Montera motor och kupévärmare

Icebear
26 september 2023 · 243 Inlägg

Funderar eventuellt på att montera motor och kupévärmare bilen, Volvoverkstaden ska ha 8542:- och Mekonomen 8045:- , båda utan kupévärmare. Tycker det låter lite mycket, eller får man räkna med det priset?

Mack Forum- och sitemoderator
26 september 2023 · 26 176 Inlägg

Om det är i en Volvo 240 så tycker jag det låter lite saftigt, men är det en vagn byggd på den här sidan 2000-talet så är det säkert normalt.
Förutsatt att själva motorvärmaren ingår i priset då.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Icebear
26 september 2023 · 243 Inlägg

Mack skrev:
Om det är i en Volvo 240 så tycker jag det låter lite saftigt, men är det en vagn byggd på den här sidan 2000-talet så är det säkert normalt.
Förutsatt att själva motorvärmaren ingår i priset då.

Det är en Volvo XC60, årsmodell 2019. Det som ingår är montering av motorvärmare och kupeuttag, alltså allt utom kupévärmaren.

Mack Forum- och sitemoderator
26 september 2023 · 26 176 Inlägg

Icebear skrev:

Mack skrev:
Om det är i en Volvo 240 så tycker jag det låter lite saftigt, men är det en vagn byggd på den här sidan 2000-talet så är det säkert normalt.
Förutsatt att själva motorvärmaren ingår i priset då.

Det är en Volvo XC60, årsmodell 2019. Det som ingår är montering av motorvärmare och kupeuttag, alltså allt utom kupévärmaren.

2020 fick jag monterat motorvärmare på min V60 -15.
Gjorde detta på Bilbolaget här i Östersund. Kostade då för mig 6869:- inklusive montering.

Bara som en liten jämförelse.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Icebear
26 september 2023 · 243 Inlägg

Mack skrev:

Icebear skrev:

Mack skrev:
Om det är i en Volvo 240 så tycker jag det låter lite saftigt, men är det en vagn byggd på den här sidan 2000-talet så är det säkert normalt.
Förutsatt att själva motorvärmaren ingår i priset då.

Det är en Volvo XC60, årsmodell 2019. Det som ingår är montering av motorvärmare och kupeuttag, alltså allt utom kupévärmaren.

2020 fick jag monterat motorvärmare på min V60 -15.
Gjorde detta på Bilbolaget här i Östersund. Kostade då för mig 6869:- inklusive montering.

Bara som en liten jämförelse.

Ja, då får man kanske räkna med att det kostar runt 8000:-....

Ingick kupévärmaren i det priset eller fick du betala extra för den?

Jesper328
26 september 2023 · 2 398 Inlägg

Ptja, en Defa-sats exkl. kupévärmare brukar ju ligga mellan 2500kr-3000kr.
Sedan några timmars arbete á 1500kr/tim.

Låter fullt rimligt att det landar på 8000kr.
Det kostar att ha det bekvämt. smile

Senast redigerat av Jesper328 (26 september 2023)

Up the RA
Icebear
26 september 2023 · 243 Inlägg

Nu har jag bränslevärmare på bilen, men visst kan man montera vanlig elektrisk motorvärmare också och ha det som ett komplement till bränslevärmaren?

Mack Forum- och sitemoderator
27 september 2023 · 26 176 Inlägg

Icebear skrev:

Mack skrev:

Icebear skrev:

Det är en Volvo XC60, årsmodell 2019. Det som ingår är montering av motorvärmare och kupeuttag, alltså allt utom kupévärmaren.

2020 fick jag monterat motorvärmare på min V60 -15.
Gjorde detta på Bilbolaget här i Östersund. Kostade då för mig 6869:- inklusive montering.

Bara som en liten jämförelse.

Ja, då får man kanske räkna med att det kostar runt 8000:-....

Ingick kupévärmaren i det priset eller fick du betala extra för den?

Kupévärmare ingick inte. Fick köpa en separat.
Men det är värt kronorna att ha riktig motorvärmare med sladd!
Jag har dieselvärmare sedan innan men eftersom jag inte har möjlighet till att bruka appen så
var det ett jäkla stök att köra med dieselvärmaren.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Brådhis * Voff voff *
27 september 2023 · 10 303 Inlägg

Icebear skrev:
Nu har jag bränslevärmare på bilen, men visst kan man montera vanlig elektrisk motorvärmare också och ha det som ett komplement till bränslevärmaren?

Japp!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
27 september 2023 · 7 285 Inlägg

Icebear skrev:
Funderar eventuellt på att montera motor och kupévärmare bilen, Volvoverkstaden ska ha 8542:- och Mekonomen 8045:- , båda utan kupévärmare. Tycker det låter lite mycket, eller får man räkna med det priset?

Block eller slangvärmare?

zzr94092
27 september 2023 · 4 411 Inlägg

Säkert slangvärmare!

Icebear
27 september 2023 · 243 Inlägg

torsen skrev:

Icebear skrev:
Funderar eventuellt på att montera motor och kupévärmare bilen, Volvoverkstaden ska ha 8542:- och Mekonomen 8045:- , båda utan kupévärmare. Tycker det låter lite mycket, eller får man räkna med det priset?

Block eller slangvärmare?

På Volvo vet jag inte vilken värmare det är, eftersom det inte står i offerten. Men på Mekonomen är det iallafall slangvärmare, antar att det är det på Volvo också.

Mack Forum- och sitemoderator
27 september 2023 · 26 176 Inlägg

Icebear skrev:

torsen skrev:

Icebear skrev:
Funderar eventuellt på att montera motor och kupévärmare bilen, Volvoverkstaden ska ha 8542:- och Mekonomen 8045:- , båda utan kupévärmare. Tycker det låter lite mycket, eller får man räkna med det priset?

Block eller slangvärmare?

På Volvo vet jag inte vilken värmare det är, eftersom det inte står i offerten. Men på Mekonomen är det iallafall slangvärmare, antar att det är det på Volvo också.

Har för mig det blev slang på min.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
torsen
28 september 2023 · 7 285 Inlägg

Det finns en variant  till på motorvärmare som jag av erfarenhet avråder på det bestämdaste från - kontaktvärmar på oljetråget.
Mycket mycket dålig effekt och skrapades loss en vinter av snön/isen mellan djupa hjulspår.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 september 2023 · 13 776 Inlägg

gör det själv istället...   då får du lätt en av defas bättre kupevärmare i det priset och en bra slant till över smile

man ska inte vara rädd att göra saker själv smile

vad du än gör köp inte den biligaste kupevärmaren från jula eller nått skit.. till en så stor bil är det den största dom har på Defa som gäller annars kommer det vara bortkastat.. jag har en 1700watt i min polo och det är nätt och jämnt att den klarar att hålla bilen is fri.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Icebear
6 oktober 2023 · 243 Inlägg

Growe skrev:
gör det själv istället...   då får du lätt en av defas bättre kupevärmare i det priset och en bra slant till över smile

man ska inte vara rädd att göra saker själv smile

vad du än gör köp inte den biligaste kupevärmaren från jula eller nått skit.. till en så stor bil är det den största dom har på Defa som gäller annars kommer det vara bortkastat.. jag har en 1700watt i min polo och det är nätt och jämnt att den klarar att hålla bilen is fri.

Nja.. montera motorvärmare själv är nog inget alternativ, då jag varken har kunskap eller erfarenhet av sånt.

Jo, jag hade tänkt köpa så stor kupévärmare som möjligt. Kommer inte ihåg hur många watt kupévärmaren i förra bilen var på, men den värmde bra iallafall, så det blir nog nåt liknande.

Icebear
17 november 2023 · 243 Inlägg

Icebear skrev:

Growe skrev:
gör det själv istället...   då får du lätt en av defas bättre kupevärmare i det priset och en bra slant till över smile

man ska inte vara rädd att göra saker själv smile

vad du än gör köp inte den biligaste kupevärmaren från jula eller nått skit.. till en så stor bil är det den största dom har på Defa som gäller annars kommer det vara bortkastat.. jag har en 1700watt i min polo och det är nätt och jämnt att den klarar att hålla bilen is fri.

Nja.. montera motorvärmare själv är nog inget alternativ, då jag varken har kunskap eller erfarenhet av sånt.

Jo, jag hade tänkt köpa så stor kupévärmare som möjligt. Kommer inte ihåg hur många watt kupévärmaren i förra bilen var på, men den värmde bra iallafall, så det blir nog nåt liknande.

Nu har jag kollat upp hur många watt kupévärmaren i förra bilen (en Mitsubishi Outlander) var på, det var  1850 watt och den värmde upp bilen riktigt bra. Outlander'n är ju ungefär i samma storlek som XC60'n, så jag funderar på om man kanske ska ta en på 1700 watt till Volvon. Sen beror det väl på hur stor säkring man har..?! Det är väl inte bra om man tar en för kraftig kupévärmare heller, en 10 A säkring har jag för mig klarar upp till 2300 watt, om då motorvärmaren är på 550 watt, så har man 1750 watt kvar och då borde väl en 1700 watts kupévärmare bli lagom..?

torsen
18 november 2023 · 7 285 Inlägg

Med DEFA slangvärmare och elelement på högsta löser 10 A säkring ut - i alla fall s k snabb-/vippsäkringar.

Icebear
18 november 2023 · 243 Inlägg

torsen skrev:
Med DEFA slangvärmare och elelement på högsta löser 10 A säkring ut - i alla fall s k snabb-/vippsäkringar.

Med "element" antar jag att du menar kupévärmare? Det beror väl på hur kraftfull kupévärmare man har?! Har man en värmare som håller sig inom ramarna av vad en 10 A säkring klarar av inklusive motorvärmare på 550 W, så kan den väl inte säkringen lösa ut sig?

Mack Forum- och sitemoderator
19 november 2023 · 26 176 Inlägg

Icebear skrev:

torsen skrev:
Med DEFA slangvärmare och elelement på högsta löser 10 A säkring ut - i alla fall s k snabb-/vippsäkringar.

Med "element" antar jag att du menar kupévärmare? Det beror väl på hur kraftfull kupévärmare man har?! Har man en värmare som håller sig inom ramarna av vad en 10 A säkring klarar av inklusive motorvärmare på 550 W, så kan den väl inte säkringen lösa ut sig?

Håller du dig inom ramarna som sagt (W på motorvärmaren+W på kupévärmaren) så är det ju inga problem.
Men ja, stolpar brukar kunna vara ganska känsliga har jag personligen märkt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang