När man tar fram ett chip till en motor så tullar man på dom marginaler som biltillverkaren av olika anledningar har satt.
Det handlar inte så mycket om huruvida Motornord (som inte, iirc, tar fram egna chip utan bara kränger) kan ställa in bättre än för 10-15 år sedan.
I princip så kan man leka med tändningen och lägga sig närmare spikning, lattja med soppa (vilket ger lite på en sugis), och på bilar med den möjligheten - ändra kamstyrningen.
Men att väsentligt öka effekten på en sugis, med chip, luftfilter eller halvsats, är kört .
Läs lite motorteknik så trillar poletten ner. Man är tvungen att ändra VE hos en motor för att få ut mera effekt vid ett givet varvtal.
Om dock chippet tillåter högre varv än orginal (och på vissa bilar öppna spjället mera) så kan man få mera effekt.
Men då skall men veta att chippet gör så. Som tex på nyare Volvo 140Hkr där chippning faktiskt ger 170Hkr genom att öppna spjället mera.
Mvh
Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI