3698
Sök

Lätt trim 740 B23e

27 Inlägg
25 december 2023
Trådstartare
#1
Tjo, har som sagt en Volvo 740 GLE -84 med en B23E under huven som är fruktansvärt slö. Vill få den lite piggare för en lätt peng.
Nån som har nå tips på va man kan gö? Har sportluft och nästan raka rör på den


510 Inlägg
25 december 2023
#2
Om den inte har en turbo så är det inte mycket att göra utan att lägga ner alldeles för mycket pengar

Forummoderator
18 008 Inlägg
25 december 2023
#3
Ta bort sportluftfilter och montera original så kvicknar den till en smula.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
26 343 Inlägg
25 december 2023
#4
Är det dessutom en E, med mekanisk insprut, så bör den väl åtminstone ha en bit över 130 hästar?

En rejäl service brukar göra gott.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 113 Inlägg
25 december 2023
#5
Om den är fruktansvärt slö, dvs slöare än original roll Så bör man nog utöver ordentlig service även kolla över så att tändning, komp osv är okej. Ingen ide att börja köpa trim om det är en renovering som behövs.

Går den som den ska, dvs originalslö så kan man börja med att byta kam och plana toppen.
Man kan också justera på bränslehuvudet och styrtrycksventilen för att få lite mer bränsle, men det bör göras med tryckmätare och Co-mätare tillhands för annars är det lätt att skruva bort sig...

Och släng sporrluftfiltret, det gör mer skada än nytta.


Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
26 december 2023
#6
Steff240 skrev:
Om den är fruktansvärt slö, dvs slöare än original roll Så bör man nog utöver ordentlig service även kolla över så att tändning, komp osv är okej. Ingen ide att börja köpa trim om det är en renovering som behövs.

Går den som den ska, dvs originalslö så kan man börja med att byta kam och plana toppen.
Man kan också justera på bränslehuvudet och styrtrycksventilen för att få lite mer bränsle, men det bör göras med tryckmätare och Co-mätare tillhands för annars är det lätt att skruva bort sig...

Och släng sporrluftfiltret, det gör mer skada än nytta.

ja rör ALDRIG ett K-jet utan en riktig avgasmätare.. för man kan fucka till allt rejält..

har en regel vid inställning av K-jetronic system.  gör följande

kolla efter tjuvläckage  minsta lilla läcka betyder att k-jet systemet inte fungerar som det ska..
jag har som regel att ALLTID byta spridartätningarna både dom som sitter på själva spridaren men oxå dom som sitter i koppen.
sen går man över hela vakuumsystemet och kollar noggrant. 
Vevhusventilationen MÅSTE vara sluten annars fungerar det inte heller.   så det räcker med en dålig packning till locket för att allt ska gå käpprätt åt skogen. även oringen till oljestickan.  slangarna till allt måste vara täta.
När man är helt säker på att inget tydligt märks är det dags att ta fram startgasen.. spruta runt lyssna efter ändringar på varven på motorn.   ändringar=läckage.

kolla också bränsletrycket på bilen.  fel bränsletryck ställer till stora problem  för lågt bränsletryck och bränslesystemet mäter luftmängden fel.
försökte hitta informationen på b23e men tyvärr verkar jag inte ha den. men det normala brukar vara 5bars bränsletryck.   styrtrycket hittar jag inget på.  jag följde ju B21Etl inställningarna på min 245turbo med gnistat bränslehuvud.  där kör man med 7bars system tryck och 3.6bars styrtryck. 

styrtrycksventilen går lätt sönder och kan ställa till det. sitter en bimetall som värms upp och ändrar trögheten i kolven i bränslehuvudet så den rör sig olika beroende på kall och varm motor.     den värms upp med hjälp av ström men den själv värmer sig av motorn och brukar bara påverka hur den går kall.   jag körde med allt urkopplat på min 245:A fungerande fint att starta i -10 grader endå. men tog lite tid innan den gick helt 100. 

kopplar sen  upp den till avgasmmätaren   kollar både CO-halten men även HC-halten

på fjäderbenet står det vad inställningsvärdena ska vara.    brukar vara runt 1-.2.5%  co halt

ställ sedan bilen där du har CO-halten inom inställningsvärdena men där hc halten är som lägst.  ge inte upp så lätt glöm inte att plocka ur insex nyckeln efter varje inställning. och varva till lite lätt.     när hc är som lägst men co halten inom inställningsvärdet så går dom som bäst. 

men detta är något som tar cirka 30min-60min att göra.. och man får vrida VÄLDIGT VÄLDIGT försiktig och inte alls skruva speciellt mycket


har gjort detta på mängder med 240turbosar med väldigt bra resultat.   


glöm inte heller att kolla tändningen.. stift rotor fördelare och tändkablar måste vara i bra skick annars är det meningslöst  att göra ovanstående.
och ställ tändningen med en lampa instälningsvärdena står på samma lapp som co halten. 

börja där innan du gör något annat med bilen.   


att få bilen rätt inställd är a-o  för du kan försöka "trimma" den bäst du vill så länge man inte får ordning på tändning och bränsleblandning så är det meningslöst.
Senast redigerat av Growe (26 december 2023)

Kör fort så hinner inget hända...


Sök