3170
Sök

Kanter efter lackering

234 Inlägg
12 augusti 2023
Trådstartare
#1
Tja!

Jag har fått ett problem som jag önskar hjälp med, iallafall rådgivning innan jag tar in bilen på lack.

Jag har på flera ställen på bilen haft rostangrepp. Så har börjat med att slipa bort all rost med 80 sandpapper, sen haft på rostätare, blev plåtrent.

Efter det la jag på Julas rostskyddsprimer

Jag misstänker att det var här det gick snett, möjligtvis slipningen också eftersom det uppstod kanter, jag slipade antagligen inte rätt.

Jag slipade primern med 600 sandpapper.
Sen efter det la jag på bilfärgen, och sen klarlack.
Jag såg ganska snabbt att det blev kanter där jag sprayat. Nu är hela bilen rostfri och har sin vita lack på, på långt håll ser det skit bra ut men går man nära så ser det ut som att det är tejp kvar, alltså riktigt fula kanter som man känner med nageln. Hur får jag bort detta? Är det bara att göra om alltihop igen??

Tejpade ju typ en fyrkant runt plåtytan som skulle lackeras så antar att det är det...

Kom gärna med tips! Uppskattas
Kan bifoga bilder om ni vill

3 374 Inlägg
12 augusti 2023
#2
Släng upp en bild. Om det är en kant av klarlack så kan man ha turen att vattenslipa och sedan polering.

Men är det själva bilens färg och klarlack så behövs nog det vatten slippas och sedan klarlackas, och vatten slippas och polering.

Har du en kant av eventuellt klarlack,färg, och spackel så får du nog göra om.


När jag har fixat färg så undviker jag tejp. Man får dimma in nya färgen och klarlacken över en bit ( där du slippat).

Svårt skriva och förklara men youtube idag är din bästa vän, proffs som visar riktigt bra tips!


1 127 Inlägg
12 augusti 2023
#3
Så blir det när man tejpar, man kan undvika det genom att dubbelvika kanten på tejpen så kanten blir rund eller hur man ska säga.
Eller så kör man utan tejjp och dimmar ut färgen.


234 Inlägg
12 augusti 2023
Trådstartare
#4
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229133/229133-947adbda404cbf6d356a4144a3bb3225.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229133/229133-5521c77a247aa20296b7043c39710a29.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229133/229133-976b803fece65cc98d1f2eee6b3dce9b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229133/229133-dba512479e67bf69bd1674e293bf1a90.jpg

234 Inlägg
12 augusti 2023
Trådstartare
#5
Low skrev:
Släng upp en bild. Om det är en kant av klarlack så kan man ha turen att vattenslipa och sedan polering.

Men är det själva bilens färg och klarlack så behövs nog det vatten slippas och sedan klarlackas, och vatten slippas och polering.

Har du en kant av eventuellt klarlack,färg, och spackel så får du nog göra om.


När jag har fixat färg så undviker jag tejp. Man får dimma in nya färgen och klarlacken över en bit ( där du slippat).

Svårt skriva och förklara men youtube idag är din bästa vän, proffs som visar riktigt bra tips!

Så, nu har jag lagt upp några bilder här i tråden, det regnar ute och då syns det inte lika tydligt som om solen ligger an.

Aa ska undvika tejp eller runda tejpen

234 Inlägg
12 augusti 2023
Trådstartare
#6
Steff240 skrev:
Så blir det när man tejpar, man kan undvika det genom att dubbelvika kanten på tejpen så kanten blir rund eller hur man ska säga.
Eller så kör man utan tejjp och dimmar ut färgen.

Aa tänkte inte alls på det, så himla surt.
Ska prova det nästa gång att dubbelvika tejpen, tack för det tipset!

3 374 Inlägg
12 augusti 2023
#7
Nevadacontra skrev:
Low skrev:
Släng upp en bild. Om det är en kant av klarlack så kan man ha turen att vattenslipa och sedan polering.

Men är det själva bilens färg och klarlack så behövs nog det vatten slippas och sedan klarlackas, och vatten slippas och polering.

Har du en kant av eventuellt klarlack,färg, och spackel så får du nog göra om.


När jag har fixat färg så undviker jag tejp. Man får dimma in nya färgen och klarlacken över en bit ( där du slippat).

Svårt skriva och förklara men youtube idag är din bästa vän, proffs som visar riktigt bra tips!

Så, nu har jag lagt upp några bilder här i tråden, det regnar ute och då syns det inte lika tydligt som om solen ligger an.

Aa ska undvika tejp eller runda tejpen

Svårt att bedömma av bilden men har du målat från hjulhuset till dörren? Där skulle jag målat till dörren isf och maskat av dörren. Dvs maskera hela kanten av dörren och gömma skarven vid skarven.i inget att dimma till på sådan liten yta.

Testa som sagt vatten slippa med litet block eller liknande.

Vad består skarven av? Är det grund/spackel också?


234 Inlägg
12 augusti 2023
Trådstartare
#8
Low skrev:
Nevadacontra skrev:
Low skrev:
Släng upp en bild. Om det är en kant av klarlack så kan man ha turen att vattenslipa och sedan polering.

Men är det själva bilens färg och klarlack så behövs nog det vatten slippas och sedan klarlackas, och vatten slippas och polering.

Har du en kant av eventuellt klarlack,färg, och spackel så får du nog göra om.


När jag har fixat färg så undviker jag tejp. Man får dimma in nya färgen och klarlacken över en bit ( där du slippat).

Svårt skriva och förklara men youtube idag är din bästa vän, proffs som visar riktigt bra tips!

Så, nu har jag lagt upp några bilder här i tråden, det regnar ute och då syns det inte lika tydligt som om solen ligger an.

Aa ska undvika tejp eller runda tejpen

Svårt att bedömma av bilden men har du målat från hjulhuset till dörren? Där skulle jag målat till dörren isf och maskat av dörren. Dvs maskera hela kanten av dörren och gömma skarven vid skarven.i inget att dimma till på sådan liten yta.

Testa som sagt vatten slippa med litet block eller liknande.

Vad består skarven av? Är det grund/spackel också?

Ja asså rostfläckarna var på olika ställen så maskerade runt om dem. Var nästan längs halva hjulhusets sida också. Bra tips!!

Det består av enbart primer, basfärg och klarlack.

Avstängd
10 388 Inlägg
12 augusti 2023
#10
jaka54 skrev:
Och det är 2-komp billack du använt??

Det är inte pga färgens sammansättning han TS har fått en kant. Skärp dig nu.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

6 143 Inlägg
12 augusti 2023
#11
Varför jag frågar beror på att "vanlig" alkydfärg på sprayburk inte går så bra att slipa och polera .


234 Inlägg
12 augusti 2023
Trådstartare
#12
jaka54 skrev:
Varför jag frågar beror på att "vanlig" alkydfärg på sprayburk inte går så bra att slipa och polera .

Jag beställde från bilfärg.se

Avstängd
10 388 Inlägg
12 augusti 2023
#13
jaka54 skrev:
Varför jag frågar beror på att "vanlig" alkydfärg på sprayburk inte går så bra att slipa och polera .

Vilka klarlacker vill du hävda är alkydbaserade?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

3 374 Inlägg
12 augusti 2023
#14
Kör med det du har, speciellt bra att träna med. Du kan polera och slipa 1k hur bra som helst.

Tycker du är på god väg, lite övning så blir det bra!


Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
13 augusti 2023
#15
jag hade gjort om allt och lägga skarven där man bör lägga den dvs innanför kanten vid dörren.. och sen kör man en tejpning så man slipper dom skarpa kanterna där man inte har möjlighet att gömma undan skarven finns speciell tejp till ändamålet. så man bara behöver våtslipa lite och polera efteråt så blir det en "okej" skarv som inte lyser jättemycket iallfall.  ett tränat öga ser skarven endå men det är klart bättre än att lägga en skarp tejp kant

här finns ett exempel på sån tejp.  https://lakgruppen.se/10-215-no-edge-bl … le/p/76534

vet att vi hade någon skumgummi variant som man tejpade med.. men det var ju över 15år sen jag bytte jobb smile  så finns garanterat bättre grejer tex som ovanstånde länk

Kör fort så hinner inget hända...

234 Inlägg
14 augusti 2023
Trådstartare
#16
Low skrev:
Kör med det du har, speciellt bra att träna med. Du kan polera och slipa 1k hur bra som helst.

Tycker du är på god väg, lite övning så blir det bra!

Tack så jättemycket för det fina svaret. smile

234 Inlägg
14 augusti 2023
Trådstartare
#17
Growe skrev:
jag hade gjort om allt och lägga skarven där man bör lägga den dvs innanför kanten vid dörren.. och sen kör man en tejpning så man slipper dom skarpa kanterna där man inte har möjlighet att gömma undan skarven finns speciell tejp till ändamålet. så man bara behöver våtslipa lite och polera efteråt så blir det en "okej" skarv som inte lyser jättemycket iallfall.  ett tränat öga ser skarven endå men det är klart bättre än att lägga en skarp tejp kant

här finns ett exempel på sån tejp.  https://lakgruppen.se/10-215-no-edge-bl … le/p/76534

vet att vi hade någon skumgummi variant som man tejpade med.. men det var ju över 15år sen jag bytte jobb smile  så finns garanterat bättre grejer tex som ovanstånde länk

Orkar ju egentligen inte göra om allt men är det det som krävs så får jag göra det för bilen betyder allt och den måste verkligen se bra ut.

Vad för våtslip ska jag använda? Har 600, 1500 och 2000 hemma. Vill ha 3000 och 5000 men inte hittat det i svenska affärerna...

3 374 Inlägg
15 augusti 2023
#18
Nevadacontra skrev:
Growe skrev:
jag hade gjort om allt och lägga skarven där man bör lägga den dvs innanför kanten vid dörren.. och sen kör man en tejpning så man slipper dom skarpa kanterna där man inte har möjlighet att gömma undan skarven finns speciell tejp till ändamålet. så man bara behöver våtslipa lite och polera efteråt så blir det en "okej" skarv som inte lyser jättemycket iallfall.  ett tränat öga ser skarven endå men det är klart bättre än att lägga en skarp tejp kant

här finns ett exempel på sån tejp.  https://lakgruppen.se/10-215-no-edge-bl … le/p/76534

vet att vi hade någon skumgummi variant som man tejpade med.. men det var ju över 15år sen jag bytte jobb smile  så finns garanterat bättre grejer tex som ovanstånde länk

Orkar ju egentligen inte göra om allt men är det det som krävs så får jag göra det för bilen betyder allt och den måste verkligen se bra ut.

Vad för våtslip ska jag använda? Har 600, 1500 och 2000 hemma. Vill ha 3000 och 5000 men inte hittat det i svenska affärerna...

De funkar bra! Finns poler medel som tar   bort repor efter 1200 redan!


234 Inlägg
15 augusti 2023
Trådstartare
#19
Low skrev:
Nevadacontra skrev:
Growe skrev:
jag hade gjort om allt och lägga skarven där man bör lägga den dvs innanför kanten vid dörren.. och sen kör man en tejpning så man slipper dom skarpa kanterna där man inte har möjlighet att gömma undan skarven finns speciell tejp till ändamålet. så man bara behöver våtslipa lite och polera efteråt så blir det en "okej" skarv som inte lyser jättemycket iallfall.  ett tränat öga ser skarven endå men det är klart bättre än att lägga en skarp tejp kant

här finns ett exempel på sån tejp.  https://lakgruppen.se/10-215-no-edge-bl … le/p/76534

vet att vi hade någon skumgummi variant som man tejpade med.. men det var ju över 15år sen jag bytte jobb smile  så finns garanterat bättre grejer tex som ovanstånde länk

Orkar ju egentligen inte göra om allt men är det det som krävs så får jag göra det för bilen betyder allt och den måste verkligen se bra ut.

Vad för våtslip ska jag använda? Har 600, 1500 och 2000 hemma. Vill ha 3000 och 5000 men inte hittat det i svenska affärerna...

De funkar bra! Finns poler medel som tar   bort repor efter 1200 redan!

Kan jag börja med 1500 på en hel panel t.ex och sen gå upp till 2000 och sen polera? Låter det bra?

112 Inlägg
15 augusti 2023
#20
Nu har du visserligen redan gjort jobbet men om du ska göra det igen så rekommenderar jag att inte använda tejp alls och låta färgen "dimma över" på resten av området och sedan våtslipa och polera efteråt, då blir det kanon!
Ett videoexempel på hur man går tillväga har du: https://www.youtube.com/watch?v=sft_sHKn59Q


Sök