3247
Sök

Försöker hålla liv i min Suzuki Samurai High Roof 1988

Försöker hålla min Suzuki Samurai High Roof 1988 vid liv.

9 132 Visningar
Uppdaterades senast 4 februari
36 Inlägg
20 december 2023
Trådstartare
#1
Försöker hålla liv i min Suzuki Samurai High Roof 1988 som varit i min ägo sen 2011 och nästan gått dagligen, spontanköp för 4000 kr när jag var hemma med bruten fotled då jag älskar att krypa runt på skogsvägar. Tänkt sälja den några gånger men sonen har blivit vrång varje gång så har beslutat att den får vara kvar som ett livsprojekt och samlat på mig två till Suzukisar Long, två VW 1.6 TD och två 1.9 TD aaz inför framtida projekt.

Längsta turen den har fått gått är 2x135 mil när jag och systerson var upp till min far i Pello vid Finska gränsen. Var inte den bekvämaste resan men kul var det och den fick många att le efter vägen trotts den ser ut som den gör. Den har fått gått hårt i min ägo, har hoppat med den, voltat i skogen, kört in i träd och har fått gått på varvstopp oräkneliga gånger men hållit ihop + några bulor här och där. Haft en 6.5 nerväxlad fördelningslåda och fick upp den i ca 45 blås vid varvstopp på 5an och ca 10000nm ut på axlarna men den fördelningslådan såldes och har en original i nu. Står på Kumho KL71 30" däck , lite höjd, Toyota 3K förgasare, elektrisk soppapump. Rosten börjar komma mer och mer så om några år måste jag nog plocka isär den helt och laga upp den om den ska få leva vidare. Måste erkänna att de är nog den mest stryktåliga bil jag ägt, bara varit småsaker igenom besiktningen och alltid åkt med dubbfria däck då KL71 är M/S däck men aldrig kört fast även man har varit ner i dikena fast det varit glashalt med motvind påväg till jobbet på mornarna så den är värd att bevaras, aldrig svikit, fören nu då när bromsrören bak är helt slut och jag han inte fixa den innan vintern så nu får den vila några månader.

Jag håller på och förbereder en dieselmotor till den inför diesel konvertering som förhoppningsvis ska ske i sommar, ev nya bladfjädrar och stötdämpare runt om och ev lite rostlagning och nya bromsar runt om.

Nya motorn blir en helt igenomgången VW 1.6 TD 1V som inte var det lättaste att hitta, tror jag letade i 3 år innan jag hittade den i en Golf 2a som gått som postbil, hade turen med att motorn inte var utbytt, har gått nästan 40000 mil. En far som haft bilen i många år när han jobbade på posten sen köpte han den av posten och den fick gå inom familjen tills hanns dotter fick körkort och tog över den men hon ville inte ha den efter några år så den såldes till mig och jag rev ur motorn för det var en 1V som jag sökt efter så länge. 100nm har Suzukin 1,3L original och 110nm har 1V motorn så det blir perfekt och lagligt. Adapterplatta köpt från staterna. Syntes knappt i motorn att den gått 40000 mil så den lär ha varit väl servad. Motorn ligger nu i delar och renoveras till och från när man har tid.

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-833bf49cd1c7a2deec3ff6064d2bc9b2.jpg
Senast redigerat av Mukka_Meck (23 januari )

1 514 Inlägg
22 december 2023
#2
Visste inte att de fanns i ”High Roof” utförande.
Kul bil 👍


36 Inlägg
25 december 2023
Trådstartare
#3
stingray-ragge skrev:
Visste inte att de fanns i ”High Roof” utförande.
Kul bil 👍

Den kom 1988 och slutade produceras 1992 så finns inte så jätte många, helt klart bättre en soft top och hard top på vintern, finns även tin top men de är ovanliga med.
Senast redigerat av Mukka_Meck (25 december 2023)

36 Inlägg
25 december 2023
Trådstartare
#4
Blocket är rengjort, deckat och målat. Bytt ut lagren till mellanaxeln, mätt upp veven, monterat nya vevlagren och mätt, allt är inom toleranserna. Toppen är demonerad och rengjord, ventilstyrningarna är inom toleranserna. Toppen är 0,05 konkav och kamaxelns glidytor är 0,03 konvex så låter bli att plana så inte glidytorna blir och hamna fel alt värmerikta senare när toppen ska monteras igen.

Har 3D rita av vevstakar, undelen på blocket för att kunna tillverka starkare vevstakar, gördel osv för att kunna ladda 3-4 bar stabilt men efter slog det mig att det kanske inte är så bra att råka köra sönder besiktningsmotorn.

Original är motorn på 44kw/60hk/110nm och tänte hålla mig där tills regbesiktningen är klar sen blir det att kanske byta till en turbopump och en vnt turbo ist, 120-150hk stabilt är möjligt, går att få ut lite över 200hk men vill inte råka förstöra besiktningsmotorn, är bättre att rita av och sen renovera upp en vw aaz 1.9 TD  ist att experimentera på. Drömmen är gördel, vnt/vgt compound turbos och ombyggd pump men visar sig hur lusten faller på sen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-52581e45bf17d02c7cbf285a2e552619.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-40ac7f0eb078d3bd2b7352d7b7f1ac83.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-624517e40866c89b8ac3141336ac4a7a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-111faf8509fd852e1bc120e398abc97f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-40e95a69f4e61b7b3f95439cab6656cb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-cb1befd0729a40299f0af166a0f8ac62.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-005b0c4f5cf7322eea8991c35b0e1c61.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-fbf3793c1c42dd525da4f4241c25d6cb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-2d8a0c7610641d7886f571437e239129.jpg
Senast redigerat av Mukka_Meck (25 december 2023)

7 438 Inlägg
26 december 2023
#5
stingray-ragge skrev:
Visste inte att de fanns i ”High Roof” utförande.
Kul bil 👍

Jag har ägt såväl High Roof som Tin Top och Canvas Top av korta modellen 413/Samurai.
Konstigt nog verkar alla High Roof, inkl min f d, vara blå???

Har en Jimny 3 nu. En mycket bättre bil. Speciellt i spenaten. Drömmer om en Jimny 4. Men vägrar betala de ohemula överpriserna som begärs på Blocket.

36 Inlägg
27 december 2023
Trådstartare
#6
torsen skrev:
stingray-ragge skrev:
Visste inte att de fanns i ”High Roof” utförande.
Kul bil 👍

Jag har ägt såväl High Roof som Tin Top och Canvas Top av korta modellen 413/Samurai.
Konstigt nog verkar alla High Roof, inkl min f d, vara blå???

Har en Jimny 3 nu. En mycket bättre bil. Speciellt i spenaten. Drömmer om en Jimny 4. Men vägrar betala de ohemula överpriserna som begärs på Blocket.

Min är svart och är det original, har mest sett svarta high roofs.

Jimny är fina och mer komfort men vill ha något simpelt, lätt att bygga om, finns hur mycket optionsdelar som helst till dom och skattebefriad. Blir kul med en frustande dieselmotor i den.

Såg en ny Danskreggad Jimny i somras med mycket butiksoptions men trist att man inte kan ha så  stora hjul på dom.

36 Inlägg
27 december 2023
Trådstartare
#7
Vill vara säker på att toppen är tät i ventilerna så letade i gömmorna och hittade på lite delar till att bygga ett vacuumsystem, så att man kan prova hur täta ventilerna är.

Servat vacuumpumpen, ritat upp lite delar och startat 3D skrivaren så om några dagar borde jag kunna vacuumsuga ventilerna.

Skönt att ha två cncfräsar, manuell svarv och 3D skrivare hemma när man pysslar 😇

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-4e3e7971ebf0edf1eac16a7843291343.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-16691069c5c7c87470288525df45aa95.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-cac2d7625ab0bd318c2af2e295db3068.jpg

36 Inlägg
28 december 2023
Trådstartare
#8
Provkört vacuum och kom ner till -0,7/-0,8 bar, ska pröva justera rotorn i pumpen så kanske det går att komma ner lite till. Vavuum brickan vart helt okej så det visar sig om det fungerar som tänkt

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-7219fdc7bf8b941d5e63e6b043681d8c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-0cb3073b3f3f3549e73d44f80f052550.jpg

36 Inlägg
30 december 2023
Trådstartare
#9
Idag kom vetiltätningarna så det fick bli en verkstadskväll/natt...

Provkörde vakuum på en port och kom ner till ca -0,72 bar, de flesta på tuben nöjer sig med det men jag vill räkna sekunder det håller vakuum för att utvärdera varje port men, men.... Första nedräkningen höll 3,5 sek och efter massa felsökande så visade det sig att den pneumatiska el ventilen läckte igenom så fick rota lite till i gömmorna och hittade på en gasventil som var mycket bättre, efter ha kört systemet löst så gick det ner till -0,72 bar i ca 30 sekunder och brickan mot porten i ca 9 sekunder och efter lite mer felsökning visade det sig att nippeln inte är tät i gängen trotts massa gängtejp så nästa steg blir flytande gängtätning och hjälper inte det så får jag acceptera att 3D printade detaljer är svåra att få vacuumtäta som känns helt fel men men, blir isf och starta upp cncfräsen och köra ut en bricka i aluminium ist. Beställt en pneumatisk backventil om den kan tänkas bättra på resultatet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-953b80e2f03b97b20cc6433f9da28201.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-87152b01731ab1d85464b49770fa00e6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-85ebf831ffa5aff2bdc3bf5e979f1bb4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-d3d8af19529d0fe6851c30dc0cf5f928.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-405f4f30711bbc3993300dc4264252d4.jpg
Senast redigerat av Mukka_Meck (30 december 2023)

36 Inlägg
30 december 2023
Trådstartare
#10
Uppdate -0,86 bar och 25.99 sekunder från det till 0 så det blir bättre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-4fccf34f371900923deb7eaea18b1ad9.jpg
Senast redigerat av Mukka_Meck (30 december 2023)

1 514 Inlägg
30 december 2023
#11
Intressant 😀
Sådana här klurigheter gillar vi 👍


36 Inlägg
31 december 2023
Trådstartare
#12
Gnagt i huvudet hela dagen hur jag ska få vacuumsystemet tätare och har tagit fram ett system för att kunna få fram användbar data. Vacuum och tid i fyra tidtagningar -0,6/-0,4/-0,2 och -0,0. Efter fler tester nu på kvällen har jag kommit fram till att 3D printade detaljer inte är vacuumtäta 🤦‍♂️ Går ev att skriva ut finare men tänker inte lägga energi på det nu utan fokusera på att få fram resultat så det blir att fräsa ut en ny bricka i acetal delrin eller aluminium. Har lyckats komma ner till -0,96 bar och blockerar jag insugsslangen och stänger el-ventilen så höll slangarna -0.96 bar i 20 minuter så det får räcka, nu är slangarna ifrån pumpen helt täta iaf. På bilden längst ner tog jag en bit acetal för att jämföra mot den 3D printade brickan.


https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-e6f44cfe9087407d7522e112e733031d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-19fcb56a9745e0f7381eb56e88152b85.jpg

36 Inlägg
2 januari
Trådstartare
#13
Fräste ut en nu vakuumpod i acetal delrin och till en början vart det inte bättre än den vita så planslippade bottendelen mot en diabasskiva och kom ner till -0,98 som är det lägsta pumpen klarar av så nu är systemet klart och tillförlitligt, man måste dock trycka plattan mot toppen under hela testet så det håller tät, testet är begränsat till 60 sekunder.

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-9215761ff19c0ec14acb5144bce6d1b3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-e99da88cc4e99735e9a6ad7ac206f912.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-bf19990873e26c31c91ea78a84f490b0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-188b4fcd42d8b46a90391a52cfead60e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-443a142a8bc79a0a233347b235ca485b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-9538a88b184726a4f2a01fd9d5af9281.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-ff57f3728bdb0d6cceff3faeb95ce42e.jpg

36 Inlägg
4 januari
Trådstartare
#14
Sista porten beter sig väldigt konstigt så vart en grundlig felsökning, ventilen är än oslipad men det läcker mer mot de andra ventilerna när de var oslipade. Silvertejp fungerade väldigt bra att täta med så kan utesluta sprickor, lutar mot fabrikationsfel på ventiltätningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-b4c0bfc382101bc171ba4fd87a11f91c.jpg

36 Inlägg
4 januari
Trådstartare
#15
Fick sätta om ventiltätningen tre gånger sen vart det tätt konstigt nog ✌️ Med tejpen över ventilen var det öppe i -0,99 bar och gick ner till -0,90 på över 60 sekunder, får testa alla tätningar.

Oslipad insugsventil: Max täthet -0,86 bar. Drop i sekunder från -0,86 bar: -0,8 bar = 02,19 sek / -0,6 bar = 06,56 sek / -0,4 bar = 11,65 sek / -0,2 bar = 19,78 sek / -0,1 bar = 27,62 sek.

Slipad ventil med indianpinne i 2 minuter: Max täthet -0,86 bar. Drop i sekunder från -0,86 bar: -0,8 bar = 02,62 sek / -0,6 bar = 08,19 sek / -0,4 bar = 15,08 sek / -0,2 bar = 25,81 sek / -0,1 bar = 37,76 sek. Prövade snurra ventilen i sätet och då vart det varierande resultat då den troligen är lite oval men de ovan var den bästa tiden.

Slipad ventil med indianpinne i 4 minuter: Max täthet -0,94 bar. Drop i sekunder från -0,94 bar: -0,8 bar = 09,15 sek / -0,6 bar = 19,35 sek / -0,4 bar = 31,96 sek / -0,2 bar = 52,07 sek / -0,1 bar = 60,00+ sek. Ovaliteten finns kvar men väldigt lite.

Indianpinnen på ventilen under vackuum och när den droppar till -0,6/-0,4 kan man rotera försiktigt och börjar det sjunka snabbare eller saktare så kan man vara säker på att det är ovalt.

Fortsättning följer





https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-52075c7fcf3d99beb7ba07c2917c959a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-e14e5e83034f04437f63b936a027a76e.jpg
Senast redigerat av Mukka_Meck (4 januari )

36 Inlägg
5 januari
Trådstartare
#16
Protokollet på insugningsventilen på cylinder 1. Som jag tagit fram med trial and error metoden roll

VDA=Vakuum direkt.
V5=Vakuum efter 5 minuter.
V10=Vakuum efter 10 minuter.
V20=Vacuum efter 20 minuter.

Varför olika lång tid på vakuum? I början märkte jag att det vart bättre resultat med att vakuumsuga längre tid.

RN=Rotation av ventil inte godkänd under vakuum.
RK=Rotation av ventil godkänd under vakuum.

Cylinder 1 insugsventil.

Täthetsprov oljesmord ventiltätning:

1. -0,98 bar till -0,9 bar i  35,73 sekunder.

Oslipad ventil och säte: Orenoverad efter nästan 40000 mil.

1. -0,86 / -0,8 = 04,59 / -0,6 = 09,35 / -0,4 = 15,19 / -0,2 = 24,48 / -0,1 = 36,13 NG / VDA

Slipad ventil och säte.

320 korn, 2 minuter slipning per prov, tillsätt bara pasta 1 gång under varje prov så kornen mals sönder under roteringen för finare yta.

1. -0,86 / -0,8 = 02,62 / -0,6 = 08,19 / -0,4 = 15,05 / -0,2 = 25,81 / -0,1 = 37,76 RN / VDA
2. -0,84 / -0,8 = 09,15 / -0,6 = 19,35 / -0,4 = 31,96 / -0,2 = 52,07 / -0,1 = 60,00 RN / VDA
3. -0,98 / -0,8 = 10,85 / -0,6 = 21,92 / -0,4 = 36,35 / -0,2 = 57,71 / -0,1 = 60,00 RN / VDA
4. -0,98 / -0,8 = 11,13 / -0,6 = 22,81 / -0,4 = 36,97 / -0,2 = 60,00 / -0,1 = 60,00 RN / V20
5. -0,98 / -0,8 = 12,32 / -0,6 = 25,57 / -0,4 = 42,24 / -0,2 = 60,00 / -0,1 = 60,00 RK / V5
6. -0,98 / -0,8 = 13,34 / -0,6 = 27,52 / -0,4 = 44,98 / -0,2 = 60,00 / -0,1 = 60,00 RK / V5

320 korn, 4 minuter slipning per prov, tillsätt bara pasta 1 gång under varje prov så kornen mals sönder under roteringen för finare yta.

7. -0,98 / -0,8 = 16,66 / -0,6 = 33,73 / -0,4 = 54,85 / -0,2 = 60,00 / -0,1 = 60,00 RK / VDA

320 korn, 8 minuter slipning per prov, tillsätt bara pasta 1 gång under varje prov så kornen mals sönder under roteringen för finare yta.

8. -0,98 / -0,8 = 18,17 / -0,6 = 37,26 / -0,4 = 60,00 / -0,2 = 60,00 / -0,1 = 60,00 RK / VDA
9. -0,98 / -0,8 = 19,23 / -0,6 = 39,62 / -0,4 = 60,00 / -0,2 = 60,00 / -0,1 = 60,00 RK / VDA

320 korn, 16 minuter slipning per prov, tillsätt bara pasta 1 gång under varje prov så kornen mals sönder under roteringen för finare yta.

10. -0,98 / -0,8 = 21,36 / -0,6 = 43,49 / -0,4 = 60,00 / -0,2 = 60,00 / -0,1 = 60,00 RK / VDA

Täthetsprov med oljesmord kontaktyta på ventilen:

1. -0.98 ner till -0,93 på 60 sekunder. RK / VDA

Ventil, sätet och ventiltätning godkänd.

För godkänt resultat: Klara ooljesmord från max bar till -0,8 bar på över 20 sekunder. Tog jag fram lite iccchhh slumpmässigt för det kändes som ett lagomt mål att nå även om det tar tid att slipa.... Går att få bättre tanke på täthetsprovet med oljesmord ventiltätnings provet ligger på
-0,98 bar till -0,9 bar i  35,73 sekunder men behöver nog köpa hem 500/800/1000 korn pasta och slutligen slipa med tandkräm för att uppnå det, kanske..., men funderar på om jag ska beställa hem det bara för att pröva, är kul att pröva saker roll

7 st ventiler kvar, känns som jag är på rätt väg fast det är första gången för mig.

Nu har jag bra data på ventil 1 så det borde gå enklare och snabbare att få till de andra sju ventilerna.
Senast redigerat av Mukka_Meck (5 januari )

36 Inlägg
11 januari
Trådstartare
#17
Efter att jag var klar med ventil 1 och började med ventil 2 visade det sig att tätningen på ventil 2 var dålig fast den var ny så beställde en ny och då vart det bra. Under inslipningen på ventil två märkte jag att ventilen var oval på något konstigt sätt, den var bara någorlunda tät i vissa lägen, efter att ha slipat i flera timmar med 180 och 320 pasta gav jag upp handarbetet och tog till med Skruvdragaren med sugpropp. Efter ca 40 min körande åt olika håll med 320 pasta började ventilen hålla tätt och till slut riktigt tätt, höll tätt från -0,99 till -0,90 i över 60 sekunder så prövade och göra lika på första ventilen och den tredje och det höll lika tät med skruvdragarens hjälp. Den fjärde ventilen var väldigt krånglig, vägrade hålla tätt i ventiltätningen, prövat tagit loss den flera gånger och satt om den och prövat olika ventiler men nej  klarar bara -0,99 till -0,9 i ca 30 sekunder. Efter mer felsökande såg jag små hack i ventilstyrningar och troligen har jag kommit åt med tången när jag drog ut den gamla så fick tejpa på lite sandpapper på en 1/2 förlängare och puttsa försiktigt och när det kändes någorlunda bra prövade jag vakuum igen och då klarade tätningen-0,99 till -0,90 i 50 sekunder. Ska ge den lite mer kärlek i hopp om över 60 sekunder.

Fortsättning följer roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-8c464d8f4a721c5da53fc538769edc0b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-560e020ce6724e7ceda98eca9c0a0d21.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-1e1620cb05beb3fdfdbda13514b82e0f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-d52d3f884476ed5e1646a15df1364dec.jpg

36 Inlägg
12 januari
Trådstartare
#19
Rostens-garage skrev:
Jäkla frän bil!

Ja de är lite ovanliga och kul bil att hålla på med för att det finns mycket optionsdelar, Ingen snabb bil men föredrar att kunna ta mig fram på alla vägar än att kunna åka fort på enstaka vägar

36 Inlägg
13 januari
Trådstartare
#20
Mellan ventilslipningarna så gör jag färdigt det viktigaste på blocket. Axiella glappet är på 0,17 och max får vara 0,37 så gamla shimsen återanvänds. Kolvringsslipen kom från utlandet för några dagar sen, glappet ska vara mellan 0,3-0,5 och max 1,0 mm men vet inte än hur mycket jag kommer ladda än så beslutade att 0,7 får duga.

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-b3f2cfefabb942d0ad6dfd9a25079a91.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41098/41098-4c683cd9154b291590c733e61ecde151.jpg


Sök