Koppling tar hela tiden. M90. Volvo 945

Axelmannen
24 juli 2023 · 9 Inlägg

Hej. Var påväg till lycksele ca 13mil hemifrån och efter lite mer än halvvägs så stannade jag och när jag backade in i parkeringen där jag stannade så kände jag hur koppling blev super enkel att trycka i.

Det är en 945a från 97 med b230fk och m90. Har aldrig haft problem med koppling.

Men direkt när kopplingen blev super enkel att trycka in så hörde man att det läckte från under bilen.
Då märkte jag att nån typ av tjock o-ring från slavcylindern hade åkt ute lite och det läcker varje gång man trycker in koppling. Så har beställt ny.
Men jag blir skeptiskt om det ens är den. Känns som att man inte borde kunna koppla men istället är det som att slavcylindern alltid är utskjuten. Alltså jag kan växla med bilen på utan koppling

Super tacksam för svar
Mvh Axel

Utmarks-Loke
24 juli 2023 · 5 884 Inlägg

Kanske något med urtrampningslagret eller tryckplattan är sönder så att pinnen på slavcylindern går ut för långt?

Axelmannen
24 juli 2023 · 9 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Kanske något med urtrampningslagret eller tryckplattan är sönder så att pinnen på slavcylindern går ut för långt?

Ja men tryckpinnen på slavcylindern puttar väl bara ut vad jag fattat. Den sitter väl inte fast på grejen den trycker på? Men ändå skumt att tryckpinnen är ute när det är läckage

Mossan1
25 juli 2023 · 2 895 Inlägg

Jag har sett där slavcylindern havererat så den inte returnerar helt, och vid nästa urkoppling med full pedallängd ploppar den ur. (Som man kan göra med bromskolv)
Slavcylindern skulle ju i det läget kunna fastna så den inte släpper tillbaka tryckplattan = konstant urkopplat.

Bara en teori.

Axelmannen
3 september 2023 · 9 Inlägg

Mossan1 skrev:
Jag har sett där slavcylindern havererat så den inte returnerar helt, och vid nästa urkoppling med full pedallängd ploppar den ur. (Som man kan göra med bromskolv)
Slavcylindern skulle ju i det läget kunna fastna så den inte släpper tillbaka tryckplattan = konstant urkopplat.

Bara en teori.

Lite sent nu men det var slavcylindern. Tack för svar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang