Bonus 2 inlägg samma dag.
Så Var var vi, jo Boran var inte nåt som frun ville åka i , Chryslern nerplockad i garaget (nej inte här utan på hemlig plats någonstans i ödåkra)
Och en kompis (!?) hade en SAAB över, eftersom jag är en klok (?) människa som efter förra SAAB en dvs Min Aero som hade bromsrör gjorda av knäckebröd så hade jag lovat att aldrig mer köpa en SAAB, men f*n jag lurade mig själv igen.
Och voila där var det, ännu en SAAB en 2.3 l Biopower (låter som nåt jäkla tvättmedel) med överkomlig skatt och ok bekväm , om man nu jämför priset så Boran trillade in för 3 tusen men ZyyperZaaben hoppade in för 20 st hårt vikna och begråtna tusenlappar, men den var fin 12 tusen mil på mätaren , japp nu hade jag bruksbil.... f*n vad jag bedrog mig.
Den äter ström, på nåt knepigt sätt så verkar det som om nån har fest i bilen när jag sover för batteriet är sopslut när jag kommer ut och ska starta den på morgonen, kopplar in torque pro med nån sketen OBD 2 läsare från nåt asiatiskt land hoplimmad med tandtråd och hyffsat bra intentioner.
Hmm bilen laddar knepigt, den pendlar mellan 12.6 till 14.4 inte bra, hittar ett laddrelä i Tyskland som inte kostar halva bruttonationalprodukten .
Vad ska man då tänka på när man börjar med att byta sagda relä, börja med tiden, japp den är alltid för lågt uppskattad, se sedan till att låsa in alla trubbiga instrument som hammare, släggor järnspett mm, för någon gång under projektet att hitta generatorn och befria bilen från den så kommer du vilja klämma till bilf*n med nåt liknande.
Ta sedan bort jordkabeln och börja befria bilen från allt som täcker motorn, dvs plastpaneler kablar skjortärmar joltburkar ja det vanliga, kom sedan underfund med att det kanske går att göra en quick and dirty genom att ta bort insuget, kom sedan på att inget är varken quick men jäkligt dirty.
Kom sedan på att bilen mår bättre av att pallas upp på höger sida och ta en domkraft under motorn så den inte faller ner när du ivrigt plockar bort övre motorfästet och svär som en sk borstbindare (en yrkeskategori som har skitsvårt att rekrytera, när hörde du sist "och nu behövs det borstbindare??) ta bort innerskärmen och hitta var man också använt hållare av knäckebröd, dvs dom där plastmuttrarna som blir som kinderägg, med en överraskning mitt i .
När inget annat funkar så plocka bort skruvar på måfå för att se om nåt lossnar, inse sedan att det går att skruva lös nedre fästet och röra på skiten, och när man ändå håller på att skruva, bort med hela övre delen av fästet mot motorn, och ja att byta relät sedan är det minsta jobbet.
Gör sedan tvärt om för att montera hela rasket , få bråttom då det börjar mörkna och garaget är upptaget av en Pt Cruiser samtidigt som ödåkra monstren börjar hoa bland husen runt i kring dig
Skruva som en galning och stå förvånat och titta på alla kul bultar som du fått över i handen som du fasen inte har en aning om var fasen dom satt, försök starta bilen försiktigt och se om något skakar loss, om inte så var det du fick över helt jvla onödigt
Åk hem med ett leende på läpparna med fulladdat batteri
Ok sedan när jag kommer ut morgonen efter,,,, klick klick riketiklick
In i boran och kör
Senare på kvällen dan efter sitter på balkongen och funderar på vilket fån som har en bil där larmet går hela tiden, inser rätt snart att fånen är Jag då det är min kära saab som kör sin repertoar för alla glada grannar.
Så felet, batteriet som har minnesproblem och orsakar spänningsfall som bilen tror är inbrott, kör skamset in till Biltema och inhandlar deras coopmärkta batteri (nån som kommer ihåg konsums blåvita varor) och då kommer vi till dagens datum då jag likt en jaktfalk spanat ner i motorrummet och skruvat tillbaka diverse bra att ha bultar plus bytt alla vakuum slangar så håll tummarna att den startar imorgon så ska jag berätta om Boran, vad som ska hända med den stackaren och hur den slitigt hårt med att mäta sig med alla andra avdankade fordon i min ägo