28 juli 2023
Trådstartare
Jag har en SAAB 9000 turbo -96:a som stått still i 8 år eftersom jag fick problem med oljetrycket, trodde det var stopp i silen av koks eftersom det kom med lite skit vid ett tidigare oljebyte. När jag väl fått ner tråget visade inte vara så mycket och att det troligen bara var packningsrester. Felet visade sig vara kolven i oljetrycksregulatorn som hade satt sig.
Nåväl, nu har jag åtgärdat allt och är redo att försöka få igång den. Jag har hört att man kan dra ut säkringen till bränslepumpen, skruva ut tändstiften och köra på startmotorn för att se om det blir oljetryck, funkar det? Skall det bli tryck direkt?
Sen har jag hört att det kan vara problem med att få pumpen att börja suga när den varit helt tom, stämmer det? Någon skrev att man måste fetta in delarna eller börja med att överfylla tråget, andra menar att det inte behövs.
Någon som vet?