Stumma stötdämpare, vad har hänt?

Caspersfarfar
14 augusti 2023 · 6 Inlägg

Har en Toyota Celica 1987, 2,0 automat.
Bakre stötdämparna har fastnat/låst sig i expanderat läge. Att stötdämpare kollapsar och bilen blir gungig har jag varit med om men att bakvagnen blir helt stum är nytt. Dessutom tydligen bägge två samtidigt! Någon som har en vettig förklaring vad som kan ha hänt och om det är kört.
Har köpt bilen ny, nu gått ca 20.000 mil. Minns att jag bytt dämpare en gång. Nu tycks det inte finnas dämpare att få tag på, varken original eller ersättningsmärken.

Steff240
14 augusti 2023 · 1 030 Inlägg

Har kanske bakvagnen fjädrat ut längre än vanligt så att dämparna "bottnat" i utdraget läge och fastnat där?

Kollat utländska reservdelssidor?

zzr94092
14 augusti 2023 · 4 411 Inlägg

Har sett dämpare som blivit stumma,så att kolvstången böjt sig,har för mig att det var en Saab 99,för hundra år sen.....

Caspersfarfar
15 augusti 2023 · 6 Inlägg

Steff240 skrev:
Har kanske bakvagnen fjädrat ut längre än vanligt så att dämparna "bottnat" i utdraget läge och fastnat där?

Kollat utländska reservdelssidor?

Jo jag har suttit en månad och letat Europa runt. Många har på sina web-sidor men när man vill beställa så finns det inga att leverera, inte ens i Japan!
Ditt förslag låter inte helt orimligt, får fortsätta böka med den. Tack för idén!

Steff240
15 augusti 2023 · 1 030 Inlägg

Är det några speciella stötdämpare då? Om du tar måtten på dem så kanske du kan leta upp några passande från andra bilmodeller.

Caspersfarfar
6 oktober 2023 · 6 Inlägg

Beklagar sent svar. Jag har fått tag på kompletta fjäderben på en skrot, nästa steg blir det du Steff240 förslår. Nu har jag två lösa dämpare att mäta på.
Tack för ideerna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang