4645
Sök

Volvo v50, förfärligt knackande plötsligt

467 Inlägg
12 december 2023
Trådstartare
Lyssna på detta oljudet:
https://streamable.com/m9rdsc

Vad i hela helsike kan det vara? Motorknack? Ventilras eller något?

Jag har lite kunskap om motorer allmänt, men detta ljud förbryllar mig, har inte gjort något speciellt och ingen motorlampa...

Ni som kan ljud, vad är detta troligast för något? Och antar att man EJ ska köra med det?

Forummoderator
18 150 Inlägg
12 december 2023
Ursäkta men: SATAN vilket lagerras! Den maskin fungerar bra som bojsänke nu.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

467 Inlägg
12 december 2023
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Ursäkta men: SATAN vilket lagerras! Den maskin fungerar bra som bojsänke nu.

Kan detta vara resultatet av utebliven service?
Det är garanterat lagerras?

Diagnostekniker
2 852 Inlägg
12 december 2023
Svårt att avgöra på film, kan likväl vara dubbelmassesvänghjulet.
Manuell?
Prova isåfall att koppla ur och se om det blir någon skillnad på ljudet.
Ett dåligt svänghjul tystnar alltid vid urkoppling, ibland lite granna, och ibland nästan helt.

Edit… oavsett lagerras eller svänghjul så blir det nog mer ekonomiskt att köra bilen till återvinningen. smile
Sen så kan det ju vara något annat också.
Senast redigerat av Jesper328 (12 december 2023)

Up the RA

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
12 december 2023
Låter som lagerras i mina öron!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

467 Inlägg
12 december 2023
Trådstartare
Liten uppdatering... Det är alltså min polare som kör och "vidarebefodrar" till mig, vars hon nu körde med det ändå och fick stanna på vägen med rykande motor och kapsejsat helt...

Antar det är skrot, för det är ju något som gått riktigt snett
Men lagerras orsakar rykande motor och helt förstörd?
Senast redigerat av totte1015 (12 december 2023)

Forummoderator
18 150 Inlägg
12 december 2023
Aaah... Körde vidare med det... Jag tror på vevlagerras. Kolvarna rör sig inte optimalt i motorn. Totalhaveri. Bilen är skrot.

Kapsejsat lollol

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

467 Inlägg
12 december 2023
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Aaah... Körde vidare med det... Jag tror på vevlagerras. Kolvarna rör sig inte optimalt i motorn. Totalhaveri. Bilen är skrot.

Kapsejsat lollol

Dynga! Men polaren påstår att kylevätskabehållaren var tom... Det låter ju lite knas som fan, då jag var med och fyllde på den för inte så längesen

Forummoderator
18 150 Inlägg
12 december 2023
totte1015 skrev:
Hybrid_ skrev:

Kapsejsat lollol

Dynga! Men polaren påstår att kylevätskabehållaren var tom... Det låter ju lite knas som fan, då jag var med och fyllde på den för inte så längesen

Den kan ha kokat sönder med och på så sätt rasat. Var det din bil?

EDIT: Fråga henne om värmen i bilen blev lite dålig i slutet kanske?
Senast redigerat av Hybrid_ (12 december 2023)

467 Inlägg
12 december 2023
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
totte1015 skrev:
Hybrid_ skrev:

Kapsejsat lollol

Den kan ha kokat sönder med och på så sätt rasat. Var det din bil?

EDIT: Fråga henne om värmen i bilen blev lite dålig i slutet kanske?

Nej det är min polares bil.
Hon sa att bilen gick segt straxt innan, och att hon såg extremt mycket vit rök i avgaserna, därefter kort så började motorn ryka.

Måste väl vara topplockspackning? Men det förklarar ju inte oljudet som var innan direkt.
Kanske är ren jädra otur?

Forummoderator
18 150 Inlägg
12 december 2023
Oavsett vad som hände så rasade maskin och bilen är skrot. Hon får köpa en annan bil.

467 Inlägg
13 december 2023
Trådstartare
Skroten it is, tack för era svar

Sök