3634
Sök

Volvo v70 2011 D3 startar inte, massa felkoder

3 Inlägg
21 mars 2024
Trådstartare
#1
Hej.

Skulle för 2 dagar sedan starta bilen och märkte att den tuggade extremt sakta på startmotorn innan den gick igång, inga felkoder. Sedan en drygt 20 minuter senare skulle han startas igen men återigen tuggade den på startmotorn, lite kortare än innan.

Ställde bilen och sambon skulle köra dagen efter, då gör den samma sak och tuggar sakta på startmotorn igen.

Idag när jag skulle starta den så tuggade startmotorn pyttelite och sedan tvärdog den. Fick upp DSTC service erfordras snarast, låg batterinivå, strålkastare service erfordras, styrservo service erfordras, och säkert någon till som swishade förbi lite snabbt.

Batteriet har kräm, generatorremen är nyligen bytt, och servad för knappt 100 mil sedan.

Vart börjar jag felsöka innan jag skickar den till skroten och köper en 940 istället?

Forummoderator
18 158 Inlägg
21 mars 2024
#2
Låter som batteriet är sopslut. Om startmotorn tuggar sakta och felkoder kommer i massor så är för låg spänning en trolig orsak. Vad säger multimetern?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 Inlägg
21 mars 2024
Trådstartare
#3
Hybrid_ skrev:
Låter som batteriet är sopslut. Om startmotorn tuggar sakta och felkoder kommer i massor så är för låg spänning en trolig orsak. Vad säger multimetern?

Multimetern säger 12,8 V så bör ju inte vara något problem att starta. Satt batteriet på laddning nu över natten för att se om det hjälper. Ska testa byta batteri imorgon för det känns som det är den enda logiska anledningen till alla problem.

6 161 Inlägg
21 mars 2024
#4
Men du måste mäta spänningen medan du försöker starta. Ett batteri kan visa bra spänning utan belastning men haverera helt när startmotorn drar en massa ström

3 Inlägg
22 mars 2024
Trådstartare
#5
Utmarks-Loke skrev:
Men du måste mäta spänningen medan du försöker starta. Ett batteri kan visa bra spänning utan belastning men haverera helt när startmotorn drar en massa ström

Mätte under startförsök.

* Voff voff *
10 751 Inlägg
22 mars 2024
#6
Kukns skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Men du måste mäta spänningen medan du försöker starta. Ett batteri kan visa bra spänning utan belastning men haverera helt när startmotorn drar en massa ström

Mätte under startförsök.

Inte en chans att du har 12,8 medan startmotorn går. Så stora batterier får inte plats i en V70.

Dessutom säger spänningen ingenting egentligen (i vila) eftersom det strömmen som faktiskt startar bilen.

Koppla på starthjälp, startar bilen normalt då så är det batteriet som är kass.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök