2630
Sök

Volvo 940 strul med koppling

558 Inlägg
11 december 2023
#21
Linusjoo skrev:
Jeebz skrev:
På dubbelmassesvänghjul så ska utsticket på lamellen vara mot motorn och inte mot växellådan.

Kan man lufta bakvägen på något sätt? Eller är det bättre o lufta med tryckverktyg i vätskebehållaren?
Samt finns det någon längre slavcylinder annars med längre slaglängd tänkte jag om det skulle göra någon skillnad?

Jag köpte en sån där luftare på biltema som man kan pumpa upp tryck med. Funkar mkt bra. Annars kan du trycka in bromsvätska i luftnippeln och trycka upp luften i bromsvätskebehållaren. Fick även höra ett tips förut att har man lång slang till slavcylindern så tar man loss slavcylindern och håller den ovanför burken med bromsvätska och sen trycker in pinnen i slavcylindern några gånger. Då ska också luften tryckas ut genom behållaren med vätska. Sen om det funkar eller inte låter jag vara osagt.

Jag hade ett helvete att få min 765 tryckplatta att koppla ur med enkelmassesvänghjul.


50 Inlägg
11 december 2023
Trådstartare
#22
Jeebz skrev:
Linusjoo skrev:
Jeebz skrev:
På dubbelmassesvänghjul så ska utsticket på lamellen vara mot motorn och inte mot växellådan.

Kan man lufta bakvägen på något sätt? Eller är det bättre o lufta med tryckverktyg i vätskebehållaren?
Samt finns det någon längre slavcylinder annars med längre slaglängd tänkte jag om det skulle göra någon skillnad?

Jag köpte en sån där luftare på biltema som man kan pumpa upp tryck med. Funkar mkt bra. Annars kan du trycka in bromsvätska i luftnippeln och trycka upp luften i bromsvätskebehållaren. Fick även höra ett tips förut att har man lång slang till slavcylindern så tar man loss slavcylindern och håller den ovanför burken med bromsvätska och sen trycker in pinnen i slavcylindern några gånger. Då ska också luften tryckas ut genom behållaren med vätska. Sen om det funkar eller inte låter jag vara osagt.

Jag hade ett helvete att få min 765 tryckplatta att koppla ur med enkelmassesvänghjul.

Förstår! Tack får prova det förmodligen efter jul då det inte finns mycket tid för o mecka just nu! Men hur fick du det att lira tillslut då? Vad var orsaken till att det va ett helvete? Mvh Linus smile

558 Inlägg
12 december 2023
#23
Linusjoo skrev:
Jeebz skrev:
Linusjoo skrev:

Kan man lufta bakvägen på något sätt? Eller är det bättre o lufta med tryckverktyg i vätskebehållaren?
Samt finns det någon längre slavcylinder annars med längre slaglängd tänkte jag om det skulle göra någon skillnad?

Jag köpte en sån där luftare på biltema som man kan pumpa upp tryck med. Funkar mkt bra. Annars kan du trycka in bromsvätska i luftnippeln och trycka upp luften i bromsvätskebehållaren. Fick även höra ett tips förut att har man lång slang till slavcylindern så tar man loss slavcylindern och håller den ovanför burken med bromsvätska och sen trycker in pinnen i slavcylindern några gånger. Då ska också luften tryckas ut genom behållaren med vätska. Sen om det funkar eller inte låter jag vara osagt.

Jag hade ett helvete att få min 765 tryckplatta att koppla ur med enkelmassesvänghjul.

Förstår! Tack får prova det förmodligen efter jul då det inte finns mycket tid för o mecka just nu! Men hur fick du det att lira tillslut då? Vad var orsaken till att det va ett helvete? Mvh Linus smile

Som att jag kör med tenaci svänghjul och inte dubbelmasse så bygger det inte lika mkt ut mot kopplingsarmen. Så jag fick flytta fram kopplingsarmen massor. Dels med en längre kula samt brickor. Sen luftade jag kopplingen ett gäng gånger. Har inte hunnit köra så mkt än men nu går det iaf att köra. Innan kunde jag inte växla så fort bilen va i rullning



Sök