3762
Sök

Hur ska jag få igen hålen?

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
Jag såg nyss att det finns spackel me långa trådar och korta trådar för lite mindre hål...
Men hur fungerar det:S
Är det som trådar man lägger ut innan man spacklar ovan på dem? för nu blev jag riktigt förvirrad.. kan någon berättta hur man utför detta?

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
camaro67 skrev:
Vart såg du de? har du bild? kan vara den där armeringen jag pratade om.

Nä.. såg det i biltemakatalogen.. nu är jag ännu förvirrad:P hehe någon som vet nåt om detta ämne så hjälp mig!

Meister
6 763 Inlägg
Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
camaro67 skrev:
köp det. sedan armeringsmattan som dom har. det har jag använt och det fungerar skit bra. står på burken hur du ska göra. inte svårt alls

Okej.. ska kika lite:)
Va ska jag göra efter jag spacklat me glasfiber då? lite hjälp på traven;) hehe
tack så mycket:)

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
13 februari 2007
Trådstartare
Om Just du här på garaget är bra på att laga me glasfiber så läs här:)

Jag ska laga några hål på min främrestötfångare och funderar va man behöver ochhur man gör.. berätta gärna:)

461 Inlägg
13 februari 2007
kimpan_90 skrev:

Jag ska laga några hål på min främrestötfångare och funderar va man behöver ochhur man gör.. berätta gärna:)

då rekomenderar jag att du använder kemisk metall som du kan köpa på: ica, mekonomen, biltema m.m.
det är väldigt enkelt att använda, bara blanda med härdaren, och kladda i hållet så det blir jämt, stellnar sen på 5min så du kan grundlacka, och sen lacka ordentligt.
är bara att lägga lite papper "eller annat plan grej" bakom hållet du ska lacka så det blir jämt.

/mikel

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
13 februari 2007
Trådstartare
M.Persson skrev:
kimpan_90 skrev:

då rekomenderar jag att du använder kemisk metall som du kan köpa på: ica, mekonomen, biltema m.m.
det är väldigt enkelt att använda, bara blanda med härdaren, och kladda i hållet så det blir jämt, stellnar sen på 5min så du kan grundlacka, och sen lacka ordentligt.
är bara att lägga lite papper "eller annat plan grej" bakom hållet du ska lacka så det blir jämt.

/mikel

Kemisk metall? jag är ny inom detta me glasfiber.. sorry om jag ställer mycke frågor...
Men nu ska jag laga hålen bara och inte lacka. men ska jag hålla något för hålet på baksidan när jag lägger ut glasfiber mattan?
och va menar de me glasfiberspackel me långa "remmar" vid lagning av stora hål?
och små vid små håls lagning?
Och hur ska jag göra där det är "inbucklat"? ska jag lägga spackel och sedan forma me glasfibermattan?
mvh kimpa

2 123 Inlägg
13 februari 2007
Ja det är camaro67 också eftersom han tror man lägger glasfiberspackel på glasfibret.
På glasfiber lägger man en blandning av epoxy/härdare eller polyester/härdare för att glasfibret ska bli stelt.
Finns att köpa på en båtaffär eller kanske biltema eller mekonomen ?
Använd sökfunktionen så får du hur många svar som helst med glasfiber.

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
13 februari 2007
Trådstartare
Okej.. men om jag har ett fyrkantigt hål på kanske 7 com och i höjd är det väl oxå 7 cm typ..  hur ska jag då laga detta hål på framkjolen?
Ska jag lägga något bakom och sedan lägga över ett lager me glasfibermatta och sedan pensla på härdare på glasfibern? och sedan spacka..
Va ska man använda för spackel då?

Så nu börjar jag förstå lite mer när jag tog upp biltema katalogen och fick veta va en härdare va..

Men om det är fel va han skrev till..:S så nu blev jag förvirrad.. hur ska jag gå tillväga då?
och va ska jag använda för slippapper.. 120\180?
Skriv gärna hur man ska göra de som kan detta!

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
13 februari 2007
Trådstartare
Någon som är bra på att laga hål i framkjolar.. så läs det jag skrev sisst:)
tacksam för svar

Meister
6 763 Inlägg
13 februari 2007
Fredrik.Gustavsson skrev:
Ja det är camaro67 också eftersom han tror man lägger glasfiberspackel på glasfibret.
På glasfiber lägger man en blandning av epoxy/härdare eller polyester/härdare för att glasfibret ska bli stelt.
Finns att köpa på en båtaffär eller kanske biltema eller mekonomen ?
Använd sökfunktionen så får du hur många svar som helst med glasfiber.

Man lägger glasfiberspackel på plasten altså kofångaren eller va de va han skulle laga. I glasfiberspacklet så har man härdare. Jag har gjort så här så jag vet att det funkar.

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
13 februari 2007
Trådstartare
rafi skrev:
hehe det ska vara spackel och sen får du fårga den med en speciell färg som finns hos biltema

Okej.. jag fattar att du är en sån som bara skriver konstiga saker.. tycker du kan ängna dig åt nåt annat kanske?..

Någon annan som kan detta me glasfiber? så skriv gärna:)
tacksam försvar

90 Inlägg
13 februari 2007
Ska du laga plast,använd då plast inget annat! Polyesterspackel används då repan/gropen inte är djupare än 1mm. Antingen så svetsar du plasten eller så limmar du beroende på vad det är för plast. Glasfiberspackel håller ända fram till den dagen då det blir väldigt varmt eller väldigt kallt och då ligger din spackelhög på marken pga av att plasten rör sig.
Inte så kul om du vill göra ngt seriöst. Riktigt spackel för plast kostar men resultatet blir så mycket bättre!

Mvh Christian

Hällre sist än saab!

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
13 februari 2007
Trådstartare
MrC skrev:
Ska du laga plast,använd då plast inget annat! Polyesterspackel används då repan/gropen inte är djupare än 1mm. Antingen så svetsar du plasten eller så limmar du beroende på vad det är för plast. Glasfiberspackel håller ända fram till den dagen då det blir väldigt varmt eller väldigt kallt och då ligger din spackelhög på marken pga av att plasten rör sig.
Inte så kul om du vill göra ngt seriöst. Riktigt spackel för plast kostar men resultatet blir så mycket bättre!

Mvh Christian

Okej..
Men så du menar att jag ska spacka igen ett 7 cm långt och 7 cm högt uppkapathål? hehe
Jag måste ju använda glasfibermatta och härdare..
När folk gör sina stötfångare så användet de ju spackel och glasfiber matta va?
För min stötfongare som jag har fixat till mercan är från en saab 93a.. så det är nog plast.. men om jag kapar bort där ingropningarna är då och lägger upp glasfibermatta spändöver där det har kapats?..
lr hur ska jag göra för att fixa igen det stora hålet och ett litet hål och  ingropningarna vid spolarmunstyckerna ska sitta..

Hur blire me listerna under lyserna då.. de är ju två hål om man ska täppa igen de hålerna.. vad ska jag använda då?
mvh kimpa

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
13 februari 2007
Först glasfibermatta så penslar du på polyester så du har en yta att jobba på, sen lägger du ett lager glasfiberspackel så det håller bra, efter det kör du med finspackel. (håller bra på plast för mig i alla fall!)
Senast redigerat av Mäki (13 februari 2007)

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
13 februari 2007
Trådstartare
Mäki skrev:
Först glasfibermatta så penslar du på polyester så du har en yta att jobba på, sen lägger du ett lager glasfiberspackel så det håller bra, efter det kör du med finspackel.

Så där ville jag ha det förklarat:) hehe
Tackar mäki.
Men va ska jag använda för slippapper?

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
13 februari 2007
kimpan_90 skrev:
Mäki skrev:
Först glasfibermatta så penslar du på polyester så du har en yta att jobba på, sen lägger du ett lager glasfiberspackel så det håller bra, efter det kör du med finspackel.

Tackar mäki.

Äh tongue Kör lite grovt först så du får ner ytan smile Sen kan du ta mycket finare papper när du går in på finspacklet smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
13 februari 2007
Trådstartare
Mäki skrev:
kimpan_90 skrev:
Mäki skrev:

Tackar mäki.

Äh tongue Kör lite grovt först så du får ner ytan smile Sen kan du ta mycket finare papper när du går in på finspacklet smile

Alla bara skrev hur jag inte skulle göra.. fatta ju inget.. så kommer du som en hjälte:P hehe
Okej.. så typ 120\180 till slipningen först och sedan mycket finare:)

Men vet du hur jag ska göra me det större hålet.. ska jag kapa en lika stob bit från en anna stötfongare som bara ligger och passar in den i det stora hålet och lägger glasfibermatta på båda sdorna?smile

Sök