Vettemannen skrev:
Growe skrev:
Lågmilqd seat Arosa. Du hittar inte en bil som kan ta mer misshandel reservdelar är billiga. Dom är små smidiga men samtidigt kan man köra 120 utan att man tror att bilen ska sprängas i luften. Upp till 140 är masch fart efter så får man jobba på en del.
Jag älskar min och har haft totalt 5st.
Min nuvarande köpte jag för 1500kr och det enda jag bytt är några glödlampor och en tändkabel ägt den sen 2012 eller nått sånt
1500 kr, det var billigt.
/Benny
japp dyraste var nog 3500 det var min första jag köpte.. sen 1500 för min grå med rasad koppling men det var plättlätt att byta..
sen fick jag en gratis som var rasad enligt förra ägaren brorsan hämtade den åt mig och fick i gång den och det var noll problem förutom att den var hemsk på vägen.. den gick nog 5år utan några direkta ingrepp.. dom sista 2.5åren gick den med lysande oljelampa.. men tror det var någon bugg.. testade att byta olja och filter och oljegivare men det fungerade inte endå ..
men den gick fin fint endå.. sista bes jag gjorde så skulle jag låta den gå på skrot om det blev några fel på den.. men när det blev en hjulcylinder för 120kr och en styrled för ungefär samma pengar fixade jag den körde 5månader med den. gav bort den till någon okänd för jag var färdig med den.. orkade helt enkelt inte med den längre
han försökte ge mig 2500kr men jag vägrade ta i mot dom och sa till honom blir det något strul ring inte mig för jag vill aldrig mer se den
misshandlade den bilen väldigt mycket...men den vägrade dö.. ja just den läckte rätt mycket styrservo olja från returen .. ingen aning vad för fel. jag tvättade den på jobbet och körde över gården och bes så det hann aldrig bli någon oljespill
men generellt väldigt bra bilar.. dom är väll kanske inte dom vackraste bilarna men min gråa är en av dom roligare bilara jag kört.. det är som att sitta i en gokart.. dit du svänger svänger bilen. har försökt hitta gränsen på den bilen men inte vågat hitta den.. desutom underbar som vinterbil.. den tugar fram i djup snö utan problem.. den väger ju så lite.. det enda negativa är att dom är rätt törstiga pga motor som utvecklades på 80talet.. men dom finns som 1.4liters turbo diesel (pd)på 75hk eller 1.4 16v på 101hk men även som 1.6sdi på 60hk den sistnämda är nog oförskämt trötta..
På min är det 60hk men känns betydligt piggare än så.!
Den är inte snabb verkligen inte snabb men inte så långsam att man dör när man kör den.
Det bästa är att det är inte som många andra småbilar som varvar 7000 i 130 om dom ens går så fort
Att köra Stockholm Örebro full nutter i 160 är inte speciellt otäckt eller något sånt utan går stabilt på vägen
130-140 är bra marchfart för bilen. oftast där jag landar när jag inte tittar på mätaren. känns mest naturligt där.
så 90-110 så går den som vilken bil som helst. kräver inga nedväxlingar vid backar.. har du fått i 5an kan du köra på tongången och sen ge på full gas och den drar igång sig fint.. inte snabbt men fint. så jag körde alltid till jobbet på 5an i rondellen släppte man av lite lätt och höll laglig skyltad farti rondellerna utan problem. bästa av alltär attman kan ju grisköra bilen utan att igentligen dra till sig någon som helst uppmärksamhet.. så jag växlar ju aldrig förens rödvarv fullgasväxlingar och allt. och dom tar det som ingenting.