25 september 2023
Trådstartare
Hejsan!
I somras lämnade jag in min Ford transit T230 från 2013 på service och kamremsbyte på en auktoriserad fordverkstad i Stockholm och fick tillbaka den på en torsdag. Dagen efter åkte jag tillbaka till verkstaden för att se efter för att allt var som det skulle då jag tyckte att bilen inte riktigt lät som när jag lämnade in den. Jag fick svaret att allt var som det skulle efter att ägaren på verkstaden provkört den. På onsdagen veckan efter dör bilen mitt på E4an utanför Jönköping rättså odramatiskt. Den gick ej att starta igen och inte en enda lampa lös på instrumentpanelen. Bilen blir sedan bärgad till en auktoriserad fordverkstad i Jönköping där bilen sedan får dödsdomen ”motorhaveri”. Efter mycket om och men får jag tillslut prata med mekanikern som baserar sin dom på att han lyckas dra motorn ett och ett halvt varv manuellt, och sedan tar det stopp. Kamrem och olja ser bra ut enligt honom. Han tror att det är ett mekaniskt fel inne i motorn och troligtvis en av kolvarna som låser sig, vilket enligt honom är svårt att kunna härleda till att servicen har gjort något fel veckan innan. Deras kommentar är att det är ren och skär otur och deras rekommendation är skroten eller byta motor. Jag är inte sugen på att ha kvar bilen där då deras felsökningsavgifter är skyhöga.
Vad hade ni gjort? Låta någon annan verkstad kolla på den? Bör jag misstänka att dessa auktoriserade verkstäder håller varandra om ryggen, då jag vet att de talats vid? Kan jag ta det vidare på något sätt? Jag har lagt ner mycket tid och pengar på denna bil.
All hjälp eller kommentar är värdefull.
Senast redigerat av WallD (25 september 2023)