetventil inuti.

De/Dem
Jesper328
1 juli 2023 · 2 385 Inlägg

Spänning och jord kan se jättebra ut med en multimeter även om det bara hänger ihop med en tråd.
Belasta upp kablaget eller knipsa av kablarna uppe vid ECU och nere vid spridaren och löd på nya kablar.

Ref: https://youtu.be/M9MMHDIB8uk
Det du stiftar in i kontakten skall vara så grovt som det går i förhållande till stiften under belastning.

Up the RA
Knapprulle
3 juli 2023 · 11 Inlägg

Undrar om batteriet kan vara en felkälla till problem då det tydligt läcker batterisyra. Är osäker på hur det klarar sig under belastning. Vad jag vet sitter där ett BackUp batteri under luftburken. Rätta mig om jag har fel.

Alltsammans med total orkeslöshet på Drive pekar dock mot låg kompression, kabelbrott injektor, eller nåt problem i turboväg.


Uppdatering

Utbyte mot fräscht batteri (AGM 92Ah) löste problemet med Start/Stop funktionen.

Har dock såklart fortfarande problem med misständning cylinder 4 och Air Flow Too Low. Felsökning följer.

Senast redigerat av Knapprulle (9 juli 2023)

Knapprulle
8 juli 2023 · 11 Inlägg

Jag har ingen aning om vart detta rör leder, men kan gissa på gasspjället. Det är fullt med en svart sörja längs väggarna. Likaså röret jag plockade bort. Vad beror det på? Kan det vara detta som orsakar lågt luftflöde?

https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246675/246675-80b927232f9f27250aca4436da6cba71.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246675/246675-b0334e2ab279438540798485a6d02424.jpg

Senast redigerat av Knapprulle (8 juli 2023)

Utmarks-Loke
8 juli 2023 · 5 862 Inlägg

Jag vet inte heller vad det där röret går till men det är så där insugen ser ut på nyare bilmotorer på grund av EGR-systemet. Det är därför många plockar bort det, men man får förstås inte göra det egentligen.

zzr94092
9 juli 2023 · 4 404 Inlägg

Läs av bilen o lägg upp coderna, hålla på att gissa,och byta delar hej vilt är inte så smart....Och lägg upp motorcoden,d4 säger inte mycket,mer än att det är en diesel...

Christian S
9 juli 2023 · 4 816 Inlägg

zzr94092 skrev:
Och lägg upp motorcoden,d4 säger inte mycket,mer än att det är en diesel...

det står ju i första inlägget att det är en D4 ifrån 2013 alltså är det den 5cylindriga dieselmotorn på 2,4liter så motorkoden är D5244T

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Knapprulle
9 juli 2023 · 11 Inlägg

Felsökte cylinder 4 ytterligare igår.

Kopplade ur spridare 4 med motor i drift utan förändring i motorgång. 

Varmkörde sedan motorn till drifttemperatur. Anslöt spridare 4 igen och märkte då att motorgången förändrades. Smått jämnare tomgång men rystningarna tydliggjorde att den misständer.

Kabelbrott skulle kunna uteslutas då spridaren påverkar motorgången. Dock så finns det ju en chans att kablaget är skadat och därmed inte har möjlighet att leverera jämn eller tillräcklig strömförsörjning till spridaren.

Senast redigerat av Knapprulle (9 juli 2023)

Knapprulle
11 juli 2023 · 11 Inlägg

Felet hittat. Noll kompression i cylinder 4.

Christian S skrev:

zzr94092 skrev:
Och lägg upp motorcoden,d4 säger inte mycket,mer än att det är en diesel...

det står ju i första inlägget att det är en D4 ifrån 2013 alltså är det den 5cylindriga dieselmotorn på 2,4liter så motorkoden är D5244T

Motorkod D5204T3

Senast redigerat av Knapprulle (11 juli 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang