2790
Sök

Får inte i R eller D, audi a6

320 Inlägg
28 juli 2023
Trådstartare
#1
Audi A6 2,7t 2002 med automatlåda. Får inte att få i D eller R, utan måste släppa spärren manuellt med mejsel. Får felkod 18169, verksr vara något med jord.
Frågan om.det är multtronicen som är problemet.

Diagnostekniker
2 757 Inlägg
28 juli 2023
#2
Alltså en felkod på spärrsolenoiden..?
Klickar den när du trampar på bromsen?
Slit väck mittkonsolen eller vad man nu behöver göra för att komma åt den och mät upp kontaktstycket och se vad som händer när du trampar på bromsen.
Ring mellan plus och jord, likaså i själva solenoiden.

Up the RA

320 Inlägg
28 juli 2023
Trådstartare
#3
Jesper328 skrev:
Alltså en felkod på spärrsolenoiden..?
Klickar den när du trampar på bromsen?
Slit väck mittkonsolen eller vad man nu behöver göra för att komma åt den och mät upp kontaktstycket och se vad som händer när du trampar på bromsen.
Ring mellan plus och jord, likaså i själva solenoiden.

Klickar inte när man trycker bromsen.
Däremot så klickar det ibland vid växelspaken när kör bilen efter man släppt spärren manuellt.

Diagnostekniker
2 757 Inlägg
28 juli 2023
#4
Tvångsmata solenoiden 10ggr.
Drar den 10/10ggr så har du felet någon annanstans.
Om den ligger och drar lite då och då så låter det onekligen som att du har kortis, eventuellt tjosan med något styrdon om ett sådant ligger med i kretsen.

Up the RA

320 Inlägg
28 juli 2023
Trådstartare
#5
Jesper328 skrev:
Tvångsmata solenoiden 10ggr.
Drar den 10/10ggr så har du felet någon annanstans.
Om den ligger och drar lite då och då så låter det onekligen som att du har kortis, eventuellt tjosan med något styrdon om ett sådant ligger med i kretsen.

Brukar väl vara problem med styrdon i växellådan, men går inte att få tag på och verkar inte gå repa heller

Diagnostekniker
2 757 Inlägg
28 juli 2023
#6
Så kan det nog vara, men ett styrdon är ingenting man dömer ut bara sådär såvida det ej är ett helt uppenbart fel på det.

Man får faktist felsöka. smile

Up the RA

320 Inlägg
29 juli 2023
Trådstartare
#7
Jesper328 skrev:
Så kan det nog vara, men ett styrdon är ingenting man dömer ut bara sådär såvida det ej är ett helt uppenbart fel på det.

Man får faktist felsöka. smile

Ska kolla upp solenioden iaf

Fri fart för ett fritt folk!
14 165 Inlägg
29 juli 2023
#8
Om du får spänning och allt så byt den bara om den inte kostar en miljon.     Antar att den inte är speciellt dyr om man köper den utan sverigeockerpris tillägg

Kör fort så hinner inget hända...

320 Inlägg
29 juli 2023
Trådstartare
#9
Growe skrev:
Om du får spänning och allt så byt den bara om den inte kostar en miljon.     Antar att den inte är speciellt dyr om man köper den utan sverigeockerpris tillägg

Vet någon hur den ser ut?

Fri fart för ett fritt folk!
14 165 Inlägg
Forummoderator
18 041 Inlägg
29 juli 2023
#11
Bilproblemet skrev:
Growe skrev:
Om du får spänning och allt så byt den bara om den inte kostar en miljon.     Antar att den inte är speciellt dyr om man köper den utan sverigeockerpris tillägg

Vet någon hur den ser ut?

https://parts.audiusa.com/p/Audi__A6/Sh … 7353A.html

https://images.simplepart.com/images/up … 173108.png

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 454 Inlägg
29 juli 2023
#13
Finns det ingen kontakt/elektrisk brytare på växellådan, vars kontaktstycke kan ha oxiderat?
I så fall dra av och på kontaktstycket och spreja ev 5 56 på stiften.
Har jag råkat ut för på MoPar-automater.

320 Inlägg
29 juli 2023
Trådstartare
#14
torsen skrev:
Finns det ingen kontakt/elektrisk brytare på växellådan, vars kontaktstycke kan ha oxiderat?
I så fall dra av och på kontaktstycket och spreja ev 5 56 på stiften.
Har jag råkat ut för på MoPar-automater.

Hade lös kontakterna och sprejadr, men dom såg bra ut

320 Inlägg
29 juli 2023
Trådstartare
#15
Growe skrev:
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/01236

så här säger ross tech
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/01236

Är ju en importbil så allt står på tyska, men får kolla säkring eftet säkring

Forummoderator
18 041 Inlägg
29 juli 2023
#16
Nu är det ju inte det som TS frågar men: Vad säger bes om man avlägsnar spärren helt? En manuell bil går ju och få på rull utan nyckel...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 165 Inlägg
29 juli 2023
#17
Hybrid_ skrev:
Nu är det ju inte det som TS frågar men: Vad säger bes om man avlägsnar spärren helt? En manuell bil går ju och få på rull utan nyckel...

Kill gissning är att det inte ska spela någon roll så länge rattlåset fungerar   på en gammal bil kan man ju  lägga i och ur växlar utan att röra bromsen.

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 041 Inlägg
29 juli 2023
#18
Growe skrev:
Hybrid_ skrev:
Nu är det ju inte det som TS frågar men: Vad säger bes om man avlägsnar spärren helt? En manuell bil går ju och få på rull utan nyckel...

Kill gissning är att det inte ska spela någon roll så länge rattlåset fungerar   på en gammal bil kan man ju  lägga i och ur växlar utan att röra bromsen.

Jo. Jag har bara R-N-D på min bil och det går ju att byta växel. Men bromsen måste tryckas ner lite innan den fysiskt byter riktning. Troligen hastighetsberoende med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 041 Inlägg
29 juli 2023
#19
TS kan ju helt sonika ta bort hela solenoiden så länge så är det enklare att köra bil till den nya kommer.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

320 Inlägg
29 juli 2023
Trådstartare
#20
Fick höra nu att klimatanläggning oxå blev svart i samma veva.


Sök