Plötsligt under färd idag så tändes "batteri lampan"... servon slutade fungera. Försökte ta mig så långt som möjligt, sen steg mätaren för motor temp fort. Hann in på polarens bakgård, stängde av bilen direkt.
Fläkten gick en stund efter. när den tystnat så testade jag att starta igen. Motor temp mätaren stod på mitt, som vanligt. Det speglades i bilen framför och såg ut som att halvljuset var svagare än normalt, så jag testade "flasha" till med helljuset. Även det var klent och blev svagare. Plus att stereon startades om, och abs och nån mer lampa tändes.
Nån som vet vad det kan vara för fel?
Kan det vara så enkelt som att batteriet är helt slut? Det är ju trotts allt jävligt kyligt ute. Plus att det har varit på håret flera ggr när man ska starta bilen kall att den gått igång.
Batteri eller generator låter som troligaste orsaken. Mät som sagt laddströmmen om du får igång den, prova ladda eller byta batteri annars, inte så dyrt.
felet är hittat. drivremmen är trasig, plus éna spännhjulet. den driver både generatorn, servon och vatten pumpen. det förklarar varför servon sluta fungera och varför tempen gick upp plus laddningslampan.