MrHyde skrev:
Icebear skrev:
Jag kör för det mesta på asfalt, men då jag har fritidshus ute på landet och alla vägar runt om i byn är grusvägar och det händer även att jag kör efter en del skogsbilvägar, så skulle det ha varit ett däck som är bra på både asfalt och grus. Mina nuvarande sommardäck (som följde med bilen när jag köpte den) tror jag är Michelin, men kommer inte ihåg modellbeteckningen på dom.
Jag har tagit bort Continental AllSeasonContact, Michelin e-Primacy och Goodyear Eagle F1. Kvar av däcken som jag funderar på är då:
Continental UltraContact NXT
Continental CrossContact UHP
Continental PremiumContact 6
Continental EcoContact 6
Goodyear EfficientGrip 2 SUV
Bridgestone Dueler H/P Sport
Michelin Latitude Sport 3
Vilka av dom rekommenderar du om man kör både på asfalt och grus..?
Eller har du några andra premiumdäck förutom dom som jag har tagit upp som du kan rekommendera?
Jag såg att Volvo rekommenderar Continental EcoContact 6 och Michelin Latitude Sport 3.
Jag vill gärna ha ganska tysta däck som inte låter så mycket och som även har bra egenskaper i bränsle och på våta vägar.
Vi börjar med det första, Volvo rekommenderar däck som dom får betalt av däcktillverkarna att rekommendera. Det skulle jag inte lita på. Det är ungefär samma sak som att McDonalds vill att du dricker Coca-Cola istället för Pepsi.
Jag ska förtydliga lite det där med grusväg vs asfalt. Alla dessa däck du nämnt fungerar bra på båda, varför jag nämner just gruskörning är för att vissa däck tenderar att slitas mycket snabbare på grus än andra. Om det blir en del gruskörning känns det ju trist att behöva byta däck oftare tänker jag. Det är mina erfarenheter, är tredje generationen på vår sommarstuga och både min farfar, min far och jag har upplevt skillnader på däck genom åren. Speciellt senaste 15 åren.
De du listat har väldigt marginella skillnader i ljudnivå då alla är bra däck, så jag tror inte du märker nån större skillnad på dessa då en XC60 är bra ljudisolerad från fabrik.
Av de du listat nu skulle jag skippa dessa 2:
UltraContact NXT hade jag inte hört talas om, verkar vara nåt nytt med mycket återvunnet material i. Om det gör däck sämre eller ej låter jag nån annan svara på
Däremot tror jag det är ett strikt asfaltsdäck, i alla fall om man ser till mönster.
https://www.continental.com/en/products … ntact-nxt/EcoContact 6 är det lågt rullmotstånd och ljudnivå på, men det nöts fort. Speciellt på grusvägar. Sitter ofta på nya elbilar och småbilar.
Jag skulle säga så här:
EfficentGrip 2 monterar jag på nya Audi på jobbet, det är bra däck med låg ljudnivå. Relativt prisvärda också, speciellt i förhållande till Continental.
Dueler H/P Sport har suttit på Rav4 från fabrik, bra däck överlag men kanske inte lika tyst som EfficentGrip 2. Däremot tror jag de kan ha en tendens att klara grusväg bättre.
Latitude Sport 3 är lite som Dueler H/P Sport, också avsedda för suvar/4x4 och skulle tro klarar grusväg lite bättre. Ljudnivåmässigt kanske lika som EfficentGrip 2.
CrossContact UHP är enligt Continentals hemsida även de gjord för suvar, och säkerligen ett bra däck. Men frågan är hur de står sig kostnadsmässigt? Då kanske Goodyear är bättre. Jag har dock bara erfarenhet av CrossContact LX2 som många XC70-kunder pratat bra om, men dom är mrginellt grövre i mönstret.
PremiumContact 6 är ett bra däck, kommer alltid högt på tester men de är rätt dyra jämfört med konkurrenterna. Och kanske lite mer asfaltsinriktad än CrossContact UHP.
Mitt val skulle nog ligga på (1)Goodyear eller (2)Bridgestone av dessa, kanske CrossContact UHP eller Michelin. Men Continental tappar lite i mina ögon för att dom oftast är så dyra. Annars är ett bra tips att kolla in Vi Bilägare eller Teknikens Världs sommardäckstest, dom brukar ha bra koll och är objektiv i sin bedömning.
Men det är som sagt mina erfarenheter, förhoppningsvis finns det flera här som kan dela med sig!