Intressant att pula satan på 1,6/1,9 motorn , följer utöver att starka bilar är skoj ... måste fråga är det fysisk bok eller nåt dokument du går efter bekommande hur motorn ska vara?
Intressant att pula satan på 1,6/1,9 motorn , följer utöver att starka bilar är skoj ... måste fråga är det fysisk bok eller nåt dokument du går efter bekommande hur motorn ska vara?
Min första bilmotor så det blir lite överarbetat för att lära mig, bättre att göra det ordentligt på en gång än att göra om det igen, nästa motor går nog dubbelt så fort. Jag går efter D24 och vw transporter t3 verkstadshandbok och sen söker jag upp resten.
Intressant att pula satan på 1,6/1,9 motorn , följer utöver att starka bilar är skoj ... måste fråga är det fysisk bok eller nåt dokument du går efter bekommande hur motorn ska vara?
Min första bilmotor så det blir lite överarbetat för att lära mig, bättre att göra det ordentligt på en gång än att göra om det igen, nästa motor går nog dubbelt så fort. Jag går efter D24 och vw transporter t3 verkstadshandbok och sen söker jag upp resten.
Sweet Märks inte(?) att du inte pulat motor tidigare, kul! Men ja visst tar det tid jmf med om man slitit isär och ihop en och samma konstruktion några gånger. Medan vi ändå är på det, vad ska det vara för inställning/avstånd på ventilerna? Fick hjälp att serva en mb-bussmotor (ventiljustering efter den kokat) och slog mig att samma typ av "knack" är på min ABL ... kanske inte går att göra inställning på dessa motorer? Finns väldigt sparsmakat om dessa på nätet tycker jag, får nog bli en sådan handbok för mig med.
Sweet Märks inte(?) att du inte pulat motor tidigare, kul! Men ja visst tar det tid jmf med om man slitit isär och ihop en och samma konstruktion några gånger. Medan vi ändå är på det, vad ska det vara för inställning/avstånd på ventilerna? Fick hjälp att serva en mb-bussmotor (ventiljustering efter den kokat) och slog mig att samma typ av "knack" är på min ABL ... kanske inte går att göra inställning på dessa motorer? Finns väldigt sparsmakat om dessa på nätet tycker jag, får nog bli en sådan handbok för mig med.
Tack Har felsökt och lagat bilmotorer men inte rivit ner de helt och renoverat, cross och mopedmotorer har jag helrenoverat däremot. Har mekkat mycket i mina dagar och byggt egna cnc maskiner så en bilmotor är ingen raketforskning. Det är hydrauliska lyftare på vw motorer, vet inte vilket år de kom. ABL är väldigg lik AAZ, har för mig, de har olika tjocklek på ventilerna beroende årsmodell, även kylsystemet kan vara annorlunda. AAZ verkstadshandbok finns på nätet. Min 1,6 TD är som volvo D24 bara att jag har 2 cylinder mindre. Om det knackar konstigt är nog de hydrauliska lyftarna dåliga, de kan knacka högt då.
Ventilerna är klara klarar att hålla -0,9 bar i över 60 sekunder så det får duga, beställt lite mer prylar till vakuumsugningsutrustningen så nästa topp blir lättare att pröva. Tog kort på alla slipade ytor med mikroskopet för att ha något som referens till nästa motor. Toppen är 0,03 konkav så det var nära att jag planade men efter ha mätt upp glidytorna för kammen som var 0,03 konvex så skulle de bli att ligga fel om jag planade så lät bli det, ev värmeriktar jag sen om det behövs. Börjat provtrycka ventilfjädrarna och Värnamon cnc fräsen får ställa upp som verkstadspress men litar inte på badrumsvågen men man tager vad man haver 🤦‍♂️ Steg 1 stämde inte på någon av fjädrarna med Steg 2 var inom toleranserna, ska försöka hitta på en bättre våg....
Efter att ha mätt kolvarnas uppstick som var 0,25mm för mycket så beslutade jag att svarva ner de 0,4 för att kunna justera med topplockspackningen, vill inte ha för mycket kompression för då blir den svårstartad.
Fräste ut en 76,51mm kolvfixtur för att inte skada kolvarna, gick smidigt
Följde en motorrenoverares guide på Youtube hur man bygger en bra och billig vakuumplata men tyckte han fick konstiga värden och det fick jag med, beror nog på pvc plasten, tillbaka till ritbordet, blir nog delrin och lufttät foam ist, beställde två olika hårdheter på foamet för att utvärdera
Alla kolvar är äntligen monterade, behöver bara beställa en ny topplockspackning sen är allt förberett för att montera toppen.
Gjorde en ny vakuumplatta i acetal delrin och limmade på lufttät foam, nu vart det perfekt Monterade alla ventiler/fjädrar och provsög igen, ventil sex höll inte vakuum så de vart demontering och det visade sig att tätningen inte höll tätt men efter ha satt om den så vart det bra.
Tejpade igen alla vattenkanaler och provsög även det och det var bra så nu kan tryckarna och kammen monteras
Ventilkåpan var väldigt dålig i lacken och ska snart monteras så fick göra ett snabbt färgtema beslut så prövade generera en bild med hjälp av A.I, gick emot mig själv och valde rosa metallic. Vill inte göra den för fin som slutresultat för då kommer man inte våga använda bilen