Bilen skakar ibland

infames
23 juli 2023 · 5 Inlägg

Hej gott folk. Äger en bmw 320D f31 från 2016 med 13400 på nacken. Häromdagen bytte verkstaden skivor samt belägg bak och fram. Efter detta så har ett märkligt vibrerande/skakande uppstått som inte är kontinuerlig, kommer tlll och från och det förekommer i högre hastigheter.

Vad säger eran expertis i frågan? Mina tankar är ifall navet inte rengjorts ordentligt, eller ett skadat nav från när han hamrat av skivan vid demontering för montering av nya skivorna samt beläggen. Hjullagret som blivit dåligt av nån anledning, kanske av hamrandet? Imorgon ska jag demontera oken för att montionera kolven framåt tillbaka ifall den skärvat, samt demontera skivan för ytterligare rengöring på naven. Återkommer med resultat. Rätta mig gärna också om jag är på rätt spår i felsökandet eller om ni har en bättre aning om vad det kan vara. Tacksam för svar mvh.

uhlin
23 juli 2023 · 2 834 Inlägg

Gör inget utan åk tillbaka till verkstaden och förklara vad det är.

infames
23 juli 2023 · 5 Inlägg

uhlin skrev:
Gör inget utan åk tillbaka till verkstaden och förklara vad det är.

Redan pratat med dem, han åker på semester på måndag och är borta tllls augusti. Kommer använda bilen och har två små barn vill gärna fixa det nu under semestern då vi använder bilen mycket. Mvh

Steff240
23 juli 2023 · 1 033 Inlägg

Låter lite som att det inte rengjorts ordentligt mellan antingen bromsskiva och nav, eller mellan fälg och bromsskiva.
Blir det någon skillnad på vibrationerna om du trycker lite lätt på bromsen? Känns det upp i ratten när du bromsar?

Är det original fälgar till bilen? Om fälgarna har för stort navhål kan det behövas speciella lösa navringar för att fälgen ska centreras rätt. Eventuellt kan ju  en sån hamnat på vift när verkstaden plockat av och på hjulet. Det kan ge lite lustiga vibrationer...

Skillerns
24 juli 2023 · 101 Inlägg

Håller med ovan skrivare, du behöver ta reda på om vibrationerna kommer vid inbromsning eller inte. Gör det inte det så är det bra att ta reda på när vibrationerna kommer. Har det med obalans och göra så bör du kunna hitta läget när det vibrerar, notera varvtalet och kontinuerligt få bilen att vibrera.

Kontrollera så de inte råkat lossna en balanseringsvikt från någon av fälgarna. Är fälgens navhål större än bilens nav skall en korrekt navring användas, denna får inte glappa alls, inte ens en millimeter då centreringen av fälgen inte funkar om den centreras med hjälp av hjulskruvarna.

Värt att se över. Jag hade mysko vibrationer och ändrades varje gång man tog av och på fälgarna, visade sig att jag hade en navring med glapp som jag då inte hade kunskapen om hur känsligt det kan vara.

infames
24 juli 2023 · 5 Inlägg

Steff240 skrev:
Låter lite som att det inte rengjorts ordentligt mellan antingen bromsskiva och nav, eller mellan fälg och bromsskiva.
Blir det någon skillnad på vibrationerna om du trycker lite lätt på bromsen? Känns det upp i ratten när du bromsar?

Är det original fälgar till bilen? Om fälgarna har för stort navhål kan det behövas speciella lösa navringar för att fälgen ska centreras rätt. Eventuellt kan ju  en sån hamnat på vift när verkstaden plockat av och på hjulet. Det kan ge lite lustiga vibrationer...

Fälgarna är originala. Inte testat bromsa enkelt när det hänt, bromsade enbart kraftigt vid ett tillfälle och då försvann det men det var nog mer pga för låg hastighet och vibrationerna kommer mer vid högre hastigheter och det flummiga är att vibrationerna även ger ett obehag täppa i öronen, det har fått mig och tänka om det kardanen eller drivaxeln.

Men men ska först testa med att demontera fälgen och rengöra mellan fälg och skiva, sedan demontera skivan och rengöra mellan skiva och nav, detta fast än jag såg dem göra det på verkstaden med en metall borste monterat på en skruvdragare. Kommer dessutom montionera bromskolven framåt tillbaka, hoppas på att det löser sig där, kanske en bromskolv som skärvat och ligger lite på och därav vibrationerna. Uppdaterar imorgon.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang