2309
Sök

Tips på bra sommardäck

256 Inlägg
21 mars
Trådstartare
#21
MrHyde skrev:
master_lars skrev:
Bägge är dock premium, men tycker Efficent Grip har varit lite mjuka i stommarna på vår tidigare A6:a. Dock höll de 7000 sommarmil, då var de rätt slut mot slutet.

Alla Michelin är mycket mer mjuka än Goodyear, har dom varit i flera år. Båda sommardäck och vinterdäck.

Men om ett däck har benämningen XL (Extraförstärkt) så innebär väl det att det är mindre mjukt än ett "vanligt" bildäck?

996 Inlägg
22 mars
#22
Icebear skrev:
MrHyde skrev:
master_lars skrev:
Bägge är dock premium, men tycker Efficent Grip har varit lite mjuka i stommarna på vår tidigare A6:a. Dock höll de 7000 sommarmil, då var de rätt slut mot slutet.

Alla Michelin är mycket mer mjuka än Goodyear, har dom varit i flera år. Båda sommardäck och vinterdäck.

Men om ett däck har benämningen XL (Extraförstärkt) så innebär väl det att det är mindre mjukt än ett "vanligt" bildäck?

Betyder väl att däcksidorna är av kraftigare gummi och tål lite mer, kanske stenar mm.
Icebear menar mjukare gummiblandning i slitytan..
Senast redigerat av candyweiss (22 mars )

VAG har världens bästa bilar.

1 198 Inlägg
22 mars
#23
Icebear skrev:
MrHyde skrev:
master_lars skrev:
Bägge är dock premium, men tycker Efficent Grip har varit lite mjuka i stommarna på vår tidigare A6:a. Dock höll de 7000 sommarmil, då var de rätt slut mot slutet.

Alla Michelin är mycket mer mjuka än Goodyear, har dom varit i flera år. Båda sommardäck och vinterdäck.

Men om ett däck har benämningen XL (Extraförstärkt) så innebär väl det att det är mindre mjukt än ett "vanligt" bildäck?

De Efficent Grip jag hade på min tidigare A6 var just XL, men tyckte ändå de var lite mjuka i sidorna / korden. Skall tilläggas att det var Goodyear Efficent Grip 1 jag hade. Hur 2:an är har jag ingen aning om.


743 Inlägg
22 mars
#24
candyweiss skrev:
Icebear skrev:
MrHyde skrev:

Alla Michelin är mycket mer mjuka än Goodyear, har dom varit i flera år. Båda sommardäck och vinterdäck.

Men om ett däck har benämningen XL (Extraförstärkt) så innebär väl det att det är mindre mjukt än ett "vanligt" bildäck?

Betyder väl att däcksidorna är av kraftigare gummi och tål lite mer, kanske stenar mm.
Icebear menar mjukare gummiblandning i slitytan..

Nja, inte riktigt. XL betyder Xtra Load. Alltså mer anpassat för dagens tyngre bilar, allt som oftast hybrider eller elbilar. Tanken med XL-däck var att däcken inte skulle tappa sina förmågor även under högre belastning, både vad det gäller tyngre bil och mer last.
Däcksidor som är kraftigare och tål mer sitter det i så kallade C-däck. Det kallas även PLY-rating, typ fler lager av tygkord i sidan på däcket. C-et står för Cargo och är tänkt att klara högre axeltryck, orka lasta mer och köras med högre ringtryck som följd. Till exempel VW Crafter, Renault Master eller Fiat Ducato ska ha C-däck, men även mindre som VW Transporter och Renault Traffic.
Även en del All Terrain-däck har förstärkta sidor, men då är det oftast LT-klassade däck det gäller.

Live long, and prosper.

996 Inlägg
22 mars
#25
MrHyde skrev:
candyweiss skrev:
Icebear skrev:

Men om ett däck har benämningen XL (Extraförstärkt) så innebär väl det att det är mindre mjukt än ett "vanligt" bildäck?

Betyder väl att däcksidorna är av kraftigare gummi och tål lite mer, kanske stenar mm.
Icebear menar mjukare gummiblandning i slitytan..

Nja, inte riktigt. XL betyder Xtra Load. Alltså mer anpassat för dagens tyngre bilar, allt som oftast hybrider eller elbilar. Tanken med XL-däck var att däcken inte skulle tappa sina förmågor även under högre belastning, både vad det gäller tyngre bil och mer last.
Däcksidor som är kraftigare och tål mer sitter det i så kallade C-däck. Det kallas även PLY-rating, typ fler lager av tygkord i sidan på däcket. C-et står för Cargo och är tänkt att klara högre axeltryck, orka lasta mer och köras med högre ringtryck som följd. Till exempel VW Crafter, Renault Master eller Fiat Ducato ska ha C-däck, men även mindre som VW Transporter och Renault Traffic.
Även en del All Terrain-däck har förstärkta sidor, men då är det oftast LT-klassade däck det gäller.

Aha, det är belastningsindex det handlar om. Finns t.ex en del däck som är märkta SUV, vilket bara är  högre index, typ över 100.

VAG har världens bästa bilar.

256 Inlägg
22 mars
Trådstartare
#26
candyweiss skrev:
MrHyde skrev:
candyweiss skrev:

Betyder väl att däcksidorna är av kraftigare gummi och tål lite mer, kanske stenar mm.
Icebear menar mjukare gummiblandning i slitytan..

Nja, inte riktigt. XL betyder Xtra Load. Alltså mer anpassat för dagens tyngre bilar, allt som oftast hybrider eller elbilar. Tanken med XL-däck var att däcken inte skulle tappa sina förmågor även under högre belastning, både vad det gäller tyngre bil och mer last.
Däcksidor som är kraftigare och tål mer sitter det i så kallade C-däck. Det kallas även PLY-rating, typ fler lager av tygkord i sidan på däcket. C-et står för Cargo och är tänkt att klara högre axeltryck, orka lasta mer och köras med högre ringtryck som följd. Till exempel VW Crafter, Renault Master eller Fiat Ducato ska ha C-däck, men även mindre som VW Transporter och Renault Traffic.
Även en del All Terrain-däck har förstärkta sidor, men då är det oftast LT-klassade däck det gäller.

Aha, det är belastningsindex det handlar om. Finns t.ex en del däck som är märkta SUV, vilket bara är  högre index, typ över 100.

Enligt transportstyrelsen ska jag ha belastningsindex 105 på mina däck.

996 Inlägg
22 mars
#27
Icebear skrev:
candyweiss skrev:
MrHyde skrev:

Nja, inte riktigt. XL betyder Xtra Load. Alltså mer anpassat för dagens tyngre bilar, allt som oftast hybrider eller elbilar. Tanken med XL-däck var att däcken inte skulle tappa sina förmågor även under högre belastning, både vad det gäller tyngre bil och mer last.
Däcksidor som är kraftigare och tål mer sitter det i så kallade C-däck. Det kallas även PLY-rating, typ fler lager av tygkord i sidan på däcket. C-et står för Cargo och är tänkt att klara högre axeltryck, orka lasta mer och köras med högre ringtryck som följd. Till exempel VW Crafter, Renault Master eller Fiat Ducato ska ha C-däck, men även mindre som VW Transporter och Renault Traffic.
Även en del All Terrain-däck har förstärkta sidor, men då är det oftast LT-klassade däck det gäller.

Aha, det är belastningsindex det handlar om. Finns t.ex en del däck som är märkta SUV, vilket bara är  högre index, typ över 100.

Enligt transportstyrelsen ska jag ha belastningsindex 105 på mina däck.

XC60 har 103 av vad jag kan läsa mig till med 235/55-19..... Viken XC60 har du?

VAG har världens bästa bilar.

320 Inlägg
23 mars
#28
Jobbar i däckbranschen och har haft mycket mer problem med Continental däck. Det bästa Michelin däcket är fortfarande enligt mig Crosdclimate. Vill du ha ett tyst däck då kör du med Michelin Primacy, men räkna inte med många mil på dom.

Michelin Crosdclimate må vara ett allseson däck men  för europeisk klimat och inte nordisk klimat. Skillnad på europeisk och nordisk

996 Inlägg
23 mars
#29
Bilproblemet skrev:
Michelin Crosdclimate må vara ett allseson däck men  för europeisk klimat och inte nordisk klimat. Skillnad på europeisk och nordisk

Vad är skillnaden då och fungerar ett däck för europeiskt klimat i norden både på sommaren och vintern?

VAG har världens bästa bilar.

* Voff voff *
10 634 Inlägg
23 mars
#30
candyweiss skrev:
Bilproblemet skrev:
Michelin Crosdclimate må vara ett allseson däck men  för europeisk klimat och inte nordisk klimat. Skillnad på europeisk och nordisk

Vad är skillnaden då och fungerar ett däck för europeiskt klimat i norden både på sommaren och vintern?

Definitivt inte!

Det var väl just Michelin Cross Climate som Volvo fick dille på att sätta på leasingbilarna... Gick ju sådär!

https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo … begripligt
Senast redigerat av Brådhis (23 mars )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

256 Inlägg
23 mars
Trådstartare
#31
candyweiss skrev:
Icebear skrev:
candyweiss skrev:

Aha, det är belastningsindex det handlar om. Finns t.ex en del däck som är märkta SUV, vilket bara är  högre index, typ över 100.

Enligt transportstyrelsen ska jag ha belastningsindex 105 på mina däck.

XC60 har 103 av vad jag kan läsa mig till med 235/55-19..... Viken XC60 har du?

Går man in på bilen i Transportstyrelsens app som jag har i mobilen så står det "Däckdimension 235/55R19 105V".. Var du har sett att det ska vara 103 har jag ingen aning om...

996 Inlägg
23 mars
#32
Brådhis skrev:
candyweiss skrev:
Bilproblemet skrev:
Michelin Crosdclimate må vara ett allseson däck men  för europeisk klimat och inte nordisk klimat. Skillnad på europeisk och nordisk

Vad är skillnaden då och fungerar ett däck för europeiskt klimat i norden både på sommaren och vintern?

Definitivt inte!

Det var väl just Michelin Cross Climate som Volvo fick dille på att sätta på leasingbilarna... Gick ju sådär!

https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo … begripligt

Joo, med tänkte att Biloroblemet  som jobbar med däck skulle svara smile

VAG har världens bästa bilar.

256 Inlägg
23 mars
Trådstartare
#33
Bilproblemet skrev:
Jobbar i däckbranschen och har haft mycket mer problem med Continental däck. Det bästa Michelin däcket är fortfarande enligt mig Crosdclimate. Vill du ha ett tyst däck då kör du med Michelin Primacy, men räkna inte med många mil på dom.

Michelin Crosdclimate må vara ett allseson däck men  för europeisk klimat och inte nordisk klimat. Skillnad på europeisk och nordisk

Det är ju konstigt att ni har haft så mycket problem med Continental, då jag (och säkert många andra) aldrig haft några problem med dom när jag haft det på tidigare bilar som jag har haft.

När det gäller CrossClimate så har jag läst en del inlägg på andra sidor, bland annat:

"Michelin Cross Climate är egentligen helårsdäck och dem är kanske av hög kvalitet men inte för Sverige. Helårsdäck är verkligen förmjuka att köra på sommaren och man kan inte använda dem på vintern. Allrounddäck eller året-runt-däck benämns normalt däck som ska fungera året runt. I praktiken finns det inga bra funktionella allrounddäck för vårt nordiska klimat.."

Ett annat inlägg...

"Eftersom det säljs som ett all season tyre på andra marknader kan man kanske misstänka att det har ett mjukare gummi, vilket gör att dom går tyst men slits snabbare på varm sommarväg.."

Du vill fortfarande påstå att CrossClimate är bästa Michelin däcket?

Isåfall, hur anser du att dom är på grusvägar?

Muskelbil
23 mars
#34
Conti har fungerat problem fritt på mina bilar i många år med många mil uttagna.
Cross climat är som suddgummin sommar tid det blir för varmt, speciellt vid längre resor i motorbägs fart.
Vinter tid är dom inte något att hänga i granen då heller
En usel kompromiss från ett mycket bra däck fabrikat i övrigt
Pilot sport är lite hög ljudda men ger många mil fast är lite bullriga
Det är inte aktuellt för tråd ägarens SUV å andra sidan.

256 Inlägg
23 mars
Trådstartare
#35
Muskelbil skrev:
Conti har fungerat problem fritt på mina bilar i många år med många mil uttagna.
Cross climat är som suddgummin sommar tid det blir för varmt, speciellt vid längre resor i motorbägs fart.
Vinter tid är dom inte något att hänga i granen då heller
En usel kompromiss från ett mycket bra däck fabrikat i övrigt
Pilot sport är lite hög ljudda men ger många mil fast är lite bullriga
Det är inte aktuellt för tråd ägarens SUV å andra sidan.

Jag kan hålla med om att Michelin är ett bra däck fabrikat, tror det är Michelin som jag har på nuvarande sommardäck (kommer inte ihåg vilken modell det är på dom) men dom har jag varit nöjd med under dom 2 sommarsäsongerna som jag haft bilen. Men just CrossClimate ger jag inte mycket för!

Vad anser du om Michelin Latitude Sport 3..?! Några erfarenheter om det däcket? Vet du hur det står sig i förhållande till Goodyear EfficientGrip 2 SUV..?

Muskelbil
23 mars
#36
Icebear skrev:
Muskelbil skrev:
Conti har fungerat problem fritt på mina bilar i många år med många mil uttagna.
Cross climat är som suddgummin sommar tid det blir för varmt, speciellt vid längre resor i motorbägs fart.
Vinter tid är dom inte något att hänga i granen då heller
En usel kompromiss från ett mycket bra däck fabrikat i övrigt
Pilot sport är lite hög ljudda men ger många mil fast är lite bullriga
Det är inte aktuellt för tråd ägarens SUV å andra sidan.

Jag kan hålla med om att Michelin är ett bra däck fabrikat, tror det är Michelin som jag har på nuvarande sommardäck (kommer inte ihåg vilken modell det är på dom) men dom har jag varit nöjd med under dom 2 sommarsäsongerna som jag haft bilen. Men just CrossClimate ger jag inte mycket för!

Vad anser du om Michelin Latitude Sport 3..?! Några erfarenheter om det däcket? Vet du hur det står sig i förhållande till Goodyear EfficientGrip 2 SUV..?

Jag har ingen erfarenhet av Latutid sport 3.
Om dom däcken du andvänder är bra kan du köpa lika dana igen?
GooYear Brukar vara bra men jag har mest köpt dubb fria till vintern

320 Inlägg
25 mars
#37
Nordiska har mer saipningar och fungerar bättre på snö/is medans det europeiska är stabilare och fungerar bättre på barmark/våta vägar

996 Inlägg
25 mars
#38
Bilproblemet skrev:
Nordiska har mer saipningar och fungerar bättre på snö/is medans det europeiska är stabilare och fungerar bättre på barmark/våta vägar

Så ett europeiskt friktionsdäck är det närmaste man kommer ett åretruntdäck för i varje fall södra Sverige eller helst Skåne?

VAG har världens bästa bilar.

1 198 Inlägg
26 mars
#39
Inget allvädersdäck är lika bra som ett budgetsommardäck eller lika bra som ett budget vinterdäck. Det är en kass kompromiss rakt igenom.


996 Inlägg
26 mars
#40
master_lars skrev:
Inget allvädersdäck är lika bra som ett budgetsommardäck eller lika bra som ett budget vinterdäck. Det är en kass kompromiss rakt igenom.

Jo, jag vet big_smile
Ändå säljer däckhandlarna många åretruntdäck, förmodligen pga att man inbillar kunderna om hur bra däcken är?

VAG har världens bästa bilar.


Sök