Försöker hålla liv i min Suzuki Samurai High Roof 1988 som varit i min ägo sen 2011 och nästan gått dagligen, spontanköp för 4000 kr när jag var hemma med bruten fotled då jag älskar att krypa runt på skogsvägar. Tänkt sälja den några gånger men sonen har blivit vrång varje gång så har beslutat att den får vara kvar som ett livsprojekt och samlat på mig två till Suzukisar Long, två VW 1.6 TD och två 1.9 TD aaz inför framtida projekt.
Längsta turen den har fått gått är 2x135 mil när jag och systerson var upp till min far i Pello vid Finska gränsen. Var inte den bekvämaste resan men kul var det och den fick många att le efter vägen trotts den ser ut som den gör. Den har fått gått hårt i min ägo, har hoppat med den, voltat i skogen, kört in i träd och har fått gått på varvstopp oräkneliga gånger men hållit ihop + några bulor här och där. Haft en 6.5 nerväxlad fördelningslåda och fick upp den i ca 45 blås vid varvstopp på 5an och ca 10000nm ut på axlarna men den fördelningslådan såldes och har en original i nu. Står på Kumho KL71 30" däck , lite höjd, Toyota 3K förgasare, elektrisk soppapump. Rosten börjar komma mer och mer så om några år måste jag nog plocka isär den helt och laga upp den om den ska få leva vidare. Måste erkänna att de är nog den mest stryktåliga bil jag ägt, bara varit småsaker igenom besiktningen och alltid åkt med dubbfria däck då KL71 är M/S däck men aldrig kört fast även man har varit ner i dikena fast det varit glashalt med motvind påväg till jobbet på mornarna så den är värd att bevaras, aldrig svikit, fören nu då när bromsrören bak är helt slut och jag han inte fixa den innan vintern så nu får den vila några månader.
Jag håller på och förbereder en dieselmotor till den inför diesel konvertering som förhoppningsvis ska ske i sommar, ev nya bladfjädrar och stötdämpare runt om och ev lite rostlagning och nya bromsar runt om.
Nya motorn blir en helt igenomgången VW 1.6 TD 1V som inte var det lättaste att hitta, tror jag letade i 3 år innan jag hittade den i en Golf 2a som gått som postbil, hade turen med att motorn inte var utbytt, har gått nästan 40000 mil. En far som haft bilen i många år när han jobbade på posten sen köpte han den av posten och den fick gå inom familjen tills hanns dotter fick körkort och tog över den men hon ville inte ha den efter några år så den såldes till mig och jag rev ur motorn för det var en 1V som jag sökt efter så länge. 100nm har Suzukin 1,3L original och 110nm har 1V motorn så det blir perfekt och lagligt. Adapterplatta köpt från staterna. Syntes knappt i motorn att den gått 40000 mil så den lär ha varit väl servad. Motorn ligger nu i delar och renoveras till och från när man har tid.
Längsta turen den har fått gått är 2x135 mil när jag och systerson var upp till min far i Pello vid Finska gränsen. Var inte den bekvämaste resan men kul var det och den fick många att le efter vägen trotts den ser ut som den gör. Den har fått gått hårt i min ägo, har hoppat med den, voltat i skogen, kört in i träd och har fått gått på varvstopp oräkneliga gånger men hållit ihop + några bulor här och där. Haft en 6.5 nerväxlad fördelningslåda och fick upp den i ca 45 blås vid varvstopp på 5an och ca 10000nm ut på axlarna men den fördelningslådan såldes och har en original i nu. Står på Kumho KL71 30" däck , lite höjd, Toyota 3K förgasare, elektrisk soppapump. Rosten börjar komma mer och mer så om några år måste jag nog plocka isär den helt och laga upp den om den ska få leva vidare. Måste erkänna att de är nog den mest stryktåliga bil jag ägt, bara varit småsaker igenom besiktningen och alltid åkt med dubbfria däck då KL71 är M/S däck men aldrig kört fast även man har varit ner i dikena fast det varit glashalt med motvind påväg till jobbet på mornarna så den är värd att bevaras, aldrig svikit, fören nu då när bromsrören bak är helt slut och jag han inte fixa den innan vintern så nu får den vila några månader.
Jag håller på och förbereder en dieselmotor till den inför diesel konvertering som förhoppningsvis ska ske i sommar, ev nya bladfjädrar och stötdämpare runt om och ev lite rostlagning och nya bromsar runt om.
Nya motorn blir en helt igenomgången VW 1.6 TD 1V som inte var det lättaste att hitta, tror jag letade i 3 år innan jag hittade den i en Golf 2a som gått som postbil, hade turen med att motorn inte var utbytt, har gått nästan 40000 mil. En far som haft bilen i många år när han jobbade på posten sen köpte han den av posten och den fick gå inom familjen tills hanns dotter fick körkort och tog över den men hon ville inte ha den efter några år så den såldes till mig och jag rev ur motorn för det var en 1V som jag sökt efter så länge. 100nm har Suzukin 1,3L original och 110nm har 1V motorn så det blir perfekt och lagligt. Adapterplatta köpt från staterna. Syntes knappt i motorn att den gått 40000 mil så den lär ha varit väl servad. Motorn ligger nu i delar och renoveras till och från när man har tid.
Senast redigerat av Mukka_Meck (23 januari )