Jösses, 4 veckors diverse sjukdomar så fronten ligger på is.
Fick ett riktigt sug efter att slippa lyssna på radio varje gång jag kör bilen, och kunna lyssna på egen musik från telefonen. Kikade på dubbeldins på BRL och köpte den absolut billigaste för 1200. Vilket skräp. På tok för ljus skärm och ett gränssnitt från tidigt 2000-tal. För att inte tala om att den inte ens passade dubbeldin-hålet..
Låg sömnlös och tänkte jaja jag får väl punga ut 2000 till för att få en vettigare tänkte jag, för den enda funktionen jag vill ha är att kunna visa albumomslag när man lyssnar på via Spotify. Detta gjorde min gamla JVC för 2000~, men det verkar som att dagens dubbeldins har slutat med det och ersatt det med Android Auto?? Och skiten kostar minst 5 lökar om jag vill använda den funktionen utan att behöva använda en sladd mellan stereon och telefonen???
Det blev bättre spenderade pengar när jag lämnade tillbaka stereon, och la ut 2000 till för ett slutsteg, baslåda, kablar, BT-enhet och lågnivå-adapter till SC-801an.
Det var ett tag sedan jag drog ljud i en 850, men drog pluskabeln och remote på förarsidan via slanganslutningen genom torpedväggen.
Och i skuffen låg en i princip oanvänd turbofälg.. Vilken överraskning!
Jorden hamnar på bakre bältespunkten.
Och RCA på passagerarsidan.
Lågnivån kopplad. Adapter som passar originala slutstegs-anslutningen.
När jag skulle koppla BT-adaptern så stod det i beskrivningen att man skulle koppla in den via stereon. Där satt redan två snabbkopplingar på en röd och en svart. Det bör ju vara jord och 12v?
Kopplade på enheten.
Och det spelar!
Steget kopplat
Den lilla 6,5"en spelade på bra! Inte dåligt när vattnet på taket dallrar. Kändes bra i ryggen och flåsar så det kommer kallvindar från bagaget hahaha
Och till slut så har jag tagit reda på om turbon överladdade eller om mätaren var felaktig. Jag tror jag hittade problemet..
Så jag slängde på en begagnad vakuumslang till wastegaten, nu visar laddtrycksmätaren -0,5 bar vid dragläge, och 0,6 bar full gas. Väldigt snöigt och svårt att hålla koll medans man inte ska köra av vägen, men den steg inte över 0,6 den gången jag testade.
Men märkte vid körningen att om jag stänger av bilen, och sen startar så ballar BT-enheten ur och får ingen kontakt med stereon. Om jag drar ur kontakten till "CD-växlaren" och sätter i den igen så funkar det igen. Men startar jag om så spelar musiken på telefonen men jag kan inte byta till "CD" på stereon.
Jag hade detta problemet på den gula med en Yatuor-enhet, då var jag tvungen att dra en kabel rakt från batteriet istället för att sno ström från inredningen.