2919
Sök

Angående strömkapacitet.. HJÄLP!!

Riktiga män kör 5000HK
115 Inlägg
10 februari 2007
Trådstartare
Tjenare!
Håller på och ska bygga multimedia i min bil och min fråga är om ett vanligt bilbatteri klarar av det jag ska ha i bilen. Det är slutsteg+baslåda med dubbla 12", 6 högtalare och dvd spelare med 4st skärmar. vill ju kunna spela lite när bilen står stilla också. Hur gör jag ifall det inte räcker? sätter man dit ett batteri till då och paralell koplar dom då eller??? Väldigt tacksam för svar. MVH Kimzza

Kolla in min SaaB FILM...
Och min tåg FILM 2008-03-07
2008-06-23 Nu är en liten FILM till klar :-D

21 761 Inlägg
10 februari 2007
Det sitter väl ett ganska litet batteri i din bil tror jag, enligt Tudors batteritabeller så rekommenderar de 45Ah och det är inte mycket att komma med om man ska använda en massa elektronik när motorn är avslagen.

Är det ett så pass litet batteri i din bil?

I så fall bör du nog ha ett till batteri.
Senast redigerat av Drönirettab (10 februari 2007)

1 893 Inlägg
10 februari 2007
Hur många watt kommer utrustningen dra?
Köp ett större batteri till att börja med.
Ett vanligt batteri är i regel 60Ah Dvs 60 Ampere timmar, större på dieslar.
Tar du ut 10Ampere så räcker batteriet i 6 timmar (Teoretiskt, i verkligheten håller det inte riktigt lika länge.)
Eftersom du antagligen vill kunna starta bilen igen, efter du stått och spelat, så måste du räkna med reserv kapacitet till startmotorn också... Börjar det bli krångligt? wink

Säg att du poppar på med ca 200W i ljud effekt, plus att du kör lite annan multimedia, och kommer upp i 240W, då drar du 20A från batteriet. (240W / 12V = 20A. Ohms lag.)
Strömmen från ett 60Ah batteri skulle då räcka max tre timmar. (Glöm inte, det är teoretiskt, därför lite optimistiskt. Det håller inte så länge, men nått måste vi räkna på.)

Skall du köra extra batteri, se till så du har säkrat ordentligt, en kraftig strömkabel som blir kortsluten kan lätt elda upp hela bilen, mutimedia och allt.
Ingett farligt att ha flera batterier, bara man gör det rätt. Skall själv flytta fram mitt batteri från motorrummet i vinter för bätre viktfördelning. (Bätre plats för nya motorn bak också.)

Börja med att se hur stort (Fysiskt) batteri du kan få plats med på original platsen. Sedan får du hitta ett batteri med maximala Ah som ryms innanför de måtten. Var speciellt vaken på höjden ifall batteri plattan sitter högt, nära huven. Tänk också på att varje batteri "väger bly", bokstavligt talat. wink
Två extra batterier längst bak (I bagaget) kan vara nog för behov av kraftigare fjädrar. Det blir som en extra person åker med hela tiden. blir lätt över 50kg.

21 761 Inlägg
10 februari 2007
Kristian_V skrev:
Strömmen från ett 60Ah batteri skulle då räcka max tre timmar. (Glöm inte, det är teoretiskt, därför lite optimistiskt. Det håller inte så länge, men nått måste vi räkna på.)

Jo, och för att inte batteriet ska ta alltför mycket stryk så kan man ta halva den tiden i beräkningen eftersom 3 timmar är den teoretiska maxgränsen. Är ju säkrast att helst inte ta ut mer än runt 50% av kapaciteten, speciellt inte om det är ett vanligt startbatteri.

2 655 Inlägg
10 februari 2007
Jo tyvärr så sitter det väldigt klena batterier på en hel del nyare "japsare" idag..

Inte nog med att du åker på och montera extra batterier, du har även laddningen att tänka på, speciellt om du kommer att stå stilla med bilen, ganska ofta misstänker jag..

När man börjar fylla upp bilen med en massa roliga prylar så dyker problem som laddningen upp ganska fort, en utgift som många inte gillar, det är ju inte "blingpoäng" på en 120A generator och en massa batterier..

1 893 Inlägg
10 februari 2007
Nyare bilar har mindre batterier för att minska vikten. De är inte mycket billigare i inköp för tillverkaren, billigare och tar mindre plats. Finns 10-15kg att tjäna bara i klenare batteri.
De brukar å andra sidan ha kraftigare generator, så de laddar batteriet fort.
Hjäper dock inte ifall man vill stå utan motorn igång och poppa.

1 503 Inlägg
10 februari 2007
Gör som mig. Jag satte in ett Optimabatteri i skuffen som jag parallelkopplade med det främre batteriet. Mellan pluskabeln som går mellan batterierna satte jag sedan ett relä som skiljer batteriera ifrån varandra när motorn är frånslagen. Tack vare detta så kan jag poppa länge utan att vara orolig för att det inte ska gå att starta bilen efteråt. Hur bra som helst big_smile

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

Riktiga män kör 5000HK
115 Inlägg
10 februari 2007
Trådstartare
Får tacka för all hjälp.. känns som det finns lite och ta reda på nu :-)

Kolla in min SaaB FILM...
Och min tåg FILM 2008-03-07
2008-06-23 Nu är en liten FILM till klar :-D

Sök