När jag läste ut felkoder så märkte jag för det första att datorn inte kunde prata med ECUn. Vilket känns lite tråkigt. I datorn kan jag enbart välja motronic 4.4 så jag antar att denna kör på motronic 4.3. Enligt transportstyrelsen registrerades bilen december 1995 så den kanske inte hann få den uppdaterade mjukvaran.
För ABS-koder så fick jag;
321 - LF wheel sensor signal, intermittent fault. Extrapolation counter.
211 - LF wheel sensor signal, intermittent fault. Wheel speed fault.
443 - Pumpmotor, intermittent fault. Electrical or mechanical fault.
Med det med mig så var jag redo att öppna ABS-boxen. Slet ut den och såg tydligt att det var något vid strömkontakten på kretskortet.
Men efter att ha skurit upp membranet så var detta enbart smuts och ingen spricka. Resten såg bra ut. Även om sprickor är fruktansvärt svåra att se under membranet även med förstoringsglas, så såg jag inget konstigt så jag tätade ihop den igen.
Rengjorde kontakterna med elektronikrengöring och slipade rent båda jordkablarna som sitter på baksidan av toppen. Den närmast ABS-enheten var definitivt den värre av dom och det var inte mycket kontaktyta.
Medans elektroniksprayen fick torka så bytte jag ut tänddelar till gamla från den gula. Jättefin motor verkligen..
Rotorn såg inge vidare ut, en sån hade jag även ny liggandes
Tändstift har jag inga nya, men kikade på dom och alla såg likadana ut, 0,7mm avstånd och lite halvvita. Nya är ju inte dyra men det får bli en annan dag
Skruvade på nytt fördelarlock och gamla tändkablar.
Bilen dör nästan på låga varv men på högre går den bra. Den är även liite svårstartad vid första starten på morgonen (den startar och går dåligt i några sekunder, eller dör för att gå bra andra starten) så jag hoppas att tändkablarna löser detta.
Sen ny olja, oljefilter och kylarvätska.
Eftersom felkoderna visade att det kan vara något vajsing vänster fram så hade jag köpt med sensor och ABS-ring utifall att. Eftersom lödningarna såg bra ut så visade det sig att detta var en väldigt bra idé. Men att få bort ABS-sensorn var inte det roligaste varken positionsmässigt, verktygsmässigt eller belysningsmässigt. Men telefonen i fjädern och stor plattmejsel och hammare så försvann den allt till slut. Bit för bit. När jag kikade ner i hålet så förväntades jag se kuggar. Men jag såg drivaxel..
Så det var bara att börja demontera broms, fjäderben och drivaxel. Drivaxeln hade sönder min polyuretan-hammare och en vanlig hammare hjälpte inte att få ut den. Stora släggan fick arbeta en hel del för att det skulle lossna och att bemötas av detta är egentligen det bästa att se när man har ABS-problem
Däremot hade det lagt sig rost där det saknades ring, så jag fick fila ner runt drivknuten bäst jag kunde. Nya ABS-ringen gick på fint, jag fick knacka ner den lite lätt. Sen så monterades ny sensor
Efter att allt monteras så får man såklart inte på axelbulten igen för man har sabbat änden på axeln med megasläggan. Provade slipa ner änden några gånger tills jag möttes av friska gängor som bulten ville börja gänga på.
Sen så monterades ABS-boxen, motorn och kringutrustning städades och rengjordes. Expansionskärlet fick ett grönt lock, oljelocket en ny packning, och det gråa Biltema-batteriet byttes ut till ett Volvo-batteri. Blev en väldigt skillnad och det börjar bli lite kul att titta på motorutrymmet nu.
Tog en provtur och slet in bromsarna, de bromsar bra. Höger bak ligger på lite men det är inget som märks när man åker. Bilen rycker vid fullt gaspådrag runt 3000 varv på 3an och 4an. Fan också. Gissar på tändkablarna och lite såhär efteråt så var det nog inget fel på kablarna som satt på innan. Det var nog snarare så rostigt och bromsar som låg på som gjorde det tungt att komma iväg på låga varv innan, för nu rullar den mycket enklare och man kan smyga iväg på låga varv.
Men men. Besiktning imorgon! Tror jag tänkt på allt. Det lär märkas