2878
Sök

Kia Stonic Kylartemp Vinter

22 Inlägg
16 december 2023
Trådstartare
#1
Hej igen.
Min far åker Kia Stonic och hade oturen att smälla ett vildsvin.
Kylare och kondensor byttes, men efter det kommer inte motortempen upp lika väl som tidigare.
Kia har gjort massor, vilket till slut blivit att "någon återställning/kalibrering missats" och "det är nog bara mätaren"

Men jag har en gammal OBDII liggandes, så jag provar den, med Torque Lite.
Får kontakt och alla (gratisvärden) men INTE "Engine Coolant Temp"

Varför?
Kan jag vara något på spåren?

Diagnostekniker
2 713 Inlägg
16 december 2023
#2
Diesel?
De brukar ju ha det lite kämpigt att få upp ordentlig temp under vinterhalvåret.
Vad menas med att den inte kommer upp i temp lika väl som tidigare, vad visar nålen?

I övrigt så bör man kontrollera temperaturen på kylarslangarna för att säkerställa att tempmätaren och tempgivaren visar rätt/fel.

https://www.clasohlson.com/se/IR-termometer/p/36-6892
En sådan är kanonbra att ha till allt, däremot ser just Clas Ohlsons ut att vara en sådan man kan köpa på Amazon för halva priset.
Men ja, en ir-termometer iallafall.
Senast redigerat av Jesper328 (16 december 2023)

Up the RA

732 Inlägg
16 december 2023
#3
merc200dalarna skrev:
Hej igen.
Min far åker Kia Stonic och hade oturen att smälla ett vildsvin.
Kylare och kondensor byttes, men efter det kommer inte motortempen upp lika väl som tidigare.
Kia har gjort massor, vilket till slut blivit att "någon återställning/kalibrering missats" och "det är nog bara mätaren"

Men jag har en gammal OBDII liggandes, så jag provar den, med Torque Lite.
Får kontakt och alla (gratisvärden) men INTE "Engine Coolant Temp"

Varför?
Kan jag vara något på spåren?

Tycker det verkar som att dom inte luftat kylsystemet ordentligt faktiskt.
Om dom byter kylare så byter dom säkerligen kyltempsensorn också, hade det varit fel på den hade ni inte fått nåt värde alls på motortempen skulle jag tro. Men jag hade börjat med att påpeka att dom kanske inte luftat systemet ordentligt.
Du har ingen möjlighet att lägga upp en bild på kvittot han fick, så vi kan sa vad dom gjort/bytt?


Jesper328 skrev:
Diesel?

Kia Stonic finns inte som diesel smile
Senast redigerat av MrHyde (16 december 2023)

Live long, and prosper.

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
16 december 2023
#4
med luft i systemet så kommer den gå varm inte kall..

Kör fort så hinner inget hända...

22 Inlägg
16 december 2023
Trådstartare
#5
Jesper328 skrev:
Diesel?
De brukar ju ha det lite kämpigt att få upp ordentlig temp under vinterhalvåret.
Vad menas med att den inte kommer upp i temp lika väl som tidigare, vad visar nålen?

I övrigt så bör man kontrollera temperaturen på kylarslangarna för att säkerställa att tempmätaren och tempgivaren visar rätt/fel.

https://www.clasohlson.com/se/IR-termometer/p/36-6892
En sådan är kanonbra att ha till allt, däremot ser just Clas Ohlsons ut att vara en sådan man kan köpa på Amazon för halva priset.
Men ja, en ir-termometer iallafall.

Nålen når ~70 grader, tar tid o.s.v.
Jag har svårt att nå kylarslangarna, massa kåpor och skit ivägen.
Har en IR-termometer sedan innan Kinablockaden, gav 100 för den, funkar än ; )

22 Inlägg
16 december 2023
Trådstartare
#6
MrHyde skrev:
merc200dalarna skrev:
Hej igen.
Min far åker Kia Stonic och hade oturen att smälla ett vildsvin.
Kylare och kondensor byttes, men efter det kommer inte motortempen upp lika väl som tidigare.
Kia har gjort massor, vilket till slut blivit att "någon återställning/kalibrering missats" och "det är nog bara mätaren"

Men jag har en gammal OBDII liggandes, så jag provar den, med Torque Lite.
Får kontakt och alla (gratisvärden) men INTE "Engine Coolant Temp"

Varför?
Kan jag vara något på spåren?

Tycker det verkar som att dom inte luftat kylsystemet ordentligt faktiskt.
Om dom byter kylare så byter dom säkerligen kyltempsensorn också, hade det varit fel på den hade ni inte fått nåt värde alls på motortempen skulle jag tro. Men jag hade börjat med att påpeka att dom kanske inte luftat systemet ordentligt.
Du har ingen möjlighet att lägga upp en bild på kvittot han fick, så vi kan sa vad dom gjort/bytt?


Jesper328 skrev:
Diesel?

Kia Stonic finns inte som diesel smile

Men det är just det som sker, Engine Coolant visar bara ett streck, medan Torque kan visa alla andra sensorer.
Intake Air Temp, Ambient Temp, Engine RPM, Throttle Position Sensor o.s.v.
Är det inte lite misstänkt att just den sensorn inte visar något, precis där vi har problem sedan tidigare?

22 Inlägg
16 december 2023
Trådstartare
#7
Fråga: om vi leker med tanken att sensorn till kylarvattentempen inte funkar, vad skulle det ge för symptom?
Jag tror motorn har en datorstyrd "shunt", som ska göra jobbet en gammaldags "termostat" gjorde, så om signalen från tempgivaren är dålig, så stänger/öppnar inte "shunten". Jag tror bilen går på 'sommarläge', där det borde finnas ett 'vinterläge' som tar upp tempen lite högre...
Men jag är långt ifrån bilmekaniker...

732 Inlägg
16 december 2023
#8
merc200dalarna skrev:
MrHyde skrev:
merc200dalarna skrev:
Hej igen.
Min far åker Kia Stonic och hade oturen att smälla ett vildsvin.
Kylare och kondensor byttes, men efter det kommer inte motortempen upp lika väl som tidigare.
Kia har gjort massor, vilket till slut blivit att "någon återställning/kalibrering missats" och "det är nog bara mätaren"

Men jag har en gammal OBDII liggandes, så jag provar den, med Torque Lite.
Får kontakt och alla (gratisvärden) men INTE "Engine Coolant Temp"

Varför?
Kan jag vara något på spåren?

Tycker det verkar som att dom inte luftat kylsystemet ordentligt faktiskt.
Om dom byter kylare så byter dom säkerligen kyltempsensorn också, hade det varit fel på den hade ni inte fått nåt värde alls på motortempen skulle jag tro. Men jag hade börjat med att påpeka att dom kanske inte luftat systemet ordentligt.
Du har ingen möjlighet att lägga upp en bild på kvittot han fick, så vi kan sa vad dom gjort/bytt?


Jesper328 skrev:
Diesel?

Kia Stonic finns inte som diesel smile

Men det är just det som sker, Engine Coolant visar bara ett streck, medan Torque kan visa alla andra sensorer.
Intake Air Temp, Ambient Temp, Engine RPM, Throttle Position Sensor o.s.v.
Är det inte lite misstänkt att just den sensorn inte visar något, precis där vi har problem sedan tidigare?

Men den visar väl visst ett värde? Ni ser ju motortempen på instrumentbrädan, hur kan ni annars veta att den går upp till ca 70 grader?
Hade den varit trasig hade inte nålen rört sig alls.
Bara för att den inte visar i Torque så behöver det inte betyda nåt, kan lika gärna vara nåt Torque inte kommer åt. Har använt den appen förr, eller rättare sagt Torque Pro, och den hittar inte allt på alla bilar.

Kylarvätskans temperatur avgör om termostaten öppnar, tvivlar på att det är nån datorstyrd historia faktiskt. Men har du tagit upp denna tanke med verkstaden? Dom måste ju kunna koppla upp och se om det är några felkoder på den i sådana fall. Vet i alla fall att många nya bilar har flyttat tempgivaren till termostathuset, bort från kylaren där den satt förr.

Sen kan jag tycka att du/ni ska ta detta till Konsumentverket om dom inte är villig att lösa det och skyller på tempmätaren. Det är ett försäkringsärende(antar jag?) och då ska bilen funka exakt lika som innan olyckan. Vad säger försäkringsbolaget om verkstadens beteende? Dom är nog nyfikna på hur deras rykte påverkas av detta ärende.

Live long, and prosper.

22 Inlägg
16 december 2023
Trådstartare
#9
MrHyde skrev:
merc200dalarna skrev:
MrHyde skrev:
merc200dalarna skrev:
Hej igen.
Min far åker Kia Stonic och hade oturen att smälla ett vildsvin.
Kylare och kondensor byttes, men efter det kommer inte motortempen upp lika väl som tidigare.
Kia har gjort massor, vilket till slut blivit att "någon återställning/kalibrering missats" och "det är nog bara mätaren"

Men jag har en gammal OBDII liggandes, så jag provar den, med Torque Lite.
Får kontakt och alla (gratisvärden) men INTE "Engine Coolant Temp"

Varför?
Kan jag vara något på spåren?

Tycker det verkar som att dom inte luftat kylsystemet ordentligt faktiskt.
Om dom byter kylare så byter dom säkerligen kyltempsensorn också, hade det varit fel på den hade ni inte fått nåt värde alls på motortempen skulle jag tro. Men jag hade börjat med att påpeka att dom kanske inte luftat systemet ordentligt.
Du har ingen möjlighet att lägga upp en bild på kvittot han fick, så vi kan sa vad dom gjort/bytt?



Kia Stonic finns inte som diesel smile

Men det är just det som sker, Engine Coolant visar bara ett streck, medan Torque kan visa alla andra sensorer.
Intake Air Temp, Ambient Temp, Engine RPM, Throttle Position Sensor o.s.v.
Är det inte lite misstänkt att just den sensorn inte visar något, precis där vi har problem sedan tidigare?

Men den visar väl visst ett värde? Ni ser ju motortempen på instrumentbrädan, hur kan ni annars veta att den går upp till ca 70 grader?
Hade den varit trasig hade inte nålen rört sig alls.
Bara för att den inte visar i Torque så behöver det inte betyda nåt, kan lika gärna vara nåt Torque inte kommer åt. Har använt den appen förr, eller rättare sagt Torque Pro, och den hittar inte allt på alla bilar.

Kylarvätskans temperatur avgör om termostaten öppnar, tvivlar på att det är nån datorstyrd historia faktiskt. Men har du tagit upp denna tanke med verkstaden? Dom måste ju kunna koppla upp och se om det är några felkoder på den i sådana fall. Vet i alla fall att många nya bilar har flyttat tempgivaren till termostathuset, bort från kylaren där den satt förr.

Sen kan jag tycka att du/ni ska ta detta till Konsumentverket om dom inte är villig att lösa det och skyller på tempmätaren. Det är ett försäkringsärende(antar jag?) och då ska bilen funka exakt lika som innan olyckan. Vad säger försäkringsbolaget om verkstadens beteende? Dom är nog nyfikna på hur deras rykte påverkas av detta ärende.

Ja, nålen på instrumentbrädan går upp, mäter alltså något, får en signal. Jag tyckte bara det var en sån oerhörd slump att just det mätvärdet inte dyker upp i Torque... Jag är medveten om bristerna med OBD-scanners
Enligt kiaverkstaden så är det en dyr och modern del som fungerar som termostat, men den är bytt, de bytte den som en sista utväg, och verkstaden hävdar att de kan läsa tempen och att den är normal där, så därav skyller de på nålen.

Kiaverkstaden gjorde inte försäkringsjobbet, men är de som skött 'kylarvärmen' sedan dess. De trodde från början att försäkringsverkstaden missat kalibreringen som tydligen ska göras. Om kiaverkstaden har haft någon konversation med bilskadeverkstaden vet jag inte.

732 Inlägg
17 december 2023
#10
merc200dalarna skrev:
Ja, nålen på instrumentbrädan går upp, mäter alltså något, får en signal. Jag tyckte bara det var en sån oerhörd slump att just det mätvärdet inte dyker upp i Torque... Jag är medveten om bristerna med OBD-scanners
Enligt kiaverkstaden så är det en dyr och modern del som fungerar som termostat, men den är bytt, de bytte den som en sista utväg, och verkstaden hävdar att de kan läsa tempen och att den är normal där, så därav skyller de på nålen.

Kiaverkstaden gjorde inte försäkringsjobbet, men är de som skött 'kylarvärmen' sedan dess. De trodde från början att försäkringsverkstaden missat kalibreringen som tydligen ska göras. Om kiaverkstaden har haft någon konversation med bilskadeverkstaden vet jag inte.

Märkligt att försäkringsbolaget godkänner en fristående verkstad för ett sånt jobb på en så pass ny bil, har jag faktiskt aldrig hört talas om!
Jag tycker det känns som att ni kastats runt lite mellan stolarna och inte riktigt fått ut rätt svar nånstans, att instrumenteringen ska ge upp för att man arbetar i motorrummet känns ju väldigt långsökt. Men samtidigt, om Kiaverkstaden tror att det är nålen så måste ju sista utväg vara att byta mätarhuset. Och skadeverkstaden får ta kostnaden såklart, ni ska ju inte betala ett öre för att få problemet fixat. Det är ett försäkringsärende, då ska bilen bli exakt som den var före olyckan!
Vad har du fått för svar av skadeverkstaden som gjorde jobbet då? Vill dom inte fortsätta felsöka och hänvisade er till Kia eller?
Vad säger försäkringsbolaget om saken?

Live long, and prosper.

22 Inlägg
18 december 2023
Trådstartare
#11
MrHyde skrev:
merc200dalarna skrev:
Ja, nålen på instrumentbrädan går upp, mäter alltså något, får en signal. Jag tyckte bara det var en sån oerhörd slump att just det mätvärdet inte dyker upp i Torque... Jag är medveten om bristerna med OBD-scanners
Enligt kiaverkstaden så är det en dyr och modern del som fungerar som termostat, men den är bytt, de bytte den som en sista utväg, och verkstaden hävdar att de kan läsa tempen och att den är normal där, så därav skyller de på nålen.

Kiaverkstaden gjorde inte försäkringsjobbet, men är de som skött 'kylarvärmen' sedan dess. De trodde från början att försäkringsverkstaden missat kalibreringen som tydligen ska göras. Om kiaverkstaden har haft någon konversation med bilskadeverkstaden vet jag inte.

Märkligt att försäkringsbolaget godkänner en fristående verkstad för ett sånt jobb på en så pass ny bil, har jag faktiskt aldrig hört talas om!
Jag tycker det känns som att ni kastats runt lite mellan stolarna och inte riktigt fått ut rätt svar nånstans, att instrumenteringen ska ge upp för att man arbetar i motorrummet känns ju väldigt långsökt. Men samtidigt, om Kiaverkstaden tror att det är nålen så måste ju sista utväg vara att byta mätarhuset. Och skadeverkstaden får ta kostnaden såklart, ni ska ju inte betala ett öre för att få problemet fixat. Det är ett försäkringsärende, då ska bilen bli exakt som den var före olyckan!
Vad har du fått för svar av skadeverkstaden som gjorde jobbet då? Vill dom inte fortsätta felsöka och hänvisade er till Kia eller?
Vad säger försäkringsbolaget om saken?

Vi har inte kontaktat skadeverkstaden, bemötandet från Kias lokala verkstad har varit toppen, faktiskt. De har haft bilen hos sig, i omgångar, kanske totalt 2 veckor, medan vi haft en plug-in lånebil (vilket å sin sida gjort att våran nyfikenhet på plug-in...) När Kiaverkstaden nämnde att de var försiktiga att byta "termostatdelen", för den var dyr, och att de måste vara säkra på att den var felaktig, för att de i sin tur skulle få igenom försäkringsdelen, men till slut gjordes det. Och efter det säger Kia att de kan se att tempen är rätt, men att nålen inte motsvarar tempen. Vi är godtrogna och godtog det.

Men när jag provade min 'hobby-OBD', och den visade alla tänkbara mätvärden, men inte just "Engine Coolant Temp", då blev vi fundersamma.
Jag kan inget om moderna bilar, denna är 2021, men visst verkar tanken på om att OBD läser ECU, och att ECU inte ger ett värde, men att nålen på instrumentpanelen visar ett värde en fundersam.

Kan instrumentpanelen få ett värde utan ECU? Låter långsökt, men kanske man gör någon besparing på att låta vissa sensorer enbart gå till en 'hubb' för displayen o.s.v. Vad vet jag?

7 274 Inlägg
18 december 2023
#12
merc200dalarna skrev:
MrHyde skrev:
merc200dalarna skrev:
Ja, nålen på instrumentbrädan går upp, mäter alltså något, får en signal. Jag tyckte bara det var en sån oerhörd slump att just det mätvärdet inte dyker upp i Torque... Jag är medveten om bristerna med OBD-scanners
Enligt kiaverkstaden så är det en dyr och modern del som fungerar som termostat, men den är bytt, de bytte den som en sista utväg, och verkstaden hävdar att de kan läsa tempen och att den är normal där, så därav skyller de på nålen.

Kiaverkstaden gjorde inte försäkringsjobbet, men är de som skött 'kylarvärmen' sedan dess. De trodde från början att försäkringsverkstaden missat kalibreringen som tydligen ska göras. Om kiaverkstaden har haft någon konversation med bilskadeverkstaden vet jag inte.

Märkligt att försäkringsbolaget godkänner en fristående verkstad för ett sånt jobb på en så pass ny bil, har jag faktiskt aldrig hört talas om!
Jag tycker det känns som att ni kastats runt lite mellan stolarna och inte riktigt fått ut rätt svar nånstans, att instrumenteringen ska ge upp för att man arbetar i motorrummet känns ju väldigt långsökt. Men samtidigt, om Kiaverkstaden tror att det är nålen så måste ju sista utväg vara att byta mätarhuset. Och skadeverkstaden får ta kostnaden såklart, ni ska ju inte betala ett öre för att få problemet fixat. Det är ett försäkringsärende, då ska bilen bli exakt som den var före olyckan!
Vad har du fått för svar av skadeverkstaden som gjorde jobbet då? Vill dom inte fortsätta felsöka och hänvisade er till Kia eller?
Vad säger försäkringsbolaget om saken?

Vi har inte kontaktat skadeverkstaden, bemötandet från Kias lokala verkstad har varit toppen, faktiskt. De har haft bilen hos sig, i omgångar, kanske totalt 2 veckor, medan vi haft en plug-in lånebil (vilket å sin sida gjort att våran nyfikenhet på plug-in...) När Kiaverkstaden nämnde att de var försiktiga att byta "termostatdelen", för den var dyr, och att de måste vara säkra på att den var felaktig, för att de i sin tur skulle få igenom försäkringsdelen, men till slut gjordes det. Och efter det säger Kia att de kan se att tempen är rätt, men att nålen inte motsvarar tempen. Vi är godtrogna och godtog det.

Men när jag provade min 'hobby-OBD', och den visade alla tänkbara mätvärden, men inte just "Engine Coolant Temp", då blev vi fundersamma.
Jag kan inget om moderna bilar, denna är 2021, men visst verkar tanken på om att OBD läser ECU, och att ECU inte ger ett värde, men att nålen på instrumentpanelen visar ett värde en fundersam.

Kan instrumentpanelen få ett värde utan ECU? Låter långsökt, men kanske man gör någon besparing på att låta vissa sensorer enbart gå till en 'hubb' för displayen o.s.v. Vad vet jag?

Visst finns det bilar med två stycken tempgivare, en till ecun och en till själva mätaren.
Ställer mig tveksam till att så är fallet med en så pass ny bil däremot.


22 Inlägg
19 december 2023
Trådstartare
#13
Janneutanb skrev:
merc200dalarna skrev:
MrHyde skrev:

Märkligt att försäkringsbolaget godkänner en fristående verkstad för ett sånt jobb på en så pass ny bil, har jag faktiskt aldrig hört talas om!
Jag tycker det känns som att ni kastats runt lite mellan stolarna och inte riktigt fått ut rätt svar nånstans, att instrumenteringen ska ge upp för att man arbetar i motorrummet känns ju väldigt långsökt. Men samtidigt, om Kiaverkstaden tror att det är nålen så måste ju sista utväg vara att byta mätarhuset. Och skadeverkstaden får ta kostnaden såklart, ni ska ju inte betala ett öre för att få problemet fixat. Det är ett försäkringsärende, då ska bilen bli exakt som den var före olyckan!
Vad har du fått för svar av skadeverkstaden som gjorde jobbet då? Vill dom inte fortsätta felsöka och hänvisade er till Kia eller?
Vad säger försäkringsbolaget om saken?

Vi har inte kontaktat skadeverkstaden, bemötandet från Kias lokala verkstad har varit toppen, faktiskt. De har haft bilen hos sig, i omgångar, kanske totalt 2 veckor, medan vi haft en plug-in lånebil (vilket å sin sida gjort att våran nyfikenhet på plug-in...) När Kiaverkstaden nämnde att de var försiktiga att byta "termostatdelen", för den var dyr, och att de måste vara säkra på att den var felaktig, för att de i sin tur skulle få igenom försäkringsdelen, men till slut gjordes det. Och efter det säger Kia att de kan se att tempen är rätt, men att nålen inte motsvarar tempen. Vi är godtrogna och godtog det.

Men när jag provade min 'hobby-OBD', och den visade alla tänkbara mätvärden, men inte just "Engine Coolant Temp", då blev vi fundersamma.
Jag kan inget om moderna bilar, denna är 2021, men visst verkar tanken på om att OBD läser ECU, och att ECU inte ger ett värde, men att nålen på instrumentpanelen visar ett värde en fundersam.

Kan instrumentpanelen få ett värde utan ECU? Låter långsökt, men kanske man gör någon besparing på att låta vissa sensorer enbart gå till en 'hubb' för displayen o.s.v. Vad vet jag?

Visst finns det bilar med två stycken tempgivare, en till ecun och en till själva mätaren.
Ställer mig tveksam till att så är fallet med en så pass ny bil däremot.

Jag håller med dig. Allt går via data, ECU är hjärnan, så långsökt att förbipassera den.
Nästa steg blir att be dem visa Engine Coolant Temp via OEM-scanner!

22 Inlägg
17 januari
Trådstartare
#14
@Janneutanb
@MrHyde

Försöker tagga in er, vet inte om det funkar, men:

Jag bytte app till min OBDII, nu provade jag 'CarScanner' och fick 2 värden på "Engine Coolant Temp"
Båda värdena uppdaterades i realtid, vilket gjorde att jag litar på dem.
68c var det högsta uppmätta, men det låg oftare runt 63c
(Utetempen var minus 20, körsträcka +4 mil, och motorvärmare innan start)
Värde nummer 2 låg ofta cirka 5grader svalare
(Värdena hette samma namn, men "A" och "B")

Nu ska jag kontakta verkstaden igen och be dem visa deras uppmätta värde, inget säger mig att de finner bättre värden med deras scanverktyg.


Sök