3258
Sök

Motorhaveri en vecka efter service

1 Inlägg
25 september 2023
Trådstartare
#1
Hejsan!

I somras lämnade jag in min Ford transit T230 från 2013 på service och kamremsbyte på en auktoriserad fordverkstad i Stockholm och fick tillbaka den på en torsdag. Dagen efter åkte jag tillbaka till verkstaden för att se efter för att allt var som det skulle då jag tyckte att bilen inte riktigt lät som när jag lämnade in den. Jag fick svaret att allt var som det skulle efter att ägaren på verkstaden provkört den. På onsdagen veckan efter dör bilen mitt på E4an utanför Jönköping rättså odramatiskt. Den gick ej att starta igen och inte en enda lampa lös på instrumentpanelen. Bilen blir sedan bärgad till en auktoriserad fordverkstad i Jönköping där bilen sedan får dödsdomen ”motorhaveri”. Efter mycket om och men får jag tillslut prata med mekanikern som baserar sin dom på att han lyckas dra motorn ett och ett halvt varv manuellt, och sedan tar det stopp. Kamrem och olja ser bra ut enligt honom. Han tror att det är ett mekaniskt fel inne i motorn och troligtvis en av kolvarna som låser sig, vilket enligt honom är svårt att kunna härleda till att servicen har gjort något fel veckan innan. Deras kommentar är att det är ren och skär otur och deras rekommendation är skroten eller byta motor. Jag är inte sugen på att ha kvar bilen där då deras felsökningsavgifter är skyhöga.

Vad hade ni gjort? Låta någon annan verkstad kolla på den? Bör jag misstänka att dessa auktoriserade verkstäder håller varandra om ryggen, då jag vet att de talats vid? Kan jag ta det vidare på något sätt?  Jag har lagt ner mycket tid och pengar på denna bil.

All hjälp eller kommentar är värdefull.
Senast redigerat av WallD (25 september 2023)

* Voff voff *
10 702 Inlägg
25 september 2023
#2
Har du kunnat köra en vecka med bilen är det väl tämligen osannolikt att det som hänt har med servicen att göra. Omöjligt är det väl förstås inte, men väldigt osannolikt...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

241 Inlägg
25 september 2023
#3
Känns som den som gjorde kamremsbytet slarvade hmm   ,


Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
25 september 2023
#4
skulle aldrig dragit bilen till dom till att börja med..     för dom vill ju inte betala för något fel dom orsakat..    det är sällan en motor bara stannar av sig själv och totalt låser sig.. 

låter ju onekligen som antingen kamrems problem eller möjligen att en spridare gått sönder och fyllt en cyl med diesel/bensin.   men något är det ju med kolv som tar i något. sen är frågan varför..   jag skullle persnoligen gissa på kamrems problem..  pga den är bytt..      och den kan mycket väl fungera en vecka innan en löprulle ramlar loss eller något och ställer till ett haveri.

Kör fort så hinner inget hända...

5 730 Inlägg
25 september 2023
#5
Har dom bara vridit runt motorn och sen dömt ut den direkt?

Med tanke felbeskrivningen och kamrem bytt förra veckan så skulle jag vilja ta lös kamremskåpan och se om allt sitter på plats och är oskadat samt kolla ventiltiderna.
Inte omöjligt att en ej korrekt åtdragen löprulle eller spännrulle kan lossna efter en veckas körning och orsaka haveri.

Vill inte Ford-verkstaden ta på sig att kolla och dokumentera vad som hittas så hade jag tagit bilen till annan oberoende verkstad för kontroll.

Visar det sig att kamremsbytet är orsaken och den verkstaden som gjort jobbet inte tar på sig det så blir du då tvungen ta ärendet vidare till ARN.
Senast redigerat av simlar (25 september 2023)


Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
25 september 2023
#6
simlar skrev:
Har dom bara vridit runt motorn och sen dömt ut den direkt?

Med tanke felbeskrivningen och kamrem bytt förra veckan så skulle jag vilja ta lös kamremskåpan och se om allt sitter på plats och är oskadat samt kolla ventiltiderna.
Inte omöjligt att en ej korrekt åtdragen löprulle eller spännrulle kan lossna efter en veckas körning och orsaka haveri.

Vill inte Ford-verkstaden ta på sig att kolla och dokumentera vad som hittas så hade jag tagit bilen till annan oberoende verkstad för kontroll.

Visar det sig att kamremsbytet är orsaken och den verkstaden som gjort jobbet inte tar på sig det så blir du då tvungen ta ärendet vidare till ARN.

japp värsta är ju att nu har den varit på samma verkstad men samtidigt är remmen på rätt ställe nu och en massa ventiler är stukade och man inte hittar någon orsak. så är det ju ganska tydligt att dom monterat rätt remmen efteråt.. 

derför jag är glad att jag gör sånt själv då finns det aldrig någon att skylla på smile

Kör fort så hinner inget hända...

6 649 Inlägg
25 september 2023
#7
Sitter varken löphjul eller spännrulle på 2.0 EcoBlue

Spännaren är fjäderbelastad och har en hållare (likt kedjestyrningar) som trycker emot remmen som åter igen, går i oljebad.
Kamremmen drivs av ett mellandrev som sitter mellan vevaxeldrevet och högtryckspumpen, sitter även en kil som håller vevaxeldrevet på plats.
Att gå efter instruktioner så verkar inte mellandrevet ha någon kil, men den rörs aldrig vid varken byte kamrem eller högtryckspump, kan vara så att denna har släppt och då blir kaminställningen fel.

De/Dem

* Voff voff *
10 702 Inlägg
26 september 2023
#8
WallD skrev:
... På onsdagen veckan efter dör bilen mitt på E4an utanför Jönköping rättså odramatiskt. Den gick ej att starta igen och inte en enda lampa lös på instrumentpanelen. ...

Är detta på något vis normalt vid kamremsras på en Ford? Eller varför utgår alla från kamremsras? smile

Dessutom är nog sannolikheten att en Fordverkstad i jönköping håller en verkstad i Stockholm om ryggen inte sådär superstor... Tycker ni är lite väl konspiratoriska nu. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
26 september 2023
#9
Brådhis skrev:
WallD skrev:
... På onsdagen veckan efter dör bilen mitt på E4an utanför Jönköping rättså odramatiskt. Den gick ej att starta igen och inte en enda lampa lös på instrumentpanelen. ...

Är detta på något vis normalt vid kamremsras på en Ford? Eller varför utgår alla från kamremsras? smile

Dessutom är nog sannolikheten att en Fordverkstad i jönköping håller en verkstad i Stockholm om ryggen inte sådär superstor... Tycker ni är lite väl konspiratoriska nu. wink

nog mest att motorn går att dra runt men tar stopp efter en bit..    det får mig att tro att det är problemet.    men så klart utan att stå vid bilen och pilla är allt vilda gissningar.. men så är det med allt.. utan fordonet får man gissa.    för det mest konstiga kan hända utan tvekan.   

har själv suttit i en bil som kedjan mellan kammarna rasade på en 2.0tfsi..    fanns inte en ledtråd förutom en felkod vad som skulle komma under provkörningen..    ägaren hade fått motorstopp på bilen när han skulle köra iväg efter det lös motorlampan.

läste felkod och den varnade för kammarna ur sync med varandra tog ur givaren kollade var en del spån.   nollade felkoden.  ingen felkod.  varmkörde bilen och lät den stå och gå över 30min.  torrvarvade lite inget tecken på att något var knas.  ut på motorvägen   och körde cirka 1.5mil då bam så hoppade kedjan.. och totalt ras på en 8000milars bil =/

inte skoj.  efter det så var det rivning oavsätt när felkod dyker upp att den är ur sync.   

inget skoj ras som kunde undviktits. och hade nog undvikits om han inte fått koden isamband med att han skulle iväg och fick motorstopp..   



men har dömt ut många bilar med kamrems/kedjeras    det är uteslutande vanligt på samtliga fordon.  ju nyare ju vanligare att det krånglar.

Kör fort så hinner inget hända...

21 Inlägg
27 september 2023
#10
Om såpass mycket är skrot så måste man kunna hitta en orsak.

Diagnostekniker
2 825 Inlägg
27 september 2023
#11
De lär väl kunna svara på VAD som är kaputt.
Att kunna vrida 1,5 varv innan det tar stopp lär ju antingen vara krokiga ventiler i en cylinder, eller lagerras.

Det känns inte direkt som en helhjärtad felsökning så som du har beskrivit det.
Man bör iallafall gå ner med en endoskopkamera och inspektera cylindrarna, och om man inget finner så får man ta ner tråget och leta spån/kolla ram/vevlager.
Lika så kammarna.
Senast redigerat av Jesper328 (27 september 2023)

Up the RA


Sök