MrHyde skrev:
merc200dalarna skrev:
Ja, nålen på instrumentbrädan går upp, mäter alltså något, får en signal. Jag tyckte bara det var en sån oerhörd slump att just det mätvärdet inte dyker upp i Torque... Jag är medveten om bristerna med OBD-scanners
Enligt kiaverkstaden så är det en dyr och modern del som fungerar som termostat, men den är bytt, de bytte den som en sista utväg, och verkstaden hävdar att de kan läsa tempen och att den är normal där, så därav skyller de på nålen.
Kiaverkstaden gjorde inte försäkringsjobbet, men är de som skött 'kylarvärmen' sedan dess. De trodde från början att försäkringsverkstaden missat kalibreringen som tydligen ska göras. Om kiaverkstaden har haft någon konversation med bilskadeverkstaden vet jag inte.
Märkligt att försäkringsbolaget godkänner en fristående verkstad för ett sånt jobb på en så pass ny bil, har jag faktiskt aldrig hört talas om!
Jag tycker det känns som att ni kastats runt lite mellan stolarna och inte riktigt fått ut rätt svar nånstans, att instrumenteringen ska ge upp för att man arbetar i motorrummet känns ju väldigt långsökt. Men samtidigt, om Kiaverkstaden tror att det är nålen så måste ju sista utväg vara att byta mätarhuset. Och skadeverkstaden får ta kostnaden såklart, ni ska ju inte betala ett öre för att få problemet fixat. Det är ett försäkringsärende, då ska bilen bli exakt som den var före olyckan!
Vad har du fått för svar av skadeverkstaden som gjorde jobbet då? Vill dom inte fortsätta felsöka och hänvisade er till Kia eller?
Vad säger försäkringsbolaget om saken?
Vi har inte kontaktat skadeverkstaden, bemötandet från Kias lokala verkstad har varit toppen, faktiskt. De har haft bilen hos sig, i omgångar, kanske totalt 2 veckor, medan vi haft en plug-in lånebil (vilket å sin sida gjort att våran nyfikenhet på plug-in...) När Kiaverkstaden nämnde att de var försiktiga att byta "termostatdelen", för den var dyr, och att de måste vara säkra på att den var felaktig, för att de i sin tur skulle få igenom försäkringsdelen, men till slut gjordes det. Och efter det säger Kia att de kan se att tempen är rätt, men att nålen inte motsvarar tempen. Vi är godtrogna och godtog det.
Men när jag provade min 'hobby-OBD', och den visade alla tänkbara mätvärden, men inte just "Engine Coolant Temp", då blev vi fundersamma.
Jag kan inget om moderna bilar, denna är 2021, men visst verkar tanken på om att OBD läser ECU, och att ECU inte ger ett värde, men att nålen på instrumentpanelen visar ett värde en fundersam.
Kan instrumentpanelen få ett värde utan ECU? Låter långsökt, men kanske man gör någon besparing på att låta vissa sensorer enbart gå till en 'hubb' för displayen o.s.v. Vad vet jag?