2892
Sök

Köpråd på BMW, AUDI och VW

16 Inlägg
3 januari
Trådstartare
#1
Hej! Efter att jag förlorat slaget mot en älg så står jag nu i kvalet att köpa ny bil tillsammans med min sambo. Vi är inne på, som rubriken lyder, på något utav dessa tre märken. Vi siktar på en bil i prisklassen 100k-150k då vi ser oss ha den i 5-10år och vi kör ganska mycket, pga detta har vi en försmak för Diesel. Vi är mest sugna på BMW F31 och AUDI A4/A6 men är väl något medvetna om att dessa är dyra att äga, erfarenheter tages gärna emot. Vi har även tittat lite på VW Passat mht att de kanske är något billigare att äga.
Det jag undrar är om BMW F31 / AUDI A4/A6 har något man ska akta sig för/tänka på? Dem som faller i smaken ligger mellan 15-20k mil, Diesel, Automat, X-drive och Quattro.

Lite luddig beskrivning men hoppas frågan kom fram ändå. Alltid svårt att hitta en bra pålitlig bil och det är därför jag skriver här. Hoppas på bra svar, gott nytt!

6 062 Inlägg
4 januari
#2
Köp en toyota istället, skall man ha någon av de där bilarna skall man välja så lite utrustning som möjligt eftersom det är mindre som kan gå sönder då. Det inkluderar både fyrhjulsdrift och automat.

Forummoderator
18 008 Inlägg
4 januari
#3
15-20k mil, Diesel, Automat, X-drive och Quattro.

Giftig kombo för plånboken. Titta på Sorento. Länk till en för info under.

https://www.blocket.se/annons/uppsala/k … 1000565973

200Hk puttar på bra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 147 Inlägg
4 januari
#4
Min far har en A4a Quattro 2.0 Diesel manuell, den har varit i princip helt problemfri.

Det enda problemet han haft med den under 5 år är att det är trögt att få värme i bilen.
Kylvattentemp på 70 rader vid långkörning landsväg och därför också ganska kallt i bilen.

Han skall sälja den nu då han köpt elbil för pendlingen istället.


Forummoderator
18 008 Inlägg
4 januari
#5
zemet skrev:
Min far har en A4a Quattro 2.0 Diesel manuell, den har varit i princip helt problemfri.

Det enda problemet han haft med den under 5 år är att det är trögt att få värme i bilen.
Kylvattentemp på 70 rader vid långkörning landsväg och därför också ganska kallt i bilen.

Han skall sälja den nu då han köpt elbil för pendlingen istället.

Men då går ju inte dieselvärmaren?  På min bil bil verkar den gå i princip nonstop nu. Har -10 ute. Har 2.0 TDi. Svinbra värme i bilen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

16 Inlägg
4 januari
Trådstartare
#6
Hybrid_ skrev:
15-20k mil, Diesel, Automat, X-drive och Quattro.

Giftig kombo för plånboken. Titta på Sorento. Länk till en för info under.

https://www.blocket.se/annons/uppsala/k … 1000565973

200Hk puttar på bra.

Utveckla gärna varför det är en giftig kombo för plånboken!

16 Inlägg
4 januari
Trådstartare
#7
Utmarks-Loke skrev:
Köp en toyota istället, skall man ha någon av de där bilarna skall man välja så lite utrustning som möjligt eftersom det är mindre som kan gå sönder då. Det inkluderar både fyrhjulsdrift och automat.

Nu råkar jag inte va människan du ska rekommendera toyota till... håller med om hållbarheten men körglädjen är som en kyrkogård enligt mig

16 Inlägg
4 januari
Trådstartare
#8
zemet skrev:
Min far har en A4a Quattro 2.0 Diesel manuell, den har varit i princip helt problemfri.

Det enda problemet han haft med den under 5 år är att det är trögt att få värme i bilen.
Kylvattentemp på 70 rader vid långkörning landsväg och därför också ganska kallt i bilen.

Han skall sälja den nu då han köpt elbil för pendlingen istället.

Intressant, vilken årsmodell är detta?

Diagnostekniker
2 713 Inlägg
4 januari
#9
MB C klass diesel 2012-2014.

Up the RA

4 147 Inlägg
4 januari
#10
Hybrid_ skrev:
zemet skrev:
Min far har en A4a Quattro 2.0 Diesel manuell, den har varit i princip helt problemfri.

Det enda problemet han haft med den under 5 år är att det är trögt att få värme i bilen.
Kylvattentemp på 70 rader vid långkörning landsväg och därför också ganska kallt i bilen.

Han skall sälja den nu då han köpt elbil för pendlingen istället.

Men då går ju inte dieselvärmaren?  På min bil bil verkar den gå i princip nonstop nu. Har -10 ute. Har 2.0 TDi. Svinbra värme i bilen.

Jag sa det till honom när han började titta. Skall du ha diesel så se till att det är dieselvärmare.

Denna har inte dieselvärmare. Det var något elektriskt värmeelement eller nåt sånt så det skulle tydligen inte behövas dieselvärmare.

Men det är ju ganska uppenbart att det behövs dieselvärmare alternativt blockera kylaren vintertid med en pappskiva eller nåt.


4 147 Inlägg
4 januari
#11
Djiviak skrev:
zemet skrev:
Min far har en A4a Quattro 2.0 Diesel manuell, den har varit i princip helt problemfri.

Det enda problemet han haft med den under 5 år är att det är trögt att få värme i bilen.
Kylvattentemp på 70 rader vid långkörning landsväg och därför också ganska kallt i bilen.

Han skall sälja den nu då han köpt elbil för pendlingen istället.

Intressant, vilken årsmodell är detta?

Jag tror det är en 2014.

Audi A4a allroad Quattro Avant
2.0 TDI 177 hk.

Skicka ett PM om du vill ha farsans nummer. Han planerade att lägga ut bilen på blocket relativt snart.
Den är inom ditt budgetspann skulle jag tro:)

Dock så var bilen inblandad i bedrägeriförsök förra året.

Någon på blocket la ut hans bil för typ 50K och försökte lura till sig handpenning.
Så kollar man bilen så kan det se lite konstigt ut att den legat ute för 50K osv men det var pga bedrägeriförsök.


16 Inlägg
4 januari
Trådstartare
#12
zemet skrev:
Djiviak skrev:
zemet skrev:
Min far har en A4a Quattro 2.0 Diesel manuell, den har varit i princip helt problemfri.

Det enda problemet han haft med den under 5 år är att det är trögt att få värme i bilen.
Kylvattentemp på 70 rader vid långkörning landsväg och därför också ganska kallt i bilen.

Han skall sälja den nu då han köpt elbil för pendlingen istället.

Intressant, vilken årsmodell är detta?

Jag tror det är en 2014.

Audi A4a allroad Quattro Avant
2.0 TDI 177 hk.

Skicka ett PM om du vill ha farsans nummer. Han planerade att lägga ut bilen på blocket relativt snart.
Den är inom ditt budgetspann skulle jag tro:)

Dock så var bilen inblandad i bedrägeriförsök förra året.

Någon på blocket la ut hans bil för typ 50K och försökte lura till sig handpenning.
Så kollar man bilen så kan det se lite konstigt ut att den legat ute för 50K osv men det var pga bedrägeriförsök.

Hm okej! Hade varit intressant men är ganska hård på Automat!

16 Inlägg
4 januari
Trådstartare
#13
zemet skrev:
Hybrid_ skrev:
zemet skrev:
Min far har en A4a Quattro 2.0 Diesel manuell, den har varit i princip helt problemfri.

Det enda problemet han haft med den under 5 år är att det är trögt att få värme i bilen.
Kylvattentemp på 70 rader vid långkörning landsväg och därför också ganska kallt i bilen.

Han skall sälja den nu då han köpt elbil för pendlingen istället.

Men då går ju inte dieselvärmaren?  På min bil bil verkar den gå i princip nonstop nu. Har -10 ute. Har 2.0 TDi. Svinbra värme i bilen.

Jag sa det till honom när han började titta. Skall du ha diesel så se till att det är dieselvärmare.

Denna har inte dieselvärmare. Det var något elektriskt värmeelement eller nåt sånt så det skulle tydligen inte behövas dieselvärmare.

Men det är ju ganska uppenbart att det behövs dieselvärmare alternativt blockera kylaren vintertid med en pappskiva eller nåt.

Har haft detta problem på min VW Golf så tråkigt att höra att det problemet återfinns hos Audi med. Bra tips blir att prioritera dem med värmare!

7 274 Inlägg
5 januari
#14
Kommer du sköta service och reparationer själv?
Eftersom du ska köpa en bil som gått mellan 15-20,000 mil som du planerar att köra mycket med i 5-10 år...

X-drive är väl inte känd för att vara riskfri direkt. Ryck i drivlinan brukar tyda på problem med den.
Bmw diesel 6or är riktigt trevliga men brukar ha problem med bl a egr och glödstift.

Dieselvärmare är trevligt oavsett vilken bil ni väljer men är väl inte helt felfri heller när dom kommer till åren.
Vanlig motor- och kupevärmare är ett måste i mina ögon .

Min gamla F31 330D var riktigt trevlig att köra men saknade lite utrymme från E61 335D som jag hade innan.


16 Inlägg
5 januari
Trådstartare
#15
Janneutanb skrev:
Kommer du sköta service och reparationer själv?
Eftersom du ska köpa en bil som gått mellan 15-20,000 mil som du planerar att köra mycket med i 5-10 år...

X-drive är väl inte känd för att vara riskfri direkt. Ryck i drivlinan brukar tyda på problem med den.
Bmw diesel 6or är riktigt trevliga men brukar ha problem med bl a egr och glödstift.

Dieselvärmare är trevligt oavsett vilken bil ni väljer men är väl inte helt felfri heller när dom kommer till åren.
Vanlig motor- och kupevärmare är ett måste i mina ögon .

Min gamla F31 330D var riktigt trevlig att köra men saknade lite utrymme från E61 335D som jag hade innan.

Det beror på i mångt och mycket. Gammal erfarenhet och tummen på rätt plats gör ju sitt, men begränsat med tid och plats gör ju också sitt så att säga. Bra tankar från dig. Med ryck menar du då vid gaspådrag?

7 274 Inlägg
5 januari
#16
Djiviak skrev:
Janneutanb skrev:
Kommer du sköta service och reparationer själv?
Eftersom du ska köpa en bil som gått mellan 15-20,000 mil som du planerar att köra mycket med i 5-10 år...

X-drive är väl inte känd för att vara riskfri direkt. Ryck i drivlinan brukar tyda på problem med den.
Bmw diesel 6or är riktigt trevliga men brukar ha problem med bl a egr och glödstift.

Dieselvärmare är trevligt oavsett vilken bil ni väljer men är väl inte helt felfri heller när dom kommer till åren.
Vanlig motor- och kupevärmare är ett måste i mina ögon .

Min gamla F31 330D var riktigt trevlig att köra men saknade lite utrymme från E61 335D som jag hade innan.

Det beror på i mångt och mycket. Gammal erfarenhet och tummen på rätt plats gör ju sitt, men begränsat med tid och plats gör ju också sitt så att säga. Bra tankar från dig. Med ryck menar du då vid gaspådrag?

Ja framförallt brukar det vara vid gaspådrag har jag läst .
Eller vibrationer.


16 Inlägg
5 januari
Trådstartare
#17
Janneutanb skrev:
Djiviak skrev:
Janneutanb skrev:
Kommer du sköta service och reparationer själv?
Eftersom du ska köpa en bil som gått mellan 15-20,000 mil som du planerar att köra mycket med i 5-10 år...

X-drive är väl inte känd för att vara riskfri direkt. Ryck i drivlinan brukar tyda på problem med den.
Bmw diesel 6or är riktigt trevliga men brukar ha problem med bl a egr och glödstift.

Dieselvärmare är trevligt oavsett vilken bil ni väljer men är väl inte helt felfri heller när dom kommer till åren.
Vanlig motor- och kupevärmare är ett måste i mina ögon .

Min gamla F31 330D var riktigt trevlig att köra men saknade lite utrymme från E61 335D som jag hade innan.

Det beror på i mångt och mycket. Gammal erfarenhet och tummen på rätt plats gör ju sitt, men begränsat med tid och plats gör ju också sitt så att säga. Bra tankar från dig. Med ryck menar du då vid gaspådrag?

Ja framförallt brukar det vara vid gaspådrag har jag läst .
Eller vibrationer.

Låter rimligt.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
6 januari
#18
Djiviak skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Köp en toyota istället, skall man ha någon av de där bilarna skall man välja så lite utrustning som möjligt eftersom det är mindre som kan gå sönder då. Det inkluderar både fyrhjulsdrift och automat.

Nu råkar jag inte va människan du ska rekommendera toyota till... håller med om hållbarheten men körglädjen är som en kyrkogård enligt mig

Man köper inte en bil med 2 liters diesel spis för att man letar efter körglädje. Så frågan man bör ställa sig är om man vill ha en kul bil eller ett transportmedel.
Är man ute efter ett transportmedel så är Toyotan ett bra alternativ, vill du ha en kul bil så kolla efter något i stil med en rs4 eller kanske en m3, finns många andra roliga bilar också, såklart.


16 Inlägg
6 januari
Trådstartare
#19
SportPilot skrev:
Djiviak skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Köp en toyota istället, skall man ha någon av de där bilarna skall man välja så lite utrustning som möjligt eftersom det är mindre som kan gå sönder då. Det inkluderar både fyrhjulsdrift och automat.

Nu råkar jag inte va människan du ska rekommendera toyota till... håller med om hållbarheten men körglädjen är som en kyrkogård enligt mig

Man köper inte en bil med 2 liters diesel spis för att man letar efter körglädje. Så frågan man bör ställa sig är om man vill ha en kul bil eller ett transportmedel.
Är man ute efter ett transportmedel så är Toyotan ett bra alternativ, vill du ha en kul bil så kolla efter något i stil med en rs4 eller kanske en m3, finns många andra roliga bilar också, såklart.

Med körglädje menar jag inte sladda på parkering.....

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
6 januari
#20
Djiviak skrev:
SportPilot skrev:
Djiviak skrev:

Nu råkar jag inte va människan du ska rekommendera toyota till... håller med om hållbarheten men körglädjen är som en kyrkogård enligt mig

Man köper inte en bil med 2 liters diesel spis för att man letar efter körglädje. Så frågan man bör ställa sig är om man vill ha en kul bil eller ett transportmedel.
Är man ute efter ett transportmedel så är Toyotan ett bra alternativ, vill du ha en kul bil så kolla efter något i stil med en rs4 eller kanske en m3, finns många andra roliga bilar också, såklart.

Med körglädje menar jag inte sladda på parkering.....

Det menar inte jag heller.. en a4 med 2,0 tdi är ungefär lika upphetsande som en Avensis, så varför inte köpa den som faktiskt kommer hålla ihop?

Är man ute efter körglädje så köper man något kul smile



Sök