2893
Sök

Mazda 6 2008, felkod P0113

7 Inlägg
15 september 2023
Trådstartare
Köpte en Mazda 6 2008 för ungefär en månad sedan. På vägen hem började motorlampan lysa. Jag har en OBD2-scanner från Biltema som egentligen är för bilar från VAG, men den kan ju läsa generella felkoder även i Mazdan, om jag inte har missuppfattat något. Den visade felkod P0113, se bild.
https://photos.app.goo.gl/SHwWjZZ5Uka9nZm6A

Lite googling visade att jag kunde prova att rengöra luftmassemätaren, vilket jag gjorde. Problemet försvann, men bara ett tag. Rengjorde luftmassemätaren igen, problemet försvann. Nästa gång problemet uppstod struntade jag i rengöring, för jag tänker att om problemet fortsätter komma måste det vara något problem med själva luftmassemätaren, och det är bäst att byta ut den. Men upptäckte att efter några dagar så hade motorlampan slocknat igen.

Så min första fråga: Om problemet kommer och går av sig självt, är det mest troligt att problemet är själva luftmassemätaren, eller är det mer troligt att det är glappkontakt/kortslutning någonstans i kablaget? Min andra fråga: Om jag byter ut luftmassemätaren, hur mycket är det värt att lägga? Den billigaste på Autodoc kostar runt 500kr. En luftmassemätare från Hitachi kostar runt 1400kr, och en av de dyrare kostar typ 4000kr. Jag lutar mest åt den från Hitachi, då det känns som ett märke som skulle kunna vara OEM för en japansk bil.

6 649 Inlägg
15 september 2023
Köp original eller av samma tillverkare som Mazda köper ifrån.

Monterade en eftermarknads LMM i en av mina gamla bilar, ibland vid acceleration eller varannan gång jag skulle köra om så blev det effekt förlust istället och det blev som att släppa gasen.

Beställde en BOSCH samma dag.

De/Dem

4 488 Inlägg
15 september 2023
Har haft en Camaro 350 TPI,där tändes lampan i bland vid start,visade sig vara ett relä som ska  bränna rent tråden i massemätaren var fel på,bytte ut det sen var problemet borta..

7 Inlägg
2 oktober 2023
Trådstartare
Update:
Verkar som att problemet uppstår när jag kör lite längre sträckor. Kör jag bara inom stan verkar det inte vara några problem. Men idag körde jag 30 minuter på 100-väg, körde in i Jönköping och parkerade 1 timme. När jag skulle köra hem igen tändes lampan. Den här gången även med felkod P0138. Det verkar också som att varje gång motorlampan tänds så stängs DSC av.

Någon som har haft liknande problem, eller är tillräckligt kunnig för att kunna gissa sig fram till vad problemet skulle kunna vara?

Sök