Fixa defekter på lacken

MustangHT1967
25 augusti 2023 · 94 Inlägg

Har fått bubblor i lacken som jag håller på att fixa , mao rost under lack .
Petade bort lacken i det drabbade områdena , körde med en grovrengörare för att få bort den lösa rosten .
Efter detta penslade jag på rostomvandlare .
Nästa dag grovrengörare igen , sen spacklades områdena .
När jag var nöjd så på med grundfärg + mer slipning .

Nu var det dags för metallic lacken ......
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185870/185870-67846f6b371adee442b997bdf21ef983.jpg

Köpt ett lack kit från en stor aktör (sprayburkar)
Är ju inte ens i närheten samma kulör ..........

MustangHT1967
25 augusti 2023 · 94 Inlägg

Testade att lacka området nedanför , dit solen ej når .
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185870/185870-544e76570d699c32fdf41f23ae990afb.jpg
Sprayade vänsterkanten , detta bakom stötfångaren .
Kan inte sprayburks företag ta hänsyn till att färgen ljusnar .

zzr94092
25 augusti 2023 · 4 411 Inlägg

Bil och färgcod?

MustangHT1967
25 augusti 2023 · 94 Inlägg

zzr94092 skrev:
Bil och färgcod?

Efter som jag redan uppgivit just detta till företaget som säljer sprayfärg så neutral
Om du kollar första bild med bild i 2.a inlägg så kanske du förstår mitt dilemma .
Färg bleknar av solen .

Men Audi A6 2010 , LY7E

Senast redigerat av MustangHT1967 (25 augusti 2023)

MustangHT1967
25 augusti 2023 · 94 Inlägg

Har varit runt till 2 billack firmor + en som säljer enbart färg .
Antingen vill dom lacka själv eller så kan de ej hjälpa mig .

Steff240
25 augusti 2023 · 1 029 Inlägg

MustangHT1967 skrev:
Testade att lacka området nedanför , dit solen ej når .
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185870/185870-544e76570d699c32fdf41f23ae990afb.jpg
Sprayade vänsterkanten , detta bakom stötfångaren .
Kan inte sprayburks företag ta hänsyn till att färgen ljusnar .

Lite svårt för färgtillverkaren att bedöma hur solblekt din lack är utan att se bilen, eller hur? wink

Vill man vara säker på att få rätt kulör får man åka till en lackfirma som kan skanna din lack och blanda färg efter det.

MustangHT1967
25 augusti 2023 · 94 Inlägg

Steff240 skrev:

MustangHT1967 skrev:
Testade att lacka området nedanför , dit solen ej når .
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185870/185870-544e76570d699c32fdf41f23ae990afb.jpg
Sprayade vänsterkanten , detta bakom stötfångaren .
Kan inte sprayburks företag ta hänsyn till att färgen ljusnar .

Lite svårt för färgtillverkaren att bedöma hur solblekt din lack är utan att se bilen, eller hur? wink

Vill man vara säker på att få rätt kulör får man åka till en lackfirma som kan skanna din lack och blanda färg efter det.

Försökte testa detta idag , ingen vill/har möjlighet eller vill lacka själva ....
Tror det blir svårt att hitta en firma som kan scanna lacken och sälja färg på sprayburk .
Men kul att du vill hålla igång tråden .

Senast redigerat av MustangHT1967 (25 augusti 2023)

jaka54
25 augusti 2023 · 5 811 Inlägg

Vad för slags "underbehandling" gjorde du? Epoxygrund efter att du tog bort all rost och sedan sprutspackel osv.??
Jag tror inte att man kan få till en perfekt lack med sprayburkar. I synnerhet inte när det gäller metallicklacker.

Mack Forum- och sitemoderator
25 augusti 2023 · 26 174 Inlägg

MustangHT1967 skrev:

Steff240 skrev:

MustangHT1967 skrev:
Testade att lacka området nedanför , dit solen ej når .
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185870/185870-544e76570d699c32fdf41f23ae990afb.jpg
Sprayade vänsterkanten , detta bakom stötfångaren .
Kan inte sprayburks företag ta hänsyn till att färgen ljusnar .

Lite svårt för färgtillverkaren att bedöma hur solblekt din lack är utan att se bilen, eller hur? wink

Vill man vara säker på att få rätt kulör får man åka till en lackfirma som kan skanna din lack och blanda färg efter det.

Försökte testa detta idag , ingen vill/har möjlighet eller vill lacka själva ....
Tror det blir svårt att hitta en firma som kan scanna lacken och sälja färg på sprayburk .
Men kul att du vill hålla igång tråden .

Jag tror inte problemet ligger i att hitta en firma som scannar lacken och blandar till färgen (jag vet flera ställen som gör det här i stan)
utan problemet är att hitta en firma som lackar där de själva inte har gjort själva grundarbetet.

Ty skulle resultatet bli dåligt så handlar det ofta om att just underarbetet inte hållit måttet..men försök förklara det för kunden..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
MustangHT1967
25 augusti 2023 · 94 Inlägg

Mack skrev:

MustangHT1967 skrev:

Steff240 skrev:

Lite svårt för färgtillverkaren att bedöma hur solblekt din lack är utan att se bilen, eller hur? wink

Vill man vara säker på att få rätt kulör får man åka till en lackfirma som kan skanna din lack och blanda färg efter det.

Försökte testa detta idag , ingen vill/har möjlighet eller vill lacka själva ....
Tror det blir svårt att hitta en firma som kan scanna lacken och sälja färg på sprayburk .
Men kul att du vill hålla igång tråden .

Jag tror inte problemet ligger i att hitta en firma som scannar lacken och blandar till färgen (jag vet flera ställen som gör det här i stan)
utan problemet är att hitta en firma som lackar där de själva inte har gjort själva grundarbetet.

Ty skulle resultatet bli dåligt så handlar det ofta om att just underarbetet inte hållit måttet..men försök förklara det för kunden..

Jag har 4 olika ställen som måste fixas till .
Att lämna detta jobb till en lackfirma kommer troligtvis att kosta en hel del .
Därav vill jag fixa detta själv .
Finns två läger ang om man skall spackla direkt på plåten eller grunda först .
Jag valde spackel först därefter grundfärg .
Ang lackeringen tycker jag det räcker med en sprayburk +  klarlack (2k)
Vill enbart få rätt nyans på färgen , verkar omöjligt .

Mack Forum- och sitemoderator
25 augusti 2023 · 26 174 Inlägg

MustangHT1967 skrev:

Mack skrev:

MustangHT1967 skrev:

Försökte testa detta idag , ingen vill/har möjlighet eller vill lacka själva ....
Tror det blir svårt att hitta en firma som kan scanna lacken och sälja färg på sprayburk .
Men kul att du vill hålla igång tråden .

Jag tror inte problemet ligger i att hitta en firma som scannar lacken och blandar till färgen (jag vet flera ställen som gör det här i stan)
utan problemet är att hitta en firma som lackar där de själva inte har gjort själva grundarbetet.

Ty skulle resultatet bli dåligt så handlar det ofta om att just underarbetet inte hållit måttet..men försök förklara det för kunden..

Jag har 4 olika ställen som måste fixas till .
Att lämna detta jobb till en lackfirma kommer troligtvis att kosta en hel del .
Därav vill jag fixa detta själv .
Finns två läger ang om man skall spackla direkt på plåten eller grunda först .
Jag valde spackel först därefter grundfärg .
Ang lackeringen tycker jag det räcker med en sprayburk +  klarlack (2k)
Vill enbart få rätt nyans på färgen , verkar omöjligt .

Det är dyrt att låta en firma göra jobbet - ja.
Men det jag syftade på var att jag tror du måste ha missförstått problemet med att få lacken skannad..för det borde inte vara något problem för någon medelstor till större firma som håller på med färg över lag. Att däremot få en firma att ta på sig att lacka där de själva inte har gjort underarbetet är desto svårare för de då inte kan garantera ett fullgott resultat.

Så sök dig till någon firma som håller med med färg (själv vänder jag mig till Autotjänst/laitis här i stan tex) och be dem scanna av någon del på bilen där lacken överensstämmer bäst med helheten, så kommer du nog få någorlunda rätt nyans.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
MustangHT1967
26 augusti 2023 · 94 Inlägg

Synd då att Laitis inte finns i denna ände av Sverige .
Googlade spektrofotometer , kulöravläsare , färgscanner + mitt område .
Letar fortfarande .......
Södra Stockholm
Kom gärna med tips ang färghandlare eller dylikt som ställer upp och läser av färgnyansen på min bil .

Senast redigerat av MustangHT1967 (26 augusti 2023)

jaka54
26 augusti 2023 · 5 811 Inlägg

Billackerare kan läsa av lacken! Färghandlare...???

zzr94092
26 augusti 2023 · 4 411 Inlägg

"Färghandlare" som säljer billack kan i många fall scanna av nyansen...

MustangHT1967
27 augusti 2023 · 94 Inlägg

jaka54 skrev:
Billackerare kan läsa av lacken! Färghandlare...???

Besökte en firma som lackat åt mig förut .
Tyvärr ny ägare , han hänvisade mig till en färgåterförsäljare .
Färgåterförsäljaren frågade vad jag hade för färgkod på bilen .
Osv ..........
Fick tips att höra av mig till ngn billackerare som nog flyttat till ngt annat ställe i Sthlm .
Han visste ej namnet .
Började googla billackerare i min närhet .
Ringde och fick till svar , då vill vi lacka .

MustangHT1967
27 augusti 2023 · 94 Inlägg

zzr94092 skrev:
"Färghandlare" som säljer billack kan i många fall scanna av nyansen...

Ok , du kan inte nämna ngn i Sthlm ?

jaka54
27 augusti 2023 · 5 811 Inlägg

Hej!
En billackerare  här i Upplands Väsby (i Smedby ) sa till mig att : "Ta med grejen du vill ha lackt till så skannar vi färgen och blandar till färg). Det är alltså 2-komp färg på burk som man själv får spruta på. Kör smedbyvägen och höger in på galoppgatan . Väsby Bil-El ligger bredvid.

MustangHT1967
27 augusti 2023 · 94 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
En billackerare  här i Upplands Väsby (i Smedby ) sa till mig att : "Ta med grejen du vill ha lackt till så skannar vi färgen och blandar till färg). Det är alltså 2-komp färg på burk som man själv får spruta på. Kör smedbyvägen och höger in på galoppgatan . Väsby Bil-El ligger bredvid.

Har ingen färgspruta (av rang) måste ha färgen på sprayburk .

jaka54
27 augusti 2023 · 5 811 Inlägg

Och tyvärr! Då kan du inte räkna med att få till ett bra resultat. Det är ju inte bara att lägga på "färg". Det stora jobbet är att slipa, lägga på epoxygrund, sprutspackel i omgångar med slipning emellan och  vänta på att färgskikten ska "sätta sig" sen att vänta på bra väder (helst över 20 grader varmt) och när så vädret infunnit sig...torka av ytan med silikonbortagare och sedan klibbduk och sen...lägga på 3-4 färgskikt i omgångar,  med 1/2 till en timmes väntetid mellan färgskikten.

Steff240
27 augusti 2023 · 1 029 Inlägg

jaka54 skrev:
Och tyvärr! Då kan du inte räkna med att få till ett bra resultat. Det är ju inte bara att lägga på "färg". Det stora jobbet är att slipa, lägga på epoxygrund, sprutspackel i omgångar med slipning emellan och  vänta på att färgskikten ska "sätta sig" sen att vänta på bra väder (helst över 20 grader varmt) och när så vädret infunnit sig...torka av ytan med silikonbortagare och sedan klibbduk och sen...lägga på 3-4 färgskikt i omgångar,  med 1/2 till en timmes väntetid mellan färgskikten.

Och varför skulle det bli sämre med en sprejburk menar du? Man kan inte räkna med att få ett perfekt resultat med spruta heller om man inte är van.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang