Icebear skrev:
torsen skrev:
Icebear skrev:
Jo, jag tycker Bilbolaget är svindyra. Sköljning och byte av olja i automatväxellådan och oljebyte i Haldex ligger som sagt på 7828:- och sen tillkommer bränsle på ungefär 400kr, så det blir över 8000:- om man ska göra det på Bilbolaget.
På Mekonomen går det på ungefär 4000:- alltså hälften så dyrt, men där har dom inte möjlighet att skölja/spola lådan, utan där kan dom bara byta oljan.
Jag har hört av mig till en annan verkstad där jag bor som är en AD bilverkstad och frågat om pris, men där har jag inte fått nåt svar. Får jag inget svar därifrån inom dom närmsta dagarna så tror jag att jag gör det på Mekonomen, då dom är billigast. Även fast oljebytet i växellådan inte blir helt komplett då dom
inte har möjlighet att skölja/spola igenom lådan.
Vet du vad som menas med att skölja/spola igenom lådan?
Berätta/förklara vad det är och, framför allt, hur det går till.
Exakt hur det går till vet jag inte, men jag har för mig att man tömmer ut oljan från växellådan genom pluggen under bilen, kopplar en slang från oljekylaren till en plastdunk, fyller på ett par liter olja i växellådan, startar bilen, kör ut samma mängd olja som du fyllde på och under tiden oljan tömms går man igenom växlarna, stänger av bilen, fyller på ett par liter olja i växellådan, startar bilen, kör ut samma mängd olja som du fyllde på, gå igenom växlarna, stäng av bilen. Fortsätt så ett par gånger...
Men varför ska jag förklara vad det är och hur det går till?? Och varför ifrågasätter du om jag vet vad som menas med att skölja/spola lådan??? Om du själv inte vet vad som menas med att skölja/spola igenom lådan och är intresserad av hur man gör, så finns det säkert bra beskrivningar på nätet du kan använda dig av!
Jag arbetade tidigare i 7 år som serviceingenjör hos en importör av amerikanska bilar.
Har har varit med och tagit isär och hopmonterat ett antal automatlådor med momentförstärkare, men det är några år sedan nu.
Vi rekommenderade då byta ATF-oljan med 5.000 mil intervall.
Samtidigt momentdrogs bandbromsarna samt byttes oljefilter.
Någon avtappningsplugg för ATF-oljan fanns inte.
Sköljning av automatväxellåda vet jag inte vad det är.
På mina egna JEEPar har jag bytt ATF-oljan genom att lossa ett rör vid oljekylaren och låta motorn på tomgång tömma växellådan.
Därefter fyllt på med ATF-olja, brukar gå i 2 liter.
Gjort om proceduren 3 gånger och, därmed "blandat ut" den gamla oljan med ny så konditionen på oljan blir nästan som ny.
Vill man även byta olja på momentförstärkaren(turbinen på svensk prosa) så finns även där en plugg att lossa för dränering.
Men det har jag aldrig gjort på mina egna automatlådor.
Undrar fortfarande hur sköljning av automatåda och momentförstärkare går till, och vad man uppnår för fördelar utöver mitt ovan beskrivna sätt att "blanda ut" ATF-oljan.