världens snabbaste och dyraste bil

Team-Adolfsson Gödseldräng
9 februari 2007 · 4 529 Inlägg

Med Bugatti sitter Volkswagen tungt på tronen över de mest exklusiva bilarna. Med en prislapp på drygt 30 miljoner kronor och en maxhastighet på 407 km/h är Bugatti Veyron EB16.4 världens snabbaste och dyraste serieproducerade bil och Volkswagen-gruppens absoluta stjärna.

Bilen är döpt efter den legendariska föraren Pierre Veyron som vann den lika anrika som klassiska racingtävlingen Le Mans 1939.

Motorn är skapad för att ”smälta” ihop två v8-motorer. Bilen är försedd med en 16 cylindermotor på 1 101 hästkrafter, fyra avgasturbos och 64 ventiler.

Att accelerera från 0-100 km/h tar 3.2 sekunder. Från 0-300 km/h tar det 15 sekunder. Specialdäcken från Michelin är konstruerade för att uppnå extrema hastigheter samtidigt som de är säkra mot punktering, vilket annars skulle medföra fatala konsekvenser vid de höga hastigheterna Bugattin kan leverera.

De första 70 bilarna som är planerade är redan sålda trots den sanslösa prislappen.

Bugatti Veyrons värsta konkurrenter till platsen som världens mest exklusiva gaturacer är McLaren F1 och svenska Koenigsegg CCX.

CCX är mycket omdiskuterad och bedömare tror att bilen kan komma att slå Bugatti Veyrons hastighetsrekord för serieproducerade bilar. Veyrons 407 km/h slog Koenigseggs gamla rekord på 388 km/h.

lite lagom de big_smile

FL3JM Inga konstigheter
9 februari 2007 · 2 064 Inlägg

Angående däcken, dom pajjar efter 12 min om du kör i 400.

Hurricane DRIVER @ HWR.se
9 februari 2007 · 621 Inlägg

. . . kan ju va sant men då har man kommit 8 mil i 400km/h. . .
då kan de va dax för en fika iaf wink

- V8 - 4 ever . . .
_________________
Team-Adolfsson Gödseldräng
9 februari 2007 · 4 529 Inlägg

FL3JM skrev:
Angående däcken, dom pajjar efter 12 min om du kör i 400.

men de borde ju finnas special däck ellr ??

Fredrik.Gustavsson
9 februari 2007 · 2 123 Inlägg

bonnen skrev:

FL3JM skrev:
Angående däcken, dom pajjar efter 12 min om du kör i 400.

men de borde ju finnas special däck ellr ??

Men om du hade läst i tråden så står det klart och tydligt att bílen har special däck.

RaaZer
9 februari 2007 · 87 Inlägg

Kanske snabbast rakt fram, kul att ta kurvor med en bil som väger 2 ton... Lr inte.

Team-Adolfsson Gödseldräng
9 februari 2007 · 4 529 Inlägg

RaaZer skrev:
Kanske snabbast rakt fram, kul att ta kurvor med en bil som väger 2 ton... Lr inte.

våran merca väger mer än 2 ton och lovar det är bättre väghållning än alla jävla sabbar och volvo
så det är inga problem att ta en kurva i hög hastighet med en tung bil

OBR
9 februari 2007 · 57 Inlägg

Den här rackaren gör 0-300 på 10sec och är gatuklar!!
http://www.exoticcarsite.com/pages/tune … n-2005.htm
Läs gärna kommentarerna under bilderna!!

One more:
Jag har ALDRIG gillat Cobra replikor!!

Mvh  Olle B

Min nästa bil skall oxå vara en gul cabbe,,,
LoFET Almännt tokig
9 februari 2007 · 481 Inlägg

en av de dyrare borde väl SLR vara då menar jag den ursprungliga slr frå 50 talet som försäkrings bolagen har problem att värdera i dagens läge...............

Inline sixes ist sie scheisse.......
Team-Adolfsson Gödseldräng
9 februari 2007 · 4 529 Inlägg

LoFET skrev:
en av de dyrare borde väl SLR vara då menar jag den ursprungliga slr frå 50 talet som försäkrings bolagen har problem att värdera i dagens läge...............

jadu den rätt rätt så dyr tongue
finns ju mycket dyra bilas så

Owzer Rallykalle och kabeltattare
9 februari 2007 · 422 Inlägg

bonnen skrev:

RaaZer skrev:
Kanske snabbast rakt fram, kul att ta kurvor med en bil som väger 2 ton... Lr inte.

våran merca väger mer än 2 ton och lovar det är bättre väghållning än alla jävla sabbar och volvo
så det är inga problem att ta en kurva i hög hastighet med en tung bil

Om den hade vägt 1000kilo så hade den kunnat tagit kurvan fortare, plus att det tar kortare tid att komma fån 0-100.

Vikten är allt!

BMW 520i E28 "tvåliters raketen" (1984)
RaaZer
10 februari 2007 · 87 Inlägg

bonnen skrev:

RaaZer skrev:
Kanske snabbast rakt fram, kul att ta kurvor med en bil som väger 2 ton... Lr inte.

våran merca väger mer än 2 ton och lovar det är bättre väghållning än alla jävla sabbar och volvo
så det är inga problem att ta en kurva i hög hastighet med en tung bil

testa en volvo lr saab först... wink
Hehe, åk till en trackday lr ngt och hyr en sportvagn.... då ska du får känna på väghållning så det blir över big_smile
Sen har vi det där mid sidorolltryck.... vilket en 2 tonnare inte har en gnutta mot en njae "jävla" saab och volvo, lol

morron_soo
10 februari 2007 · 138 Inlägg

Ligger man i 400km/h med Bugattin så måste man tanka var 12:de minut om man börjar med fulltank.

jokke_b
10 februari 2007 · 315 Inlägg

FL3JM skrev:
Angående däcken, dom pajjar efter 12 min om du kör i 400.

hitta en väg du kan köra i 400 på 12 min så ska u all va nöjd.. tror allt att motorn pajar om du bottar deb i 12 min

Allt eller inget!!!
Team-Adolfsson Gödseldräng
10 februari 2007 · 4 529 Inlägg

jokke_b skrev:

FL3JM skrev:
Angående däcken, dom pajjar efter 12 min om du kör i 400.

hitta en väg du kan köra i 400 på 12 min så ska u all va nöjd.. tror allt att motorn pajar om du bottar deb i 12 min

tror motorn är byggd för att klara det ska du se om du åker till australien finns det nog vägar du kan ligga i 400 nån dag

FreddeK
10 februari 2007 ·

för trettio miljoner skulle jag köpa: en ferrarri f430...En lamborghini murcelago...En ferrari F50...en stycke merca SLR och kanske pengarna räcker till en koenigsegg CCR också! Alltså fem supersportbilar mot en Bugatti...
Men visst...har man så mycket pengar så man kan torka sig i arslet med dem så är det ju bara slanta på en veyron men jag vet inte om den överträffar den 30miljonerprestanförväntningen man lär ha!

FugitivE BMW Power
10 februari 2007 · 2 362 Inlägg

En sak är säker, det är inte världens dyraste bil iallafall.

BMW, bogsering med wire :/
Team-Adolfsson Gödseldräng
10 februari 2007 · 4 529 Inlägg

FugitivE skrev:
En sak är säker, det är inte världens dyraste bil iallafall.

nä det finns ju mycket äldre bilar som e dyrare än 30mille

loffe007
11 februari 2007 · 905 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

jokke_b skrev:

FL3JM skrev:
Angående däcken, dom pajjar efter 12 min om du kör i 400.

hitta en väg du kan köra i 400 på 12 min så ska u all va nöjd.. tror allt att motorn pajar om du bottar deb i 12 min

tror motorn är byggd för att klara det ska du se om du åker till australien finns det nog vägar du kan ligga i 400 nån dag

tror inte man vill göra det efter dom vägarna. tror inte komforten i den där bilen är gjord för lite mindre bra vägar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang