3413
Sök

Ventillocket

22 Inlägg
27 januari 2024
Trådstartare
Tjena, jag har problem när jag ska släppa ventillocket. Har skruvar ut hur jävla många skruvar som helst och de är fortfarande inte löst. Är då lite fundersam på dom här torks skruvarna som går in i sidled. Men dom är så korta och oljiga så därför tycker inte jag dom har nått med fästningen att göra.

Forummoderator
18 127 Inlägg
27 januari 2024
Lamorghini Countach? Volvo 140?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

22 Inlägg
27 januari 2024
Trådstartare
Volvo xc70 2,4. B5244t.

575 Inlägg
27 januari 2024
Adambudicin skrev:
Tjena, jag har problem när jag ska släppa ventillocket. Har skruvar ut hur jävla många skruvar som helst och de är fortfarande inte löst. Är då lite fundersam på dom här torks skruvarna som går in i sidled. Men dom är så korta och oljiga så därför tycker inte jag dom har nått med fästningen att göra.

Vad menar du med ventillock då?
Det finns inte på din motor. Menar du plastlocket över tändspolarna?

8 253 Inlägg
27 januari 2024
Har toppen aldrig varit isär brukar dem sitta ihop rejält. Har fått bort alla bultarna (10mm skalle) som kan man ändå få knacka underifrån på dem klackar som finns i toppens överdel. Kammarna trycker ju mot överdelen och kan också göra att överdelen inte vill släppa så enkelt. Därför man bör ha verktygen (eller bara lossa lite åt gången på bultarna om man orkar hålla på så) för att få överdelen att släppa jämnt.
Torx-skruvarna du nämner kan vara dem som mäter ventilspelet genom och dem har inget med att få loss överdelen.

22 Inlägg
27 januari 2024
Trådstartare
Det löste sig tack för hjälpen

Sök